نمره زنان در بحث انسجام اسلامى بیست است
با گذشت یازده ماه از سال 86 که از سوى مقام معظم رهبرى، آیت اللَّه خامنهاى سال اتحاد ملى و انسجام اسلامى نامگذارى شده است. به منظور بررسى میزان تأثیر این عنوان بر فعالیتهاى انجام شده حوزه زنان در این راستا، پاى صحبت مسئولان و متولیان امور زنان کشور نشستهایم تا با هم پیرامون اقدامات انجام شده، موانع و مشکلات و موفقیتهاى به دست آمده، گفتگو کنیم.
و این بار مجله پیام زن میهمان استاندارى تهران و خانم «قندفروش» مدیر کل امور زنان و خانواده استاندارى تهران است.
خانم قندفروش با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار مجله قرار دادید، ضمن معرفى خودتان در مورد حوزه فعالیتتان در استاندارى بگویید.
حدود ده سال است در هر فعالیتى که بودهام، مسئولیت مشاوره امور زنان هم با من بوده است. کارمند رسمى سازمان صدا و سیما هستم. علاوه بر تحصیلات دانشگاهى دروس حوزوى را هم مقدارى خواندهام و کار اصلى من در صدا و سیما برنامهسازى بود و در زمینههاى مختلف، نوجوان، خانواده، کلیپهاى مربوط به زنان به مناسبتهاى مختلف کار کردهام. مدیر تولید باشگاه خبرنگاران جوان بودم و آخرین مسئولیتم مشاور امور سیاسى در سازمان صدا و سیما بوده است. دو سال و نیم است که ابتدا با عنوان مشاور وزیر کشور و با حفظ آن مسئولیت به عنوان مشاور استاندار تهران و اخیراً که جایگاه ما پست اداره کلى را گرفت، به عنوان مدیر کل امور زنان و خانواده استاندارى تهران مشغول به کار هستم.
استاندارى تهران در ارتباط با نامگذارى امسال چه کار خاصى انجام داده است؟
شما مىدانید که اصولاً استاندارىها کارشان بیشتر هماهنگى بین دستگاههاى مختلف براى انجام فعالیتهاى گوناگون است. خوب ورود به بحث اتحاد ملى و انسجام اسلامى هم قطعاً همین حالت را پیدا مىکند، و این مهم در تمام فعالیتهاى استاندارى تهران در سال جارى مورد نظر بوده، اما شاید بتوان گفت عملىترین ورود را ما در حوزه زنان، انجام دادهایم. در تیرماه امسال به مناسبت ولادت فرخنده حضرت زهرا (س) با حضور 22 کشور اسلامى و 22 استان توانستیم جشنواره «زنان سرزمین من» را با محوریت حجاب برگزار کنیم، ارائه مدلهاى حجاب زنان کشورهاى مسلمان، برگزارى جلسات با آنها و مسافرتهایى که در این زمینه انجام گرفت، توانست زمینهساز وحدت هر چه بیشتر بین زنان کشورهاى اسلامى باشد و از اینکه توانستیم حول یک محور ارزشى با عنوان حجاب این کار را انجام دهیم بسیار خوشحالیم، همچنین حضور 22 استان از استانهاى مختلف با قومیتهاى مختلف با تعاملات و ارتباطات بسیار خوبى که در زمینه پوششهاى محلى صورت گرفت، زمینه اتحاد و یکپارچگى خوبى را ایجاد کرد.
خانم قندفروش، اتحاد ملى و انسجام اسلامى از نظر شما چه مفهومى دارد؟
اعتقادم این است که اسلام، یک دین فرامرزى است و وقتى دین فرامرزى و فراقومیتى باشد، اصلاً باید فلسفه وجودى دین باعث اتحاد شود. در قرآن کریم آیههاى زیادى مانند «وَاعتصموا بحَبل اللَّهِ جمیعاً و لا تفرقوا» داریم که هر یک اشارتى براى مؤمنین به منظور اتحاد است و به ما مىگوید همین اتحاد باعث انسجامتان شده و موجب مىشود از تک بودن و تنهایى درآیید و تبدیل به ید واحده شوید. در حوزه زنان اتحادى که وجود دارد خارج از مباحث کل نظام اسلامى نیست، اما ما فکر مىکنیم که هنوز نتوانستهایم علاوه بر موضوعات عمومى که در حوزه اتحاد بین مسلمانان مطرح مىشود در مباحث زنان موضوعات جدید تعریف کنیم.
