گزیده منابع و مآخذ سکولاریزم در جهان اسلام
1. ارائه پژوهش و تحلیلى جامع از مبحث «انتظار از دین» مرهون پژوهشهاى مختلف تاریخى، جامعهشناسى، هرمنوتیک، شناختشناسى، کلامى، تفسیرى و فقهى است. با غفلت از مؤلفهها و مفروضهاى آن نمىتوان به نظریهاى منسجم و شایسته در این زمینه رسید. نیز مفاهیم بسیارى همچون مقاصد شریعت، جامعیت دین و منطقة الفراغ با موضوع انتظار از دین در تعامل یا با آن ارتباط وثیق دارد. یکى از مفاهیمى که در دوره معاصر وارد جهان اسلام شد و با انتظار از دین ربط و پیوند دارد، سکولاریزم است.
مقولههاى قلمرو دین، گوهر دین، جامعیت و چگونگى تفسیر نصوص، که در مبحث انتظار از دین مطرح است، در اندیشهها و نوشتههاى علمانیون نیز مورد بحث قرار گرفته است. از این رو قلمرو علمى مشترک بین آن دو یافت مىشود.
گاهى انتظار از دین تاویل به قلمرو دین، یعنى توقع دخالت دین در عرصههایى از حیات جمعى و فردى مىرود. علمانیت نیز به نقد و بررسى این دخالتها مىپردازد. از این رو علمانیتخواهان ویژه کردن قلمروهاست. هرگاه انتظار از دین به انتظار از نصوص دینى ارجاع شود، علمانى هم قائل به نوعى فهم از نصوص است و فهمهاى دیگر را قابل نقد مىداند. در اینجا تفسیر و تاویل، چگونگى و چرایى تفسیر ویژه، قابلیت متون براى تفسیر و نوع فهم دغدغه مشترک فکرى هر دوست.
در کتابهاى کلاسیک که در حوزه اسلامى نوشته شده، سکولاریزم و علمانیت داراى چهار بار معنایى با چهار گونه کاربرد است: (1) الحاد; (2) علمانیت، یعنى مطلق جداانگارى دین از سیاست; (3)به شیوه و سیره زمامدارانى که در تقنین و اجرا بر پایه شریعتبه تمشیت امور نمىپردازند، سکولار و لائیک گفته مىشود; (4)علمانیت گرایشى علمى در بین متفکران مسلمان است که به گونهاى میراث و نصوص را تفسیر مىکند که به تفکیک مسؤولیتها و تعیین قلمروها و وظایف دین، عقل، علم و عرف مىانجامد. (1)
قرائت چهارم از سکولاریزم به عنوان یک واقعیت در جهان اسلام و به دور از داورى ارزشى مثبتیا منفى درباره آن با مقولههاى انتظار از دین، اهداف دین و قلمرو دین در ارتباطاست.
2. از یک نگاه متفکران مسلمان در دوره معاصر به دو گروه جامعیتگرایان و محدودگرایان طبقهبندى مىشوند. هر دو جریان در بردارنده طیف گسترده و مشبک از آرا و دیدگاههاى گوناگون مىباشند. اما در یک نگاه کلى و اجمالى، جریان اول به شاملیت دین و شریعتبر عرصههاى مختلف حیات انسان و جریان دوم به ویژه کردن قلمروهاى شریعت و دیانت مىاندیشد. به لحاظ ضیق واژگان موجود در فرهنگ اسلامى هنوز نمایههاى گویا و جامعى براى تسمیه آنها رواج نیافته است. بویژه گرایش «محدودگروى» یا قائلان به تفکیک (تفکیکیها) به غلط به سکولاریزم و لائیک، که داراى بار غیر اسلامى و غربى و گاهى منفى است و در ادبیات عرب به علمانیت موسوم شده است. تاریخچه واژه علمانیت (علمانیة) در فرهنگ عرب و تطورات انتشار و استعمال آن بخوبى معلوم نیست، ولى ریشههاى آن در سخنان کسانى همچون محمد عبده و فرح انطوان یافت مىشود. (2) در ساختار واژه علمانیت هم اختلاف است. گروهى معتقدند از علم اشتقاق یافته و باید به کسر عین (علمانیت) تلفظ شود. (3) یعنى قلمرو دانشهاى بشرى و کارکرد آن در زندگى انسان از حیطه وحى و نقش آن درعرصههاى دیگر زندگى قابل انفکاک است. گروه دیگر اشتقاق از عالم و تلفظ به علمانیت رامىپسندند که به معناى تفکیک عالم (دنیا) از آخرت است. دیگران هر دو را جایز مىشمارند. (4)
در غرب واژه سکولاریسم از ریشه لاتین Saeculum به معناى گروه و نسلى از مردم است که بعدها در معناى اصطلاحى کنیسیهاى عالم دنیوى در مقابل عالم روحى و بعد از رنسانس در فرهنگ پروتستان به انفکاک و جدایى قلمروهایى بشرى از دین معنا شد. در فرهنگ کاتولیکى بیشتر واژه لائیک در همان معنى کاربرد دارد.
