موضوع : پژوهش | مقاله

مشکلات تندر 90 همچنان پابرجاست


تندر 90 نه فقط از بدو تولد در ایران که حتی قبل از آن نیز خودرویی بود که همیشه حضور آن در بازار با حاشیه همراه بود. از استقبال 40 هزارنفری ثبت‎نام‎کنندگان در مرحله اول گرفته تا تقاضاهای مناسبی که هنوز با وجود رکود بازار ادامه دارد و موجب شده است تا حتی در این شرایط هم از قیمت تندر90 کاسته نشود.
این خودروی فرانسوی حتی قبل از آن‎که در خرداد 86 به بازار عرضه شود‎، با مشکل قطعه و قطعه‎سازی دست به گریبان بود.
در آن زمان هم وزارت صنایع به‎عنوان قیم خودروسازان کشور، ادعا کرد «مشکلی در تأمین قطعات تندر 90 وجود ندارد» و البته «تأخیر در اجرای هر پروژه‎ای را طبیعی دانست.» مجموع تندر 90 تولید‎شده توسط کارخانه‎های خودرو‎سازی داخلی به 82 هزار دستگاه می‎رسد که هم‎اکنون نزدیک به 8/59 قطعات آن در داخل کشور تولید می‎شود.
این در حالی است‎که قرار بود سالانه هرکدام از شرکت‎های ایران‎خودرو و پارس‎خودرو، 150هزار دستگاه تندر90 تولید کنند.
از این گذشته، خودروسازان دلیل کاهش تولید تندر 90 در مقایسه با تعداد برنامه‌ریزی شده را کمبود قطعه و مشکلات موجود در تأمین قطعات از سوی «رنو پارس» اعلام می‎کنند.
روغنی، معاون اقتصادی و امور صنایع وزیر صنایع، این ادعای خودروسازان را تأیید کرد و «کوتاهی رنو پارس در تأمین قطعه» را دلیل تولید نامنظم تندر 90 دانست و البته وعده داد این موضوع پی‎گیری می‎شود.

شرکت فرانسوی بازی درمی‎آورد
با این اوصاف، به‎نظر می‎رسد شرکت فرانسوی رنو به تعهدات خود درخصوص قرارداد تندر 90 عمل نکرده است.
به‎همین دلیل، تولید این خودرو بسیار پایین‎تر از حدی است که باید توسط شرکت‌های ایران‎خودرو و پارس‎خودرو تولید می‎شد.
جالب این‎جاست که با وجود ورشکستگی خودرو‎سازان مطرح دنیا و کاهش چشمگیر قیمت خودرو در بازارهای جهانی، شرکت فرانسوی رنو بدون ترس بابت از دست دادن بازار خودرو ایران، همچنان بازی در‎می‎آورد.
از سوی دیگر، در حالی‎که خط تولید خودروسازان به حالت نیمه‎تعطیل درآمده است، طرف فرانسوی مشکل اصلی پروژه را عدم پرداخت‎های مالی شریکان ایرانی می‎داند؛ در حالی‎که ‎دو خودروساز ایرانی استدلال می‎کنند که با‎وجود بحران اقتصادی جهانی و کاهش قیمت‌ خودرو در بازارهای جهانی، خواستار کاهش قیمت قطعات تندر90 از سوی رنوپارس هستند.
در این‎ زمینه، رنوپارس حدود 70 میلیارد تومان از ایران‎خودرو و حدود 15 میلیارد تومان از پارس‎خودرو، طلب دارد و در مقابل، 30 میلیون یورو به قطعه‌سازان و شرکت‌های تأمین‌کننده قطعات خودروسازان بدهکار است.

مشکل تأمین قطعات تندر
مشکل تأمین قطعات تندر 90 طی ماه‎های اخیر تشدید شده و علاوه‎بر وجود برخی کمبودها در تأمین قطعات یدکی، تأمین قطعه خطوط تولید این خودرو نیز با مشکلاتی روبه‎رو است.
البته در مقابل رنو‎پارس نیز عدم پرداخت به‎موقع وجه قطعات از سوی خودروسازان را از دلایل تأخیر در تحویل قطعه می‎داند.
اما میشل کربل، مدیرعامل شرکت رنوپارس، موضوع کمبود قطعه تندر 90 را نادرست می‎داند. به‎نظر وی «از هر هزار دستگاه تندر90 فقط یک خودرو در نمایندگی‌ها به‎دلیل کمبود قطعه معطل مانده است.» مدیرعامل رنو پارس اعتقاد دارد: «اگر ما و شرکایمان بتوانیم مسایل مالی را حل کنیم، ظرفیت تولید 600 دستگاه خودرو به‎صورت روزانه نیز وجود دارد.» البته موضوع به همین‎جا ختم نمی‎شود؛ زیرا در حالی خودروسازان به کاهش نیافتن قیمت قطعات CKD وارداتی از سوی رنوپارس در سال گذشته معترض هستند که مدیرعامل این شرکت اعلام کرده در چهارسال اخیر، قیمت قطعات CKD ثابت مانده است.

مجلس وارد شد
در هرصورت، پس از کشمکش‎های خودروسازان و وزارت صنایع با شرکت رنو، کمیسیون صنایع مجلس نیز نسبت به عملکرد شرکت فرانسوی وارد گود شد. لذا یوسف‎نژاد خبر داد که «کمیسیون صنایع از شرکت رنو پارس به‎عنوان تأمین‎کننده قطعه تندر توضیح خواهد خواست» و تأکید کرد که «مشکل تأمین قطعه تندر90 در خطوط تولید و همچنین خدمات پس از فروش باید برطرف شود.» این کشمکش‎ها درنهایت منتهی به تفاهم‎ها‎یی با رنو پارس شد.
به‎گفته محمدرضا معتمد، معاون تندر90 ایران‎خودرو، «در زمینه قیمت خرید قطعات و نحوه بازپرداخت پول آن با شرکت رنو پارس به تفاهم‌هایی رسیده‌ایم که طی چند روز آینده نهایی خواهد شد.» گویا براساس تفاهم صورت گرفته قرار برکاهش قیمت قطعات تندر تحویلی رنو پارس شده است.
گفتنی است در حال حاضر، حدود 90 هزار خودروی تندر در بازار وجود دارد که پس از اتمام دوره گارانتی و مستهلک شدن، به ‎قطعات یدکی نیاز خواهند داشت. این در حالی است‎که میزان تولید تندر 90 توسط ایران‎خودرو طی سال جاری حدود 55 هزار دستگاه پیش‌بینی می‎شود.
ظاهرا از توافق خودرو‎سازان و شرکت رنو درخصوص کاهش قیمت قطعات، آبی برای مصرف‎کننده گرم نخواهد شد؛ چراکه به‎گفته معتمد «در مرحله اول باید قیمت قطعات آن‎قدر کاهش یابد که خودروسازان ضرر نکنند و پس از آن اگر باز‎هم کاهش قیمت قطعات را داشته باشیم، قیمت فروش تندر نیز کاهش خواهد یافت.»


منبع: / هفته نامه / پنجره / 1388 / شماره 5 ۱۳۸۸/۰۰/۰۰
نویسنده : سعید رجبی

نظر شما