ما امسال در برنامه «جشنواره زنان سرزمین من» ادعا کردیم که حجاب مىتواند یک موضوع بسیار خوبى براى ایجاد تعاملات باشد. حجاب، یکى از ضروریات دین است و زنان مسلمان همه کشورها و همه ملیتها و قومیتها، خودشان را به رعایت حجاب ملزم مىدانند و اگر ما بتوانیم فضاهایى براى ارائه مدلهاى جدید پوشش اسلامى در کشورهاى مسلمان براى زنان ایجاد کنیم، در کنار آن مىتوانیم فضاهاى گفتگو و تعاملات در حوزههاى مختلف دیگر هم به وجود آوریم. فکر مىکنم که اگر بتوانیم در کنار برگزارى اجلاسهاى مختلف بین کشورهاى اسلامى، کمیتهها و جلسات حاشیهاى براى زنان تعریف کنیم، قطعاً در آنجا نیز مىتوانیم زمینه اتحاد بیشترى بوجود آوریم و چون روحیه زنان به گونهاى است که این ارتباطات را راحتتر مىپذیرند و خانمها با هم مىتوانند ارتباط گیرند، ایجاد فضاى مناسب قطعاً مىتواند موفقیت به همراه داشته باشد.
آیا با توجه به مسئولیتى که دارید مهمترین اقدامتان را برگزارى جشنواره «زنان سرزمین من» مىدانید؟
ما براى مخاطبینمان برنامههاى زیادى داریم، اما چیزى که محور سؤال شما بود بحث اتحاد ملى و انسجام اسلامى بود که خوب استان تهران پایتخت جمهورى اسلامى است و شرایط خاصى دارد؛ شاید به نظر مىرسد که اگر در استانى با قومیتهاى مختلف و مذاهب مختلف از اسلام ساکن باشند، این سؤال پاسخش راحتتر است و در تهران نمىتوانیم خیلى روى بحث تعامل با مخاطبینمان این مورد را در نظر بگیریم.
اما به نظر من بحث اتحاد ملى، تنها با موضوع شیعه و سنى مد نظر رهبر انقلاب نیست، بلکه ما در حوزه تعاملات با نیروهایى که از جهت اعتقادى و اصولى نیز در یک ردیف قرار مىگیریم، بخصوص در بحث زنان، متأسفانه شاهد اختلافهاى بىاساسى هستیم که خیلى زود خود را نشان مىدهند و باعث دور شدن نیروهاى خودى مىشوند که از لحاظ تفکر مانند هم هستند. بنابراین علاوه بر آنکه ما باید انرژىمان را صرف ایجاد اتحاد با مسلمانانى کنیم که با ما از جهت دین مشترک هستند، اما وظیفه هر مسلمان این است که بتواند با کسانى که در ارتباط است، رابطه خوب و محکمى برقرار کند و بحث اتحاد ملى و انسجام اسلامى تنها بر ایجاد وحدت با برادران سنى تکیه ندارد. همچنین باید بتوانیم با نیروهاى اصولگرایى که از جهت تفکر مثل ما هستند و متأسفانه بعضى از دشمنان به خوبى توانستهاند، برخى اختلافات را به وجود آورند، با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبرى، ارتباط خوبى برقرار کنیم.
نیازهاى جدى حوزه زنان را در حال حاضر چه مىبینید؟
تحولات حوزه زنان در دنیا، تحولات پر سرعتى است و به نظر مىرسد عوامل مختلفى باعث این امر شده، هر یکى از عوامل سیاسى، فرهنگى و اقتصادى به گونهاى این تحولات را تشدید مىکند؛ لذا اگر صادقانه و موشکافانه بخواهیم نقش زنان را در تحولات مختلف دنیا ببینیم و مخصوصاً بخواهیم در تحولات اقتصادى دنیا بررسى کنیم، نقش بسیار بالا و بیشتر از 50 درصدى که همیشه تنوع جنسیتى این عدد را به ما مىدهد، برآورد مىکنم، من خودم براى زنان در جوامع نقش بالاى 85 درصد را قایل هستم و این در صورتى است که بخواهم خیلى دست پایین بگیرم و نقش زنان در تحولات، اقتصاد و عوامل دیگر بسیار تعیینکننده است.
