مشکلات تندر 90 همچنان پابرجاست
تندر 90 نه فقط از بدو تولد در ایران که حتی قبل از آن نیز خودرویی بود که همیشه حضور آن در بازار با حاشیه همراه بود. از استقبال 40 هزارنفری ثبتنامکنندگان در مرحله اول گرفته تا تقاضاهای مناسبی که هنوز با وجود رکود بازار ادامه دارد و موجب شده است تا حتی در این شرایط هم از قیمت تندر90 کاسته نشود.
این خودروی فرانسوی حتی قبل از آنکه در خرداد 86 به بازار عرضه شود، با مشکل قطعه و قطعهسازی دست به گریبان بود.
در آن زمان هم وزارت صنایع بهعنوان قیم خودروسازان کشور، ادعا کرد «مشکلی در تأمین قطعات تندر 90 وجود ندارد» و البته «تأخیر در اجرای هر پروژهای را طبیعی دانست.» مجموع تندر 90 تولیدشده توسط کارخانههای خودروسازی داخلی به 82 هزار دستگاه میرسد که هماکنون نزدیک به 8/59 قطعات آن در داخل کشور تولید میشود.
این در حالی استکه قرار بود سالانه هرکدام از شرکتهای ایرانخودرو و پارسخودرو، 150هزار دستگاه تندر90 تولید کنند.
از این گذشته، خودروسازان دلیل کاهش تولید تندر 90 در مقایسه با تعداد برنامهریزی شده را کمبود قطعه و مشکلات موجود در تأمین قطعات از سوی «رنو پارس» اعلام میکنند.
روغنی، معاون اقتصادی و امور صنایع وزیر صنایع، این ادعای خودروسازان را تأیید کرد و «کوتاهی رنو پارس در تأمین قطعه» را دلیل تولید نامنظم تندر 90 دانست و البته وعده داد این موضوع پیگیری میشود.
شرکت فرانسوی بازی درمیآورد
با این اوصاف، بهنظر میرسد شرکت فرانسوی رنو به تعهدات خود درخصوص قرارداد تندر 90 عمل نکرده است.
بههمین دلیل، تولید این خودرو بسیار پایینتر از حدی است که باید توسط شرکتهای ایرانخودرو و پارسخودرو تولید میشد.
جالب اینجاست که با وجود ورشکستگی خودروسازان مطرح دنیا و کاهش چشمگیر قیمت خودرو در بازارهای جهانی، شرکت فرانسوی رنو بدون ترس بابت از دست دادن بازار خودرو ایران، همچنان بازی درمیآورد.
از سوی دیگر، در حالیکه خط تولید خودروسازان به حالت نیمهتعطیل درآمده است، طرف فرانسوی مشکل اصلی پروژه را عدم پرداختهای مالی شریکان ایرانی میداند؛ در حالیکه دو خودروساز ایرانی استدلال میکنند که باوجود بحران اقتصادی جهانی و کاهش قیمت خودرو در بازارهای جهانی، خواستار کاهش قیمت قطعات تندر90 از سوی رنوپارس هستند.
در این زمینه، رنوپارس حدود 70 میلیارد تومان از ایرانخودرو و حدود 15 میلیارد تومان از پارسخودرو، طلب دارد و در مقابل، 30 میلیون یورو به قطعهسازان و شرکتهای تأمینکننده قطعات خودروسازان بدهکار است.
مشکل تأمین قطعات تندر
مشکل تأمین قطعات تندر 90 طی ماههای اخیر تشدید شده و علاوهبر وجود برخی کمبودها در تأمین قطعات یدکی، تأمین قطعه خطوط تولید این خودرو نیز با مشکلاتی روبهرو است.
البته در مقابل رنوپارس نیز عدم پرداخت بهموقع وجه قطعات از سوی خودروسازان را از دلایل تأخیر در تحویل قطعه میداند.
اما میشل کربل، مدیرعامل شرکت رنوپارس، موضوع کمبود قطعه تندر 90 را نادرست میداند. بهنظر وی «از هر هزار دستگاه تندر90 فقط یک خودرو در نمایندگیها بهدلیل کمبود قطعه معطل مانده است.» مدیرعامل رنو پارس اعتقاد دارد: «اگر ما و شرکایمان بتوانیم مسایل مالی را حل کنیم، ظرفیت تولید 600 دستگاه خودرو بهصورت روزانه نیز وجود دارد.» البته موضوع به همینجا ختم نمیشود؛ زیرا در حالی خودروسازان به کاهش نیافتن قیمت قطعات CKD وارداتی از سوی رنوپارس در سال گذشته معترض هستند که مدیرعامل این شرکت اعلام کرده در چهارسال اخیر، قیمت قطعات CKD ثابت مانده است.
مجلس وارد شد
در هرصورت، پس از کشمکشهای خودروسازان و وزارت صنایع با شرکت رنو، کمیسیون صنایع مجلس نیز نسبت به عملکرد شرکت فرانسوی وارد گود شد. لذا یوسفنژاد خبر داد که «کمیسیون صنایع از شرکت رنو پارس بهعنوان تأمینکننده قطعه تندر توضیح خواهد خواست» و تأکید کرد که «مشکل تأمین قطعه تندر90 در خطوط تولید و همچنین خدمات پس از فروش باید برطرف شود.» این کشمکشها درنهایت منتهی به تفاهمهایی با رنو پارس شد.
بهگفته محمدرضا معتمد، معاون تندر90 ایرانخودرو، «در زمینه قیمت خرید قطعات و نحوه بازپرداخت پول آن با شرکت رنو پارس به تفاهمهایی رسیدهایم که طی چند روز آینده نهایی خواهد شد.» گویا براساس تفاهم صورت گرفته قرار برکاهش قیمت قطعات تندر تحویلی رنو پارس شده است.
گفتنی است در حال حاضر، حدود 90 هزار خودروی تندر در بازار وجود دارد که پس از اتمام دوره گارانتی و مستهلک شدن، به قطعات یدکی نیاز خواهند داشت. این در حالی استکه میزان تولید تندر 90 توسط ایرانخودرو طی سال جاری حدود 55 هزار دستگاه پیشبینی میشود.
ظاهرا از توافق خودروسازان و شرکت رنو درخصوص کاهش قیمت قطعات، آبی برای مصرفکننده گرم نخواهد شد؛ چراکه بهگفته معتمد «در مرحله اول باید قیمت قطعات آنقدر کاهش یابد که خودروسازان ضرر نکنند و پس از آن اگر بازهم کاهش قیمت قطعات را داشته باشیم، قیمت فروش تندر نیز کاهش خواهد یافت.»
منبع: / هفته نامه / پنجره / 1388 / شماره 5 ۱۳۸۸/۰۰/۰۰
نویسنده : سعید رجبی
نظر شما