موضوع : پژوهش | مقاله

فضای مجازی و انسجام اسلامی


وبلاگ‌نویس روحانی: علما با رفع شبهات دینی محور انسجام اسلامی در فضای مجازی باشند
گروه وبلاگ: علمای کشورهای اسلامی با از بین بردن تفرقه‌های موجود در مباحث دینی و روشن کردن مفاهیم شبه‌ برانگیز دینی در فضای مجازی باید محور اصلی انسجام اسلامی در این فضا باشند.

حجت‌الاسلام «حسن عسکری»، کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس وبلاگ خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در توضیح برداشت شخصی خودش از لفظ انسجام اسلامی و اینکه چگونه می‌توان این مفهوم را در فضای مجازی شبیه‌سازی کرد، گفت: انسجام اسلامی یعنی؛ تمام طوایف مسلمین در مقابل قدرت‌های شیطانی که اساس اسلا‌م را می‌خواهند از بین ببرند، متحد هستند، آن چیزی که برای دشمنان اسلام خطر دارد وحدت ملت‌های مسلمان است.
وی در ادامه افزود: برای اینکه در فضای مجازی بتوانیم بحث انسجام اسلامی را شبیه‌سازی کنیم باید وبلاگ‌ها و سایت‌ها از پرداختن به بحث‌های تفرقه افکن خودداری کنند و وبلاگ‌ها و سایت‌هایی با هدف وحدت و انسجام‌بخشی بین مسلمانان راه‌اندازی شود.

تسلط بلاگران بر مفاهیم دینی
کاربران باید خود را از جهت علمی و پاسخ‌دهی به شبهات مخالفین مجهز کنند تا با تسلط خود بر مباحث اسلامی پاسخ منطقی به مخالف ارائه کنند
عسکری تأکید کرد: برای شکل‌گیری انسجام اسلامی در فضای مجازی، باید از اهانت کردن به گروه‌ها و فرقه‌های دیگر پرهیز شود، اگرچه به ناحق باشند. باید بحث‌ها صبغه عقلانی بگیرند نه تعصبی.
این کارشناس قرآنی تصریح کرد: پرهیز از اهانت و هتک حرمت به دیدگاه‌های مخالف و از طرفی احترام گذاشتن به افکار و اعتقادات و اندیشه‌های همدیگر، صبر و بردباری کردن درمقابل اندیشه‌های مخالف و نیز توسل به استدلال‌های عقلانی برای پاسخ دادن به نظرات مخالفان مصداق‌های بروز انسجام اسلامی در فضای مجازی است.
عسکری درباره راهکار‌های تقویت انسجام اسلامی در فضای مجازی با توجه به قابلیت‌های این فضا، بیان کرد: کاربران باید خود را از جهت علمی و پاسخ‌دهی به شبهات مخالفان مجهز کنند تا با تسلط خود بر مباحث اسلامی پاسخ منطقی به مخالف ارائه کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر نگاه دقیقی به اوضاع و احوال جهان امروز بیاندازیم می‌فهمیم که تنها نقطه امید دشمنان ما تفرقه‌افکنی بین امت اسلامی است. لذا ما نباید با تعصب برخورد کنیم و نباید به اختلافات دامن بزنیم و مایه امید دشمن شویم.

نقش بلاگران در ایجاد انسجام
بلاگران می‌توانند با راه‌اندازی وبلاگ‌ها یا سایت‌ها، شرکت در انجمن‌ها وبحث‌های کانون‌ها و کلوب‌ها و تقویت مباحث اسلامی به انسجام اسلامی بین کاربران کمک کنند
این مفسر قرآنی با اشاره به میزان تأثیرگذاری بلاگران برای تحقق انسجام اسلامی در فضای مجازی اظهار کرد: چون بر تعداد کاربران اینترنتی روز به روز افزوده می‌شوند، مطمئناً بلاگران می‌توانند نقش مهمی را در این عرصه ایفا کنند.
عسکری یادآور شد: بلاگران می‌توانند با راه‌اندازی وبلاگ‌ها یا سایت‌ها، شرکت در انجمن‌ها وبحث‌های کانون‌ها و کلوب‌ها و تقویت مباحث اسلامی به انسجام اسلامی بین کاربران کمک کنند.
وبلاگ‌نویس «در محضر قرآن و عترت» درباره ارزیابی خود از نقش دولت با توجه به نگاه حمایتی در تحقق انسجام اسلامی در فضای مجازی عنوان کرد: امام خمینی(ره) دو گروه را در ایجاد انسجام اسلا‌می مورد خطاب قرار داده، هریک از آنان را با توجه به جایگاه خویش در این امر مسؤول دانسته‌است.
وبلاگ «در محضر قرآن و عترت» را اینجا ببینید!
این کارشناس ارشد علوم قرآنی ادامه داد: یک دسته دولت‌های اسلا‌می هستند که در مورد دولت‌ها می‌فرماید: آن چیزی که در نظر من از جمله مشکلا‌ت است، دولت‌های اسلا‌می است. اگر دولت‌های اسلا‌می به وظایف خودشان عمل بکنند و دست از اختلا‌فاتی که بین خودشان هست بردارند و همه تحت کلمه اسلا‌م - همه - مجتمع بشوند، مشکلا‌ت ممالک همه، حل خواهد شد. مع‌الا‌سف می‌بینیم که دست‌های ناپاکی که در بین ملت‌ها از اجانب هست نمی‌گذارند که تفاهم بین دولت‌های اسلا‌می واقع بشود.

وبلاگ‌نویس «در محضر قرآن و عترت»
شکل‌گیری انسجام اسلامی در فضای مجازی، باید از اهانت کردن به گروه‌ها و فرقه‌های دیگر پرهیز شود، اگرچه به ناحق باشند. باید بحث‌ها صبغه عقلانی بگیرند نه تعصبی.
وی در ادامه سخنان امام خمینی (ره) در شکل‌گیری انسجام اسلامی متذکر شد: حضرت امام(ره) علا‌وه بر دولت‌ها که می‌توانند در خنثی کردن نقشه‌های تفرقه‌انگیز شیاطین و دولت‌های استعماری مؤثر باشند، علمای کشورهای اسلا‌می را که می‌توانند محور اصلی و اساسی وحدت و انسجام امت اسلا‌می باشند نیز مورد خطاب قرار می‌دهد.
عسکری افزود: امام خمینی با خطاب به علمای کشورهای اسلامی می‌فرماید: ما باید به قرآن تمسک پیدا بکنیم. قرآن‌کریم دعوت به وحدت می‌کند، دعوت به این می‌کند که مخالف با هم نباشید که دچار مشکل بشوید.
این بلاگر قرآنی خاطرنشان کرد: در نتیجه مسلم است که دولت نقش مهمی دارد و می‌تواند با حمایت از وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی که در این عرصه فعالیت می‌کنند بر ترویج فرهنگ انسجام‌بخشی بین امت‌های اسلامی نقش مهمی را ایفا کند.


منبع: / خبرگزاری / ایکنا ۱۳۸۶/۰۷/۲۸صفحه اینترنتی مرتبطhttp://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=179766
نویسنده : حسن عسگری

نظر شما