موضوع : پژوهش | کتاب

هنوز استعدادهای جوان ما شناخته نشده اند

روزنامه شرق، چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۲ - ۱۵ شوال ۱۴۲۴ - ۱۰ دسامبر ۲۰۰۳
 

مریم افشنگ:-  جشن کتاب اصفهان چگونه شکل گرفت و چه شد که به فکر برگزاری این جشن افتادید؟
جایزه ادبی اصفهان با ایده یک مسابقه داستان نویسی در حد نویسندگان جوان و علاقه مند به داستان نویسی شکل گرفت. بعد با هم فکری تعدادی از علاقه مندان و نویسندگان به ایده های دیگری دست یافتیم. این که جایزه ادبی فقط منحصر به یک بخش نباشد. انتخاب بهترین مجموعه داستان و رمان سال را هم در برگیرد و مهمتر از همه پس از پایان اولین دوره ارتباط مستمری با نویسندگان جوان داشته باشیم. در حقیقت ما هنوز در حال شکل دادن به جایزه ادبی اصفهان یا به قول شما جشن کتاب اصفهان هستیم و طبیعتاً برای شکل گرفتن هر چه بهتر این جایزه ادبی بایستی اولین دوره آن را برگزار می کردیم.
-  هدف از برگزاری این جشن چیست؟
گسترش ادبیات داستانی،  ارتباط سازمان یافته با نویسندگان جوان و توجه بیشتر به ادبیات داستانی امروز ایران، فکر می کنم به ادبیات داستانی توجه در خور شایسته ای نشده،  نویسندگان و استعدادهای جوان ما هنوز آن طور که باید شناخته نشده اند.
-  فکر می کنید این جشنواره چه تحولی در ادبیات داستانی ایجاد کند؟ و بعد از چند دوره به اهدافتان دست می یابید؟
ادبیات داستانی ما در سال های اخیر دستاوردهای مهمی داشته است. اینها فقط بخشی شناخته نشده از ادبیات داستانی بابت دیدن بخش های ناشناخته،  یافتن استعدادهای جوان که امسال با تعدادی از آنها آشنا می شویم دورنمای امیدبخشی را ترسیم می کنند با این جایزه و برنامه هایی که در پیامد آن وجود خواهد داشت می توانیم با آن دورنما با برنامه های مشخص تری فکر کنیم. طبیعتاً گفتن این که بعد از چند دوره می توانیم به اهدافمان برسیم هم در حال حاضر امکانپذیر نیست. ما گام اول را برداشته ایم و امیدواریم.
-  چه برنامه هایی برای روزهای جشن در نظر گرفته اید؟
برپایی دو میزگرد با عنوان طلوع ادبیات داستانی در ایران و تأثیر ترجمه آثار ادبی سایر ملل بر آن با حضور آقایان حسن میرعابدینی، عباس پژمان، صفدر تقی زاده، عبدالله کوثری و ابوتراب خسروی و دیگری با عنوان ادبیات داستانی ایران در دو دهه اخیر با حضور آقایان حسن میرعابدینی، عنایت سمیعی، حسین سناپور، مصطفی مستور و سعید عباسپور، برنامه های داستان خوانی با حضور فرخنده آقایی، میترا الیاتی، محمدرضا صفدری،  زهرا نصر،  احمد بیگدلی، رضا جولایی، ناهید طباطبایی، سیامک گلشیری، ابوتراب خسروی و ... کارگاه داستان و نمایش فیلم های سفر بهاری، دنیا خانه من است، شاخه های بید (براساس داستانی از آنتوان چخوف ساخته سهراب شهید ثالث) یک نمایشگاه تخصصی ادبیات داستانی به همراه مراسم اهدای جوایز نامزدهای دریافت جایزه از برنامه های روزهای برگزاری جشن ادبی اصفهان خواهد بود.
-  از بخش های مختلف مسابقه بگوئید؟
امسال مسابقه در سه بخش «داستان های برگزیده اصفهان»، «بهترین مجموعه داستان» و «بهترین رمان» چاپ شده در سال ۸۱ برگزار می شود. در بخش داستان های برگزیده اصفهان بعد از اعلام فراخوان حدود ۵۵۰ داستان بوده و در دو بخش دیگر ناشران بیش از ۳۰ مجموعه داستان و بیش از ۲۰ رمان به دبیرخانه جایزه ادبی فرستادند که از همه آنها تشکر می کنم.
-  برای رسیدن به بخش نهایی داستان ها چه مراحلی را پشت سر گذاشتید؟
در بخش داستان های برگزیده داوری در دو مرحله انجام شد. دور اول دو داور ۵۵۰ داستان را خواندند و ۲۵۰ داستان را به مرحله دوم فرستادند. در مرحله دوم هم سه داور داستان ها را خواندند و آثار برگزیده را انتخاب کردند که در اولین کتاب «داستان های برگزیده اصفهان» چاپ شده است. در بخش مجموعه داستان هم سه داور مجموعه داستان ها را خواندند که نامزدهای این بخش را معرفی کردند که عبارتند از: برادران جمالزاده از احمد اخوت، خنده در خانه تنهایی از بهرام مرادی، فعلاً اسم ندارد از احمد غلامی، نازلی از منیروروانی پور و دو دنیا از گلی ترقی.در بخش رمان هم پنج داور، داوری کرده اند که نامزدهای این بخش را بدینگونه معرفی کرده اند. «من ببر نیستم پیچیده به بالای خود تاکم» محمدرضا صفدری، «سیماب و کیمیای جان» رضا جولایی، «پرنده من» فریبا وفی، «شهربازی» حمید یاوری، «نفرین شدگان» سیامک گلشیری.

نظر شما