علمانیان با منفى دانستن کارکرد عملى شریعتبه شریعت مضیق مىاندیشند یا نهادهاى دینى برخاسته از شرع را ناموفق مىدانند و یا مطاوى و مضامین شرع و دین را ناظر بر عرصههاى خاص و در راستاى مقاصد ویژه مىبینند. نقدهاى منتقدین علمانیت هم در همین سه زمینه است.
3. ویژگىهاى این ماخذشناسى عبارتند از:
مآخذ معرفى شده گزیدهاى از منابع متقن است. سعى شده منابع موجود در ایران معرفىشود.
در این فهرست نوشتههاى درباره علمانیت، تحلیلها و نقدها همه آورده شده تا راه براى پژوهشهاى دیگر هموار گردد.
فقط منابعى که موضوع اصلى آنها سکولاریزم یا نقد علمانیت است، آورده شده، نه نوشتههایى که ذیل عناوین دیگر به این بحث پرداختهاند.
فقط نوشتههایى که براساس و با توجه به فرهنگ و اندیشه اسلامى نوشته شدهاند، معرفى شده است.
منابع سه زبان فارسى، عربى و اروپایى تفکیک شدهاند.
مقالات در کنار کتابها آمده و براى تمایز آنها از علائم استاندارد استفاده شده است: کتابها با خط مورب (ایرانیک) و مقالات در گیومه نمایش داده شدهاند.
این فهرستشامل منابعى در موضوعهاى مباحث نظرى سکولاریزم، تاریخچه آن، وضعیت علمانیت در کشورهاى اسلامى و بررسى و نقد آرا شخصیتهاست.
(منابع عربى)
ابراهیم، موسى ابراهیم.
ثقافة المسلم بین الاصالة والتحدیات. چاپ اول: الدوحة، دارالثقافة، 1413ق/ 1992م.
در باب دهم (حاضر العالم الاسلامى) تحت عنوانهاى فکر علمانى و العلمانیون و الاصولیون به نقد و بررسى دیدگاههاى علمانیون پرداخته است.
ابوحمدان، سمیر.
فرح انطون صعود الخطاب العلمانى. بیروت، الشرکة العالمیة للکتاب، 1992م/ 1413ق. 223ص.
ابولغد، ابراهیم.
«الانسحاب من مسار العلمنة». مجلة السیاسة، مجلد بیست و هشتم، ش4 (1966م). ص447476.
ابوالمجد، احمد کمال.
«السلطة السیاسیة فى الاسلام بین الحکم الدینى و العلمانیة». العربى، ش309 (8/1984م). ص2.
احمد، یوسف کمال.
مستقبل الحضارة بین العلمانیة والشیوعیة والاسلام. [بیروت، 1984م]
ارکون، محمد.
1 «الاسلام والعلمانیة». الواقع، سال اول، ش1 (4/1981م). ص1216.
2 العلمنة والدین: الاسلام، المسیحیة، الغرب. ترجمه هاشم صالح. چاپ دوم: بیروت، دار الساقى، 1993م. 136ص.
3 «الفصل بین الکنیسةو الدولة، مشکلة الاسلام والعلمنة». الفکر الاسلامى نقد و اجتهاد. ترجمه هاشم صالح. بیروت، دار الساقى، 1992م. ص5772.
اسماعیل، محمود.
الاسلام السیاسى بین الاصولیین والعلمانیین. الکویت، الشراع، 1993م. 174ص.
ایمان، محمد کمالالدین.
«الاسلام السیاسى وعقم المنهج العلمانى». مجلة المسلم المعاصر ، سال سیزدهم، ش50 (6/1408ق). ص151162.
بلقزیز، عبدالاله.