با توجه به این مسائل و پاشنه آشیلهایى که در جوامع وجود دارد و هر یک از آنها توانسته به نحوى سیاستگذاران غرب را در حوزه زنان جسور سازد تا افراد دیگر را محکوم کنند، به نظر مىرسد ما باید برنامهریزى بسیار دقیقى داشته باشیم. وقتى پروندههاى مربوط به سالیان گذشتهمان را در حقوق بشر بررسى کینم، متوجه مىشویم که بسیارى از مواردى که جمهورى اسلامى به زعم غربىهاى متهم شده، مربوط به حوزه زنان است، گرچه ما در داخل کشور تمام کاستىها و ناتوانىهاى غرب را در حوزه زنان خود بلدیم، مىدانیم و مىتوانیم ارزیابى کنیم و همینطور که رهبرى معظم فرمودند: «ما از غرب در بحث زنان طلبکار هستیم. » آنها با توجیهاتى که ظاهر بسیار ساده و پسندیدهاى دارد، توانستند حتى روى بخشى از زنان کشور ما تأثیر گذارند، تفکرات فمینیستى که زاییده تفکرات سیاستهاى اقتصادى جوامع غربى است با ظاهرى زیبا به جامعه ما وارد شده و در این عرصه خودى نشان مىدهد و از طرف دیگر با توجه به تغییر جغرافیاى انسانى در جامعه ایران و رشدى که زنان در جمهورى اسلامى پیدا کردند و توانستند خودشان را از جهات مختلف بالا بکشند به نظر مىرسد ما نتوانستهایم، همپاى این رشد و همپاى درک توانایىهاى فوقالعاده زنان مسلمان ایرانى برایشان برنامهریزى کنیم. واقعاً زنان در حوزهها و بخشهاى مختلف نشان دادند که کفه بسیار سنگینى هستند براى ترازویى که ما به هر نحوى از جهت سیاسى، فرهنگى و انحاى مختلف در آن توزین مىشویم.
خوب از طرفى کسى منکر هجمه فرهنگى هم نیست و ما اعتقادمان این است که دشمن در بحث هجمه فرهنگى بسیارى جدى وارد شده و مخاطبین آنها نیز اکثراً زنان و دختران ما هستند و ما هنوز فاقد برنامههاى درست براى این قشر هستیم. به نظر مىرسد متولیان امور زنان ما در جامعه خود را متولى بخشى از زنان جامعه مىدانند در حالى که هر فردى در جامعه اسلامى فرصتى مىیابد تا بتواند به نحوى در خدمت بخش عظیمى باشد، باید سعى کند به تناسب، برنامههایش را تقسیم کند تا بتواند تمام مخاطبین خود را پوشش دهد و ما هم در حوزههاى زنان باید همین سیاست را مورد نظر قرار دهیم، ما براى اینکه چهره جمهورى اسلامى را در بخش زنان، چهرهاى موجه نه به مسئولان بلکه به زنان دنیا نشان دهیم، باید برنامهریزىهایمان در داخل کشور به نحوى باشد که آن تأثیر لازم را براى خارج از کشور بگذارد، ما باید در برنامهریزىهایمان مخاطبین داخل را از این نظر که مطمئن شوند کسانى به فکر آنها هستند و به مصالح آنها مىاندیشند، خاطرجمع کنیم. از طرف دیگر ما واقعاً تفکرات بلند امام و رهبرى را به عنوان دکترینى روشنگر مانند چراغى فراروى خودمان داریم و متأسفانه ما نتوانستهایم دکترین امام و رهبرى را در مباحث زنان در جامعه مطرح کنیم و هم ذهن مسئولان و هم ذهن زنان جامعه را در این زمینه روشن کنیم، مترقىترین تفکرات را راجع به زنان، امام خمینى و رهبرى معظم داشتهاند، ولى به نظر مىرسد نگاههاى مردانه در جامعه مانع این شده که بتوانیم این تفکرات را رشد صحیح بدهیم و به خاطر همین است که در حال حاضر اگر بخواهیم تصویرى از شرایط زنان در جامعه ارائه دهیم، این تصویر چیزى نیست که ادعا کنیم تمام اعضایش به یک اندازه و به نسبت مساوى با هم رشد کردهاند.
