جایگاه قلم در عرصه دیجیتالی نوین
درشرایط نوین تکنولوژی پدیده وب نگاری که از ره آوردهای عصرکامپیوتر در عرصه ارتباطات نوین به شمار میرود اعجاز این تکنولوژی در تسهیل مسیر ارتباط جوامع و اقناع حس کنکاش و تجسس گرائی نسل جوان درخور توجه میباشد.
به یاد می آوریم که در آغاز این حرکت در سال 2000 سازمان یونسکو تعریف جدیدی از سواد ارائه داد تحت عنوان سواد علمی تکنولوژیک (S.T.L =Science.Tecnological.Literacy) و در تشریح آن گفته شد هدف: سطحی از دانش است که هر فرد در بکار گیری هر نوع تکنولوژی جدید، کاربرد علمی آن ابزار را بتواند فراگیرد. بعنوان مثال چنانچه یک زن خانه دار از چرخ خیاطی و یا یک نفر کشاورز از ابزارجدید کشاورزی استفاده مینماید، سواد بکارگیری علمی این وسیله را بتواند فراگیرد تا به عنوان شخص دارای سواد علمی تکنولوژیک شناخته شود. در غیر اینصورت بیسواد تلقی میگردد .در این راستا انتظار یونسکو آن بوده که کلیه جوامعی که از هر نوع تکنولوژی جدید بهره گیری مینمایند به این سطح از سواد (S.T.L) ارتقاء یابند.
حال با این توصیف هرجند در غالب زمینه ها سواد علمی تکنولوژیک(S.T.L) در جامعه ما نسبت به کشورهای پیشرفته تفاوت فاحش دارد اما باید اذعان نمود که در زمینه تکنولوژی وب نگاری (علیرغم نقص های پایه ای و پیش زمینه های مورد نیاز آن) سواد علمی تکنولوژیک (S.T.L) در محدوده زمانی بکارگیری آن توسعه در خور توجهی داشته است.
بر اساس گزارشی که اخیرآ بی بی سی اعلام نموده، رشد آماری وبلاگ نویسان ایران رتبه سوم جهانی و رتبه اول خاورمیانه را بخود اختصاص داده است. اما نکته ای که در همین گزارش نیز مورد توجه واقع گردیده محتوای این توسعه است که غالبا جنبه ارتباط افراد بخصوص نسل جوان را شامل میشود. علیرغم این نکته بسی جای امیدواری است.
همچنین در یک بررسی اجمالی که از تعدادی از پایان نامه های دانشجویان علوم ارتباطات بعمل آمد غالبآ شروع وبلاگ نویسی درایران را ازسال 1380 اعلام نموده اند که اولین وبلاگ را یکی ازدانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بنام سلمان جریری در شهریور ماه سال 1380 بر روی صفحه اینترنت قرارداد. و اکنون در این فاصله زمانی توسعه وبلاگ نویسی به نحوی رشد چشمگیر داشته که (علیرغم مشکلات موجود در سایر زمینه های تکنولوژی نوین) بنا به گزارش یکی از روزنامه های داخلی روزانه 75000 وبلاگ (یعنی در هر ثانیه یک وبلاگ) در عرصه اینترنت ظاهر می گردد. در اینجا جا دارد از این پدیده بعنوان یک رنسانس اینترنتی بکمک قلم دیجیتالی و یا (انقلاب نوشتاری در حوزه ثبت فرهنگهای مکتوب) یاد کرد.
در یک جمعبندی از مبانی تحلیلی این رویکرد در نسل جدید میتوان بعنوان نتیجه گیری موضوع به موارد زیر اشاره نمود:
1 - استفاده از این تکنولوژی شاخصه ای است از نسل سوم که بعنوان وسیله ای برای ابراز وجود این نسل و اقناع حس جمع پذیری که بخشی از هویت اجتماعی آنان را تشکیل می دهد.
2 - بروز و ظهورخلاقیت و خودشکوفائی جهت کشف توانائیهای بالقوه که (به تعبیر مازلو) یکی از نیازهای اجتماعی انسان قلمداد میگردد.
3- از این پدیده (ظهور اهل قلم از نوع مدرن آن) میتوان بعنوان نوعی روزنامه نگاری نوین یاد کرد که در آن سردبیر و نویسنده و مدیر مسئول همان شخص وبلاگ نویس است و این مزیت را داراست که در آن ثبت نظرات و نقدهای خوانندگان بعنوان بازخورد یا فید بک به پویائی پدیده کمک می نماید.
4- دامنه و وسعت محتوای پدیده در برگیرنده حرفه های متعدد در مقوله نویسندگی میباشد که از یادداشتهای روزانه و نقل تجربیات شخصی تا بروز زمینه های هنری ( عکس شعر و رمان) و ثبت وقایع تاریخی و نیز حوزه وسیع خبرنگاری در سطوح مختلف سیاسی اجتماعی فرهنگی ورزشی و تحلیل محتوای آنها را شامل میشود.
یاد آوری
باید اذعان نمود که ظهور هر یک از پدیده های تکنولوژیکی در مراحل اولیه بکارگیری آن در جوامع جهان سوم تا حصول اهداف نهائی آن نیازمند گذر زمان است تا با پویائی فکری دست اندرکاران آن زمینه فرهنگ سازی بهینه آن صورت گرفته و به مسیراعتدال هدایت گردد. در این رابطه میتوان در مواردی از بکارگیری ادبیات نامانوس و هزل و گاها هتاک و غیراخلاقی تا بروز زمینه های شایعات و جوهای کاذب بدون استناد به منابع موثق و مطمئن اشاره نمود.
به امید پویائی روزافزون این قلم نوین با هدایت قلم به دستان در عرصه دانائی نوین و هدفمند آن.
منبع: / سایت / باشگاه اندیشهبه نقل از: http://ashenayediar.blogfa.comصفحه اینترنتی مرتبطhttp://ashenayediar.blogfa.com
نویسنده : علی اصغر محمدی
نظر شما