1 «فى نشؤ واخفاق دعوة العلمانیة». الوحدة (الرباط)، سال سوم، ش2627 (تشرین الثانى کانون الاول 1986م).
2 القومیة والعلمانیة: الآیدیولوجیا والتاریخ. الرباط، 1989م.
در مجله منبر الحوار به قلم محمد حسین دکروب معرفى شده است (ش15، خریف 1989م/ 1410ق. ص130140).
البهنساوى، سالم.
تهافت العلمانیة فى الصحافة العربیة. قاهره، دارالوفاء، [1985م].
البهى، محمد.
1. «آثار العلمانیة سیاسیا فى المجتمع الاسلامى». منار الاسلام، 2/1976م. ص95100.
2. العلمانیة والاسلام بین الفکر والتطبیق. قاهره، مطبعة الازهر، 1976م.
3. «علمانیت و الحاد». الفکر الاسلامى والمجتمع المعاصر. قاهره، مکتبة وهبه، 1402ق. ص1338.
4. العلمانیة وتطبیقها فى الاسلام. قاهره، مکتبة وهبة، [بىتا].
تیخو نوفا، تاتیانا.
ساطع الحصرى رائد المنحى العلمانى فى الفکر القوى العربى. ترجمه توفیق سلوم. موسکو، دارالتقدم، 1987م.
(معرفى و توصیف)
مجله العربى، ش350 (1/1988م). ص220224 (به قلم جمال وردة)
الوحدة، سال پنجم، ش53 (2/1989م). ص299306 (به قلم ترکى على الربیعو).
تیزینى، الطیب.
«العلمانیة فى الفکر العربى». على طریق الوضوح المنهجى: کتابات فى الفلسفة والفکر العربى. چاپ اول: بیروت، دارالفارابى، 1989م. ص5161.
الجابرى، محمد عابد.
«العلمانیة والاسلام». الیوم السابع، 3نیسان/ ابریل 1989.
«جدل العلمانیة والاسلام المعارض فى تونس». الهلال الدولى، سال سوم، ش4 (جمادى الاولى 1410)، ص4.
جرشیه، على.
«العلمانیة». الاتجاهات الفکریة المعاصرة. المنصوره، دارالوفاء، 1409ق. ص49119.
الجندى، انور.
1. «انتصار الاسلام وهزائم العلمانیة». منار الاسلام، سال چهاردهم، ش11 (11/1409ق). ص69.
2. سقوط العلمانیة. چاپ دوم: بیروت، دارالکتاب اللبنانى، 1908م. 199ص.
3. «قضایا فى المیزان: العلمانیة». منار الاسلام، سال سیزدهم، ش4 (4/1408ق). ص9299.
حاطوم، احمد.
«العلمانیة بکسر العین لابفتحها». الناقد، سال دوم، ش20(شباط/فبرایر 1990).
حداد، غریغوار.
«المسیحیة والعلمانیة». مواقف، ش39 (1980م).
الحسن، محمد.
«العلمانیة وفصل الدین عن الدولة». المذاهب والافکار المعاصرة فى التصور الاسلامى. الدوحه، دارالثقافة، 1986م. ص253268.
حنفى، حسن.
1. «السلفیة والعلمانیة فى فکرنا المعاصر». الازمنه، سال سوم، ش15 (34، 1989م). ص6069.
2. «العلمانیة والاسلام». الیوم السابع، 3نیسان/ ابریل 1989.
3. «العلمانیة والفکر الانقلابى وتحدیات العصر». الدین والثورة: الیمین والیسار فى الفکر الدینى، قاهره، مکتبه المدبولى، [1989م]. ص298313.
الحوالى، سفر بن عبدالرحمن.
العلمانیة، نشاتها وتطورها وآثارها فى الحیاة الاسلامیة المعاصرة. پایاننامه کارشناسى ارشد، کلیة الشریعة لجامعة ام القرى، 1402ق. 626ص.
خان، ظفر الاسلام.
«طه حسین مهندس التغریب والعلمنة فى العالم العربى». البعث الاسلامى، مجلد سىوسوم، ش5 (1/1409ق). ص4653. و ش6 (2/1409ق). ص6776.
الخشاب، سامیه مصطفى.
«العلمانیة واثرها فى الدین». دراسات فى اجتماع الدینى، الکتاب الاول: علم الاجتماع الدینى. چاپ دوم: قاهره، دارالمعارف، 1993م. ص149158.
