موضوع : پژوهش | مقاله

ویروس هاى تلفن همراه مزاحمان خیابانى


به اعتقاد کارشناسان با رواج هر چه بیشتر گوشى هاى تلفن همراه و سایر تجهیزات ارتباطى جیبى، ویروس هاى مربوط به این ابزارها افزایش چشمگیرى مى یابند و تعداد آنها در هر سال ۳ برابر سال قبل خواهد شد. براساس بررسى هاى صورت گرفته در حالى که بیشتر کاربران رایانه هاى شخصى از خطرات ویروس ها و کدهاى مخرب رایانه اى مطلع بوده و رایانه هاى خود را با نرم افزارهاى امنیتى و ضدویروس مجهز مى کنند اما درصد بسیار بالایى از کاربران گوشى هاى تلفن همراه هنوز خطر شیوع ویروس هاى خطرناک را جدى نگرفته و اقدامى نیز در این زمینه انجام نداده اند. در نگاهى کلى مشخص مى شود که گوشى هاى تلفن هاى همراه تمامى تکنولوژى هاى لازم براى انتشار انواع ویروس ها را دارا مى باشند. آنها داراى پردازنده هاى ریز، تکنولوژى هاى ارتباطى و قابلیت انتقال و دریافت داده و نیز در اکثر مواقع داراى سیستم عامل مى باشند ‎/ طبق آمار اعلام شده بیش از یک سوم جمعیت جهان داراى گوشى تلفن همراه مى باشند و این فراوانى سبب خواهد شد که رواج و گسترش ویروس هاى گوشى هاى تلفن همراه دامنگیر افراد بیشترى شود. در بیشتر موارد ویروس هاى گوشى هاى تلفن همراه جهت انتشار از تکنولوژى بلوتوث استفاده مى کنند. پس اگر گوشى شما داراى این تکنولوژى نیست خیالتان راحت باشد که گوشى شما آلوده نخواهد شد.

انتشار ویروس
انتشار ویروس هاى گوشى هاى تلفن همراه مانند ویروس هاى انسانى با نزدیک شدن دو دستگاه به یکدیگر صورت مى گیرد حال ممکن است که این دو دستگاه، دو گوشى تلفن همراه، PDA و یا رایانه قابل حمل باشد. در ویروس هاى پیشرفته تر با بهره گیرى از تکنولوژى GPRS (services Radio general packet) این انتشار صورت مى گیرد. خوشبختانه به دلیل تنوع سیستم هاى عامل موجود در گوشى ها در صورت آلوده شدن یک گوشى تنها احتمال آلوده شده گوشى هایى که از همان سیستم عامل استفاده مى کنند وجود دارد و سایر گوشى هایى که تحت سایر سیستم عامل ها هستند آلوده نخواهند شد.

انواع ویروس ها
به دلیل تنوع زیاد ویروس هاى گوشى هاى تلفن همراه در ارائه این مقاله به اختصار به بررسى چند مورد از رایج ترین این ویروس ها و راه هاى مقابله با آنها خواهیم پرداخت.

۱ـ Fontal. A
این ویروس را که مى توان در گروه تروجان ها قرار داد روى گوشى هایى که از سیستم عامل symbian سرى ۶۰ استفاده مى کند قرار مى گیرد و مانع آغاز به کار گوشى مى شود، این تروجان را صاحب گوشى تلفن همراه روى گوشى خود download مى کند و از طریق منابع ارتباطى و بلوتوث wifi و ‎/‎/‎/ وارد نمى شود ـ در صورت آلوده شدن گوشى شما به این تروجان تا برطرف شدن مشکل گوشى، گوشى خود را خاموش نکنید زیرا احتمال روشن شدن آن وجود ندارد و به خواب ابدى خواهد رفت.

۲ـ doom boot. A
این تراواى جدید در صورت از بین نرفتن در یک ساعت اولیه فعالیت سبب از بین رفتن داده هاى شما خواهد شد. با طراحى کرمى در این تراوا انبوهى از پیام ها توسط MMS از سوى گوشى آلوده ارسال مى شود که صاحب گوشى نیز خود در جریان این ارسال ها نخواهد بود.

۳ـ mabir. A
این ویروس اطلاعات SMS و MMS گوشى را مورد سرقت قرار مى دهد.

۴ـ cabir
این ویروس که جزو اولین ویروس هایى است که روى گوشى هاى تلفن همراه که تحت سیستم عامل symbian قرار داشتند، مى نشست. این ویروس از طریق بلوتوث به دستگاه هاى نزدیک که توسط گوشى هاى تلفن همراه قابل شناسایى است ارسال مى شود که در اثر فعالیت زیاد شارژ باطرى گوشى بسیار زود تمام مى شود.

۵ـ commwarrior
این ویروس که پس از واردشدن در گوشى ادعا مى کند که یک برنامه مهم با به روزرسانى امنیتى سیستم عامل symbian است پیام هاى MMS آلوده اى را به لیست دفتر تلفن گوشى ارسال مى کند و سبب خواهد شد که سایر گوشى ها آلوده شده و به علاوه در پایان ماه هزینه هنگفتى براى ارسال MMS از سوى اپراتور مربوطه درخواست شود.

۶ ـ skulls
اگر آیکون هاى گوشى شما به تصویرى از یک جمجمه و دو استخوان جایگزین شده بود و در گوشى شما نیز اختلالى صورت گرفته بود مطمئن باشید که شما قربانى این ویروس شده اید.

۷ـ derver
این ویروس که پس از قرار گرفتن در گوشى آنتى ویروس sky kasper را از کار مى اندازد مخصوص گوشى هایى است که داراى سیستم عامل symbian هستند، جالب است بدانید که نام فایل این ویروس Antivirus است.

۸ ـ fontal
این ویروس سبب قفل شدن گوشى شما خواهد شد و اجازه هیچ گونه عملیاتى را به شما نمى دهد.

منبع: / روزنامه / ایران ۱۳۸۷/۰۵/۲۲
نویسنده : وحید نقشینه

نظر شما