نقش زنان را در تقویت اتحاد ملى و انسجام اسلامى چگونه مىبینید؟
من براى نقشآفرینى زنان در بحث انسجام اسلامى نمره بیست قایل هستم، چیزى که بارها و بارها هم امام خمینى به آن اعتراف کردهاند و هم از مقام رهبرى براى این قضیه شاهد مثال داریم. در قبل از پیروزى انقلاب و مبارزاتى که زنان داشتند و دوران پیروزى بسیارى از اوقات زنان در صفوفى جلوتر از مردان حرکت کردهاند و به تأیید امام نقش زنان بیشتر از مردان بوده، در دوران جنگ یک رزمنده در جبهه حضور پیدا نمىکرد مگر اینکه خواهر، مادر و همسرش مشوق او بودند و بعد از پیروزى جنگ و زمان سازندگى نیز زنان ما در کنار مردان وارد عرصههاى مختلف تلاش براى ساختن مجدد کشور شدند، گرچه نگاههاى مردانه گاهى دور از انصاف درباره نقش زنان قضاوت کرده، اما در انتخابات و موارد مختلف که به نحوى از جانب کشورهاى دیگر احساس تهدید کردهایم و در جمیع جهاتى که نظام نیز به حمایت و وحدت داشت، زنان نقش بىبدیلى داشتهاند.
زن در جایگاه خود در خانواده چگونه مىتواند مصداق این عبارت باشد؟
من نظرم این است که بعد از انقلاب امام خمینى (ره) چهرهاى جدید از زن به دنیا معرفى کرد، نه آن چهره سنتى که در جوامع ما بوده و زن داراى حق اظهارنظر و رأى و تفکر نبودبلکه به عنوان شیئى در خانه و جز اسباب خانه به حساب مىآمد و هیچ مسیر رشد و تعالى براى او در نظر گرفته نمىشد و نه آن چهرهاى که به نام مدرنیته زن را در منجلاب جاهلیت مدرن، غرق مىکند و نگاهش نگاه ارزشى به زن نیست، بلکه تقویتکننده اقتصاد است و زن باعث مىشد جیب مردان بیشتر پر شود و کالایى براى چشمنوازى مردان باشد و علىرغم اینکه ادعاى فراهم کردن زمینه رشد زنان را دارد اما در حقیقت ما شاهد هیچ رشدى نیستیم و سقوط محض است. بعد از انقلاب امام خمینى چهره نوینى از زن به تصویر کشیدند، زنى که صاحب تفکر و تحلیل سیاسى است و داراى انتخاب است؛ زنى که رشد علمى برایش ایدهآلى بسیار مطلوب است. زنى که مىتواند و باید تا جایى که مىخواهد به رشد علمى برسد، در عین حال زنى است که خانواده برایش بسیار مهم است و اولویت اول او، خانوادهاش است. زنى که ارزش خانواده را مىداند و مىداند که رشد اجتماعى بدون تعالى خانواده امکانپذیر نیست و خلاصه زنى است که با حفظ جمعى جهات، حجاب برایش بسیار مهم است و آن را سنگرى براى محفوظ ماندن مىداند و در پناه این حجاب مىخواهد به رشد مطلوبى برسد. خوب این چهره جدیدى از زن بود؛ که بعداً الگویى شد براى زنان کشورهاى دیگر.
ما هنرمان این باشد که بتوانیم همان چهرهاى از زن که مد نظر امام بود ارائه دهیم. الان زمانى نیست که ما زنان را دعوت به خانه نشستن بکنیم، بلکه باید سیستمهاى دولتى و مجموعه قوانین به زن این اجازه را بدهد که با حضور مؤثر در جامعه، براى خانواده خودش هم وقت مناسب بگذارد و به دقت در تربیت فرزندان و تعالى آنها مؤثر باشد.
لطفاً در مورد موانع و مشکلاتى که در این مسیر وجود دارد نیز برایمان صحبت کنید.