خلفالله، محمد احمد.
1. «الاسلام وعلمانیة الدولة». الطلیعة العربیة، ش129 (1985م).
2. «الدولة العلمانیة لیست ملحدة». الیقظة العربیة (7/1989م).
3. «العروبة والدولة العلمانیة». المستقبل العربى، ش5 (کانون الثانى 1979). ص4654.
4. «القومیة والاسلام والعلمنة».قضایا عربیة، سال هفتم، ش3 (آذار 1980). ص2531.
خلیفه، عصام.
«مدخل الى تحدید العلمانیة وتطورها فى الغرب». مجلة الجندى (نیسان 1982). ص2427.
خلیل، عمادالدین.
تهافت العلمانیة. بیروت، مؤسسة الرسالة، 1977م. 228ص.
بخشى از آن در مجلة الحکمة (بیروت)، ش9 و 10 (7/1401ق). ص8891 منتشر شده است.
الخورى، بولس.
«الدین والعلمنیة». مجلة آفاق، سال اول، ش4 (نیسان 1974). ص4857.
الدمبرى، مصطفى.
العلمانیة واثرها فى وسائل الاعلام. پایاننامه کارشناسى ارشد، کلیة اصول الدین لجامعة الازهر، 1983م.
در مجله منار الاسلام (سال دوازدهم، ش1 (1/1407ق). ص114122) توسط بدر محمد بدر معرفى شده است.
زیادة، خالد.
«دور فئة الکتاب الاداریین فى علمنة الدولة العثمانیة». الاجتهاد، ش3 (ربیع 1989). ص161196.
سعد، حسین.
بین الاصالة والتغریب فى الاتجاهات العلمانیة عند بعض المفکرین العرب المسلمین فى مصر. چاپ اول: بیروت، المؤسسة الجامعیة للدراسات والنشر والتوزیع، 1413ق/ 1993م. 183ص.
سلیمان، زهیر.
«العلمانیة مرض ممیت». التوحید، سال ششم، ش31، ربیع الاول والثانى 1408ق، ص48106.
شامه، محمد و دیگران.
«الالحاد والعلمانیة حول تاریخ التدین». عقاید و تیارات فکریة معاصرة. چاپ اول: الدوحه، دار قطرى، 1413ق. ص244282.
شکرى، غالى.
«البحث عن علمانیة جدیدة: کیف ضاعت العلمانیة فى المشروعین القومى والاشتراکى». الناقد، سال دوم، ش21 (آذار 1990). ص1825.
شمس الدین، عارف فائق.
«العقل والعقلانیة فى مفهوم حملة لواء العلمانیة». الهلال الدولى، سال سوم، ش2 (اول ربیعالثانى 1410ق). ص911.
شمسالدین، محمد مهدى.
1. «حول العلمانیة». الهادى (قم)، سال پنجم، ش2 تا 4 (1397ق).
2. العلمانیة: تحلیل ونقد للعلمانیة محتوى وتاریخا فى مواجهة المسیحیة والاسلام. بیروت، المؤسسه الجامعیة للدراسات والابحاث، 1983م. 220ص.
بخشى از آن در مجله المنطق، ش12 (1/1401ق). ص7178.
(ترجمه فارسى)
حکومت منهاى دین: بررسى همهجانبه از مفهوم و تاریخ پیدایش علمانیت (لائیک) در رویارویى با مسیحیت و اسلام. ترجمه حسن شمس گیلانى. تهران، بىنا، 1362. 188ص.
صالحیة، محمد عیسى.
ساطع الحصرى بین العروبة والعلمانیة». مجلة العلوم الاجتماعیة، سال هفدهم، ش3 (خریف 1989). ص305321.
صعب، حسن.
المحاولات العلمانیة فى الدول الاسلامیة المعاصرة. [بیروت، دارالتنویر، بىتا] . 387ص.
الصمد، ریاض.
«کیف نرى لبنان العلمانى الجدید؟». الآداب، سال بیستوپنجم، ش5 و6 (آیار حزیران 1977). ص1517.
ضاهر، عادل.
1 الاسس الفلسفیة للعلمانیة. بیروت، دارالساقى، 1993م. 429ص.
2 «الاسلام والعلمانیة». الاسلام والحداثة. لندن، دارالساقى، 1990م.
ضاهر، مسعود.
