تاثیر هوش مصنوعی بر بهبود روندهای بیمه گری
کارشناسی ارشد 1401
پدیدآور: سارا توفیق منش استاد راهنما: محمد قاسمی استاد مشاور: مهین راشکی قلعهنو
موسسه آموزش عالی هاتف، دانشکده علوم انسانی
چکیده
هوش مصنوعی به حوزه های مختلف صنعت بیمه وارد شده و هر یک از آن ها را دستخوش تغییر و تحولات زیادی کرده است (توپول ، 2019). زنجیره ورود هوش مصنوعی به حوزه های مختلف به صورت زیر است: در حوزه فروش و بازاریابی هوش مصنوعی با نظارت بر تحرکات بازار موقعیت هایی را برای ایجاد فرصت های شغلی و کاهش ریسک شناسایی می کند. در حوزه نرم افزاری، هوش مصنوعی به منظور بهبود کارایی به خودکار کردن استخراج اطلاعات اسناد ارسال شده می پردازد. همچنین به شرکت های بیمه کمک می کند تا از تقلب پیشگیری کنند. در واقع هوش مصنوعی به شناسایی ادعاهای متقلب به بیمه گران کمک می کند. برای نمونه شرکت chola MS که یکی از شرکت های بیمه ای پیشرفته در هندوستان است به منظور شناسایی ادعاهای متقلبانه از تکنولوژی های موبایلی استفاده می کند. در حوزه هزینه و قیمت گذاری صنعت بیمه، هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم های توسعه یافته مدل های آماری تخمین خسارت را بهبود بخشیده است. رگرسیون خطی، رگرسیون لجستیک، مدل های خطی تعمبم یافته، درخت تصمیم، مدل بیزین و یادگیری عمیق از جمله مدل های آماری هوش مصنوعی در ارزیابی میزان خسارت است. در حوزه صدور بیمه نامه، هوش مصنوعی از طریق ایجاد قواعد و رویه های موثر و حذف قوانین غیرضروری می تواند در ارزیابی خسارت قابل و بهبود فرایند صدور بیمه نامه ها موثر باشد. در حوزه مدیریت خسارت، هوش مصنوعی با به کارگیری از اطلاعات ضروری مانند نوع محصولات بیمه ای، شرابط بیمه نامه، سن بیمه گزار، تاریخچه پرداخت حق بیمه نامه ها، وضعیت سلامت و تغییر شرایط زندگی می تواند احتمال زمان فسخ قرارداد توسط بیمه گر را پیش بینی و تعاملات با مشتریان را بهبود بخشد. همچنین هوش مصنوعی به کارگیری از عکس های ماهواره ای و شکل گیری تابعی می تواند روند تخمین خسارت را تسریع کند. در بخش مدیریت ریسک، بیمه گران با به کارگیری از هوش مصنوعی به پیش بینی حق بیمه ها و خسارات برای بیمه نامه هایشان می پردازند. در واقع هوش مصنوعی با استخراج داده ها در حجم بزرگ، خطرات را مشاهده و روند توسعه ریسک را شناسایی می کند (یوان و همکاران، 2019). همانطور که در بالا مشاهده می شود اثر هوش مصنوعی بر تمامی حوزه های بیمه کاملا مشهود است. این اثرگذاری در دو حوزه بهبود زنجیره ارزش صنعت بیمه و بهبوبد فضای کسب و کار قابل تحلیل است. از این رو با توجه به کاربردهای هوش مصنوعی توجه به حوزه ی این فن آوری هم در سطح رقابتی و هم در نظارتی ضروری و از توجه شایانی برخوردار است به طوری که همراهی و پیاده سازی ایعاد مختلف آن می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت زمینه لازم برای گسترش بازار بیمه در رشته های مختلف بیمه ای را به همراه داشته باشد. بنابراین در این پژوهش به بررسی اثر هوش مصنوعی بر فروش و بازاریابی، نرم افزارها، هزینه و قیمت گذاری، صدور بیمه نامه، مدیریت خسارت و مدیریت ریسک در صنعت بیمه پرداخته خواهد شد. بنابراین هدف پژوهش پاسخ به این سوال است: هوش مصنوعی چه تاثیری بر بهبود روندهای بیمه گری دارد؟
نظر شما