تاریخچه راه آهن قطور – ایستگاه رازی
پنجم مهرماه ۱۳۵۰ راهآهن شرفخانه - رازی (مرز ترکیه) افتتاح شد. این راهآهن از روی پل موسوم به پل قطور میگذرد و بزرگترین پل راهآهن در خاورمیانه محسوب میشود این پل از نوع زیر قوسی است و تا مدتها بزرگترین دهانه قوسی را در بین پلهای ایران داشت. عملیات پیریزی و پایههای بتنی، پل قطور خوی در سال ۱۳۴۷ از سوی دو شرکت ایرانی (رانکین) و شرکت اتریشی (پور) انجام شد و اسکلت فلزی و شاسی آن ساخته یک شرکت آمریکایی بود. در دوران جنگ تحمیلی، پس از چندین بار حمله هوایی پل قطور آسیب جدی دید؛ اما مجددا با تلاش مهندسان ایرانی ترمیم شد و به کار افتاد. عكس فوق بازگشایی مجدد مرز قطور (ایستگاه رازی) در سال 1358 پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
منابع:
مرکز اسناد و آرشیو بنیاد ایران شناسی شعبه آذربایجان غربی
آرشیو آقای حقگو (با سپاس از ایشان)
روزنامه دنیای اقتصاد ، شماره روزنامه: ۴۱۵۴ ، ۱۳۹۶/۰۷/۴
نظر شما