موضوع : پژوهش | مقاله

روند قیمت های نفت


پای پانانن دیکر، رییس موسسه بنیاد پی آر چی، در مطلبی که خبرگزاری رویترز آن را منتشر کرده است، پیش بینی می کند که بهای نفت تا سال 2015 پیوسته افزایش خواهد یافت. برگردان این مطلب پیش روی شماست.
روند افزایش بهای نفت در سال 2009 بسیار سریع تر از روند بهبود اقتصاد جهانی بود. همچنین این احتمال وجود دارد که روند افزایش بهای نفت تا سال 2015، که استفاده از منابع انرژی جایگزین مقرون به صرفه خواهد شد، ادامه یابد.
بهای نفت پس از آن که در جولای 2008 به 147 دلار هر بشکه رسید، به دنبال رکود در اقتصاد جهانی به 47 دلار هر بشکه کاهش یافت. با این حال قیمت ها قبل از پایان سال 2009 دوباره افزایش یافت و به 75 الی 80 دلار هر بشکه رسید. دلیل عمده این افزایش، کاهش عرضه نفت توسط اوپک و افزایش میزان خرید نفت در بازارهای فروش آتی بود.
تقاضای نفت در سال 2009 روزانه 84 میلیون و 100 هزار بشکه بود. تولید کنندگان غیراوپک روزانه 50 میلیون و 400 هزار بشکه نفت وارد بازار می کردند و بقیه توسط اوپک عرضه می شد. در این سال اوپک سهیمه تولید خود را به حدود 26 میلیون و 600 هزار بشکه در روز کاهش داد؛ هر چند که برخی اعضا، به ویژه نیجریه، در پایان سال 2009 بیش از سهمیه تولید کردند.
کشورهای عضو اوپک در نشست 22 دسامبر (اول دی) در آنگولا توافق کردند میزان تولید پیشین را حفظ و در همان حال سهمیه ها را بیش از پیش رعایت کنند.
آمریکا بزرگ ترین کشور مصرف کننده نفت جهان است. این کشور 5/22 درصد نفت جهان را مصرف می کند و برآورد می شود تقاضای نفت آن در سال 2010، 3/1 درصد افزایش یابد.
چین و هند 10 درصد نفت جهان را مصرف می کنند اما تقاضای آنان در سال 2010 ممکن است حدود 5 درصد افزایش یابد. این در حالی است که اوپک برای طراحی برنامه های تولیدی خود عمدتا به این دو کشور متکی است.
قیمت نفت در بازارهای جهانی در سال های 2008 و 2009 پر نوسان بود. یکی از دلایل نوسان، سفته بازی کنترل نشده ای بود که از در معرض خطر بودن بازارهای سهام ناشی می شد. در این سال ها بی ثباتی بهای نفت همچنین به سرمایه گذاری در اکتشاف نفت لطمه زد.
آژانس بین المللی انرژی برآورد کرده بود که سرمایه گذاری در صنعت نفت در سال 2009، حدود 21 درصد یا 100 میلیارد دلار کاهش می یابد. به این ترتیب، ظرفیت تولید در آینده نزدیک افزایش چندانی نخواهد یافت، هرچند که کشورهای عضو اوپک برای تامین تقاضای پیش بینی نشده، به میزان 5 درصد تولید خود، دارای ظرفیت مازاد هستند.
در همین حال روند افزایش بهای نفت، که در نیمه دوم سال 2009 شاهد آن بودیم، احتمالا در سال 2010 نیز ادامه خواهد یافت.
نخست به این دلیل که اوپک به محدودیت های تولیدی خود ادامه خواهد داد. اوپک به این نتیجه رسیده است که بهای پایین تر از 80 دلار مقرون به صرفه نیست. دوم به این دلیل که تقاضای نفت چین و هند افزایش خواهد یافت و سوم این که ممکن است ارزش دلار در برابر یورو و ین کاهش یابد و سفته بازی را تشویق کند.
قیمت های نفت در نیمه نخست سال 2010 احتمالا در محدوده 75 تا 80 دلار هر بشکه نوسان خواهد یافت. اما در نیمه دوم سال که اقتصاد جهانی احتمالا از رشد بیشتری برخوردار خواهد بود، قیمت ها ممکن است به محدوده 80 تا 85 دلار هر بشکه افزایش یابد.
اما این پایان داستان نیست. روند افزایش قیمت های نفت تا سال 2015 ادامه خواهد یافت و ممکن است در این سال بهای هر بشکه نفت به 150 دلار برسد.
سال 2010 سال مهمی است. اول به این دلیل که کشورها به منظور اجرای تعهدات خود در نشست کپنهاک باید آلاینده های کربن را کاهش دهند. از این رو کارآیی انرژی و کنترل و ذخیره کربن از اولویت بالایی برخوردار خواهد بود. دلیل دیگر این که ممکن است استفاده از منابع انرژی جایگزین به منظور کاهش قیمت های نفت افزایش یابد.


منبع: / خبرگزاری / شانا ۱۳۸۸/۱۰/۱۴

نظر شما