ما از چهره حضرت زهرا (س) نتوانستهایم معاصرسازى کنیم و این اشکال بزرگ ماست. براى مردان چهرههایى مانند امام و رهبرى را به عنوان کسانى که در عصر حاضر زندگى کردهاند و توانستهاند شخصیت خودشان را مقدار زیادى به شخصیت بزرگان نزدیک کنند قابل مثال است، اما در مورد زنان متأسفانه این مشکل را داریم، همچنین ما نتوانستهایم از چهره حضرت فاطمه (س) براى زن مسلمان معاصرسازى کنیم و ببینیم که تعادلى که حضرت زهرا براى رشد همه جانبه ابعاد شخصیتى خودشان، قایل بودند چگونه انجام گرفته! و علاوه بر آن افراط و تفریطهایى در جامعه ایجاد شده و موانعى که به وجود آمده، ما علىرغم اینکه مىتوانستیم یک الگوى خوبى از شخصیت زن از لابهلاى صحبتهاى ایشان تصویر کنیم، اما با دقت نکردن به این مورد متأسفانه باعث شدیم در جامعه اسلامى ما که خود داعیهدار حقوق زن در دنیا هست، شاهد رشد تفکرات فمینیستى باشیم و بعضى اوقات در مجموعههاى دولتى متولى امور زنان رگههاى این تفکرات را ببینیم.
با توجه به تأثیرات غیرقابل انکارى که زنان در جامعه دارند اگر ما بتوانیم تعریف درستى براى زنان داشته باشیم، مىتوانیم مجال رشد زنان را در مسیر صحیح ایجاد کنیم. ما برخى از خانمها را مىبینیم که آنقدر براى کار بیرون از خانه ارزش قائلند که به کلى از خانواده خود غافل شدهاند و متأسفانه شاهد فروپاشى خانوادهشان بودهایم. از طرفى برخى از خانمهاى توانمند ما خودشان را در چهاردیوارى خانهها محبوس کردهاند و اجازه ندادند جامعه از فعالیت آنها منتفع گردد. برخى از خانمها هم بدون پرداختن به رشد فردى خود، صرفاً در مباحث مادى غرق شدهاند و به طور کلى این افراط و تفریطها مانع از این شد که ما بتوانیم یک چهره متعالى از زن را به جامعه ارائه دهیم. بنابراین هم خود زنان باید تلاش کنند و هم قوانین مملکتى و حمایتهاى دولتى و سیاستهاى درست و قابل اجرا در حوزه زنان باید به کمک بیاید تا به موفقیت کامل برسیم.
چگونه مىتوان زیر لواى این شعار ملى، ناهنجارىهاى اجتماعى زنان را سامان داد؟
ناهنجارىهاى اجتماعى، چیزى نیست که خلقالساعه باشد و یک عنوان بتواند آن را تغییر دهد. ما هنوز به بررسى علت و علل آسیبها و ناهنجارىهاى اجتماعى جامعهمان نپرداختهایم. الان بحثى را که در استاندارى تهران خیلى دقیق مورد توجه قرار دادهایم و به جرئت مىتوانم علت بیش از 70 درصد آسیبهاى اجتماعى بدانم، بحث طلاق است، ما در سال اتحاد ملى سعى کردهایم بین زن و شوهرها که با هم مشکل دارند، اتحاد و همدلى ایجاد کنیم و بحث تحکیم بنیان خانواده را جزء ضرورتهاى کارى دفتر خودمان قرار دادهایم. در حال حاضر شوراى تحکیم بنیان خانواده را در استان تهران به ریاست استاندار برگزار کردیم و تمامى دستگاههایى که به نحوى در این قضیه ذىربط هستند دعوت کردیم تا عضو شورا شوند و در حال برگزارى جلسات و نوشتن برنامه عمل هستیم. در کنار این، چندین اردوى پایلوت براى زوجهاى جوان برگزار کردیم تا واقعاً بدانیم مشکلشان چیست. با بررسىها متوجه شدیم مشکل اکثر آنها عدم تفاهم بود. یعنى براى جوانان خود نتوانسته بودیم مهارتهاى لازم در زندگى را یاد دهیم. ما پدر و مادرها بچههایمان را از جهت مالى خوب حمایت کردیم، از جهت علمى کمکشان کردهایم تا به درجات بالایى برسند اما متأسفانه براى زندگى کردن زیر یک سقف مشترک در فردا روز، آنها را آماده نکردهایم. به هر حال آمار بالاى طلاق در استان تهران مؤید همین مسئله است، که با بررسىهایى که انجام شده و