مولفههای فردیت یونگی در سینمای داریوش مهرجویی
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1390
موضوع: فلسفه هنر
پدیدآور: حمید باقری
استاد راهنما: امیر نصری
استاد مشاور:
دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
چکیده
زاوبهی دید و نقدی که انتخاب کرده بودیم تحلیل روانشناسی بر اساس آرای کارل گوستاو یونگ روانشناس سوئیسی و پایه گذار مکتب روانشناسی تحلیلی یونگ بود. ما به هیچ عنوان قصد نداشتیم از کلِ مفاهیم یونگی و تمام جنبههای فکری او برای نقد این آثار کمک بگیریم. تنها مفهومی که ما از روانشناسی تحلیلی او انتخاب کردیم مفهوم " فردیت " بود. سعی ما بر این بود،با تعریفی که یونگ از این مفهوم ارئه کرده است به آثار مهرجویی نزدیک شویم و به بحث دربارهی آنها بپردازیم. از طرف دیگر به این اشاره کردیم که مفهوم فردیت با مفاهیم دیگری رابطهی مستقیمی دارد. از جمله خودآگاهی، سایه، خود، نقاب و.... محور کارِ ما نیز بر اساس همین مولفه ها و عناصر شکل گرفت. همان طور که در انتخاب مفاهیم یونگی سعی بر این شد که بیشتر بر یک مفهوم خاص تکیه شود تا بهتر بتوانیم بر آن احاطه پیدا کنیم. در انتخاب آثار هم سعی بر این بود که آثاری انتخاب شود که با این مقوله تناسب داشته باشد و از طرف دیگر بتوانیم بر روی آنها تمرکز بیشتری داشته باشیم. دو معیار برای انتخاب فیلمها در نظر گرفتیم: 1- تناسب داشتن با مولفهی فردیت یونگی2- احاطه و درک بیشتر بر این آثار برای تحلیل جامع و کامل. در نتیجه یک هدف کلی داشتیم و آن نقدِ آثارِ داریوش مهرجویی از دریچهی نگاهِ یونگی و آن هم با استفاده از مفهوم فردیت بود.
نظر شما