موضوع : پژوهش | مقاله

بایدها و نبایدهای یک ابزار ارتباطی


طی چند سال اخیر و با توجه به تغییر وضع معیشت و زندگی افراد جامعه و سوق پیدا کردن آنها به سوی زندگی مدرن و صنعتی، خواسته ها و نیازهایشان هم به سوی لوازم و وسایل جدید و صنعتی و مدرن متمایل شده است.
یکی از این وسایل مدرن با توجه به نیازهای این دوره از زندگی مردم خصوصا در شهرهای بزرگ و صنعتی استفاده از تلفن همراه است. حتی تا چند سال گذشته استفاده از این وسیله به شدت امروز بین همگان فراگیر نشده بود و تنها افرادی خاص که از شرایط اقتصادی بالا یی بهره مند بودند یا کسانی که به دلیل شرایط شغلی شان ناگزیر به استفاده از این وسیله بودند از آن استفاده می کردند و به جرات می توان گفت که در گذشته نه چندان دور داشتن تلفن همراه امتیازی بزرگ وحتی سرمایه ای برای اشخاص محسوب می شد ولی در حال حاضر این وسیله را می توان در بین اقشار مختلف جامعه از بزرگ و کوچک گرفته تا پیر و جوان مشاهده کرد و حتی می توان گفت به بازیچه ای برای بچه ها تبدیل شده است مخصوصا که روز به روز مدل های بالا تری از گوشی های تلفن همراه به بازار عرضه می شود که در واقع همه کاره هستند تا آنجا که به غیر از صحبت کردن با آنها، دارای رادیو، تلویزیون، حافظه های زیاد و... هستند. البته همزمان با پیشرفت گوشی های تلفن همراه ما شاهد افزایش روزافزون کدهای مختلف از تلفن همراه مانند ایرانسل، تالیا و... هستیم و این خود نیز مزید بر علتی شده است که ما دیگر تلفن همراه را فقط در دست اغنیا نبینیم و این وسیله که اکنون به جز» لا ینفک زندگی مدرن و شهری تبدیل شده است بین همه اقشار و گروه های جامعه دیده می شود. البته تلفن همراه تحولی در زندگی صنعتی و مدرن بشریت ایجاد کرد و جزو یکی از اختراعات بزرگ و مهم محسوب می شود اما در این میان علا وه بر مزایایی که در بردارد و مهمترین آن هم داشتن یک وسیله ارتباطی مهم همراه خود برای ارتباط با دیگران است، در مقابل ماگاها شاهد استفاده های نابجا و نادرست از این وسیله خصوصا در بین قشر جوان جامعه هستیم که در این بین می توان به استفاده نادرست از بولوتوث گوشی های همراه اشاره داشت به طوری که در سالهای اخیر از همین راه بولوتوث چه فیلم ها و عکس های خصوصی یا تصاویر مستهجن که در جامعه پخش و چه زندگی هایی که از همین طریق به نابودی کشیده شده است.
در سالهای اخیر موضوع گرفتن عکس و فیلم از طریق موبایل در مراسم و محافل خصوصی به یکی از معضلا ت خانواده ها تبدیل شده بود که در این میان هنرمندان و افراد شاخص جامعه بیشترین قربانی این حرکت غیرفرهنگی و استفاده نادرست ازگوشی های همراه بودند. به طوری که به شکایت و دادگاه و مراجع قضایی کشیده می شد و هرچند وقت یک بار شاهد پخش بلوتوث های خصوصی افراد سرشناس جامعه اعم ا ز هنرمندان، ورزشکاران و... در جامعه بودیم و به همین راحتی آبرو و حیثیت افراد مختلف به بازی گرفته می شد. البته در اینجا نباید از اقدامات شایسته و در خور مقامات انتظامی در برخورد با این حرکت زشت و ناپسند به راحتی گذشت و با توجه ویژه ای که مقامات قضایی و انتظامی کشور در پی بروز این مشکلا ت و قضایا از خود نشان دادند شواهد، نشاندهنده کاهش این اقدامات نفرت انگیز از سوی برخی افراد بی فرهنگ و حتی سودجودر جامعه است.
ناگفته نماند مدتی است کسانی که مراسمی را برگزار می کنند از مدعوین درخواست می کنند که به هیچ عنوان از تلفن همراه یا دیگر وسایل تصویری برای گرفتن فیلم یا عکسی از محفلشان استفاده نکنند و این موارد نشاندهنده عدم اعتماد افراد به همدیگر در پی وقوع حوادث تلخ و گزنده ای است که از طریق گوشی های همراه درجامعه اتفاق می افتد; رخدادهایی که حاصل استفاده نادرست از مهمترین و مفیدترین وسیله ارتباطی جامعه مدرن است که به دلیل عدم وجود فرهنگ استفاده در بین برخی از اعضای جامعه به بیراهه می رود. درحالیکه اگر ما فرهنگ درست استفاده کردن از ابزارهای مدرن را بدانیم دچار چنین مشکلا تی در جامعه نخواهیم بود وعدم اعتماد و اطمینان را در بین افراد مختلف مشاهده نخواهیم کرد.


منبع: / روزنامه / مردم سالاری ۱۳۸۹/۷/۲۰
نویسنده : سعیده میرزایی

نظر شما