الحمدللَّه بسیار هم مؤثر بوده به این نتیجه رسیدیم که در بحث ایجاد تفاهم باید کار شود و من فکر مىکنم موضوع اتحاد ملى، مىتواند از ارتباط بین همسران، پدر و مادر و فرزندان تا بعد وسیعى در کشور تسرى یابد. به طورى که اگر خانوادههاى ما، همدل نباشند، تأثیرات منفى این روابط گسسته را در فضاى کارى و متعاقباً در جامعه خواهیم دید. اینها مسائلى هستند که باید بسیار ریز و دقیق مورد بررسى قرار گیرند که در حال حاضر مورد غفلت قرار گرفته و متأسفیم از اینکه در بودجههاى کشورى براى آسیبهاى اجتماعى که اکثراً معلول قضیه طلاق هستند بودجه داریم، اما براى تحکیم بنیان خانواده، ردیف بودجه نداریم. ما از طرفى در حال برنامهریزى براى خانوادهها و رفاه اجتماعى و از طرف دیگر شاهد گسست خانوادهها هستیم که این اتفاق اصلاً شایسته یک جامعه شیعه نیست. طلاق به عنوان مبغوضترین حلال در درگاه خداوند است در حالى که ما براى این حلال مبغوض هیچ برنامهریزى نکردهایم. ما مىگوییم با هر طلاق، عرش خداوند به لرزه درمىآید واقعاً همینطور است زنان مطلقه علاوه بر آنکه خودشان آسیب مىبینند، بخشى از آنها آسیبرسان به جامعه نیز مىشوند. فرزندان طلاق هم علاوه بر اینکه خودشان آسیبهاى گوناگونى مىبینند، آسیبرسان به جامعه نیز هستند. در حالى که ما خیلى راحت مىتوانیم با برنامهریزى و صرف بودجههاى مورد نیاز، این مشکلات را حل کنیم. ما الان براى مشاوره زوجهاى در حال طلاق بودجه نیاز داریم. یعنى براى دو جلسه مشاوره حتى اگر نصف قیمت هم حساب شود، حدود چهل هزار تومان احتیاج داریم. اما از کجا باید این بودجهها تأمین شود. آیا واقعاً سامان گرفتن دو نفر زن و شوهر که به فکر طلاق و جدایى افتادهاند چهل هزار تومان براى ما نمىارزد!؟ در حالى که عدم توجه به این مسئله مىتواند سرانه آسیبهاى اجتماعى را در کشور بالا ببرد.
خانم قندفروش در پایان مایل هستید چیزى در مورد مسایل زنان به صحبتهایتان اضافه کنید؟
علىرغم اینکه بعد از دولت جدید، ما عنوان خانواده را به بحث زنان اضافه کردیم و عنوان متولیان امور زنان را به امور زنان و خانواده تغییر نام دادیم ولى به نظر مىرسد خانواده را که از یک زن و یک مرد و فرزندان شامل دختر و پسر تشکیل شده، به طور کامل مورد توجه قرار نمىدهیم. حتى چون متولیان زنان هستند، مردان ما و مردانى که در سیستم دولتى به نحوى مؤثر هستند به بحث خانواده نگاهى زنانه، پیدا کردهاند و اگر براى خانواده جنسى قائل باشند، جنسش را زنانه مىدانند و مصالح خانواده را به نحوى مىبیند که باید از طریق زنان حل شود، در صورتى که واقعاً این طور نیست؛ ما جامعه شیعى هستیم و تعالى اخلاقى ما خیلى مهم است که براى تعالى اخلاقى خانواده نقش مؤثر دارد براى توسعه جامعه ما قایل هستیم که اگر خانواده سالم باشد، توسعه جوامع به راحتى و با سرعت انجام مىپذیرد. این گلایهاى است که من دارم، علىرغم اضافه شدن عنوان خانواده، اما دیدها هنوز عوض نشده و دید مردانه به موضوع هنوز اصلاح نشده و امیدوارم انشاءاللَّه این موضوع واقعاً جزو استراتژى ما قرار گیرد و ما تاکتیکهاى مناسب را با توجه به تغییراتى که الان در جهان و در داخل کشور در بحث زنان در حال انجام است و باید به روز باشد در نظر گیریم و تلاش مناسب در این زمینه صورت گیرد.
با تشکر از شما.
منبع: / ماهنامه / پیام زن / 1386 / شماره 191 و 192، بهمن و اسفند ۱۳۸۶/۱۲
گفت و گو کننده : پریسا پورعلمدارى
گفت و گو شونده : فرناز قندفروش
نظر شما