«لبنان النهضة مجددا على قاعدة العروبة العلمانیة». الفکر العربى المعاصر، ش37 (12/ 1985 1/ 1986م). ص120133.
الطیبى، بسام.
«الاسلام والعلمنة». قضایا عربیة، سال هفتم، ش3 (آذار 1980م). ص1324.
عبدالرحمن، انور.
«هکذا رد الغزالى على (علمانى) القرن الخامس الهجرى». الهلال الدولى، سال سوم، ش5 (جمادى الاولى 1410). ص5.
عبداللطیف، کمال.
«مفهوم العلمانیة فى الخطاب السیاسى العربى: الحدود والآفاق». الوحدة (الرباط)، سال سوم، ش31 و32 (8و9/ 1407ق). ص6074.
عبدالمنعم، عبدالمبدئ احمد.
«العلمانیة غارة مدمرة للادیان السماویة». منارالاسلام، سال دهم، ش6 (6/1405ق). ص1621.
عبدالرحمن، انور.
«الصحوة الاسلامیة وجبهة العلمانیة». الهلال الدولى، سال اول، ش1 (صفر 1408). ص5.
عثمان، محمد فتحى.
«قضایا حیویة: اقتران القومیة بالعلمانیة مصدر شکوک الاسلامیین». العربى، ش266 (1/1981م). ص63.
العرمابى، محمد زینالهادى.
نشاة العلمانیة ودخولها الى المجتمع الاسلامى. ریاض، دارالعاصمة، 1407ق.
العظم، یوسف.
انتصار العلمانیة على الخرافة لا على الدین. بیروت، مؤسسه الرسالة، بىتا.
العظمة، عزت.
العلمانیة من منظور مختلف. چاپ اول: بیروت، مرکز دراسات الوحدة العربیة، 1992م. 378ص.
العلایلى، عبدالله.
«کلمة علمنة». مجلة آفاق، حزیران 1978. ص12.
على، محمد احمد اسماعیل.
«الاسلام والتنهیة دون علمانیة». الوعى الاسلامى، ش286 (8/1408ق). ص4.
عماره، محمد.
1 الاسلام بین العلمانیة والسلطة الدینیة. قاهره، دار ثابت للنشر والتوزیع، 1402ق/ 1982م. 45ص.
2 الاسلام والعروبة والعلمانیة. چاپ اول: بیروت، دارالوحدة، 1981م.
3 «الحوار بین الاسلامیین والعلمانیین». منبر الحوار، ش15 (خریف 1989م). ص716.
4 العلمانیة ونهضتنا الحدیثة. قاهره، دارالشروق، 1986م.
العمرى، نادیه شریف.
«العلمانیة». اضواء على الثقافة الاسلامیة. بیروت، مؤسسة الرسالة، 1406ق. ص227253.
العیسمى، شبلى.
العلمانیة والدولة الدینیة. بغداد، دارالشؤون الثقافته العامة، 1986م.
الغزالى، محمد.
الاسلام والعلمانیة فى اول مناظرة علمنیة فى مصر. قاهره، 1986م.
غلیون، برهان.
«العلمانیة ونقد الدین». نقد السیاسة: الدولة والدین. چاپ اول: بیروت، المؤسسة العربیه للدراسات والنشر، 1991م. ص274350.
فاید، ذکریا.
1 العلمانیة، النشاة والاثر فى الشرق والغرب. قاهره، الزهراء للاعلام العربى، 1988م. 218ص.
2 «مدى شرعیة علمانى الشرق فى البحث عن اطر جدیدة بدلا من الاسلام» مقاله ارائه شده به الندوة العالمیة عن تاثیر القومیة على الامة الاسلامیة (لندن، 1985م).
فرج، السید احمد.
جذور العلمانیة: الجذو التاریخیة للصراع بین الاسلام والعلمانیة فى مصر منذ البدایة وحتى عام 1948م. چاپ اول: المنصوره، دارلاوفاء، 1985م. 108ص.
فکار، رشدى.
«امتنا العربیة بین الاسلامیة والعلمانیة». مجلة دارالحدیث الحسنیة، ش3 (1402ق/ 1982م). ص399409.
فوده، فرج.
حوار حول العلمانیة. قاهره، بىنا، 1993م. 167ص.
قاسم، عون الشریف.
«التحدى العلمانى: الجذور والابعاد». الدوحة، دیسمبر 1979. ص18.
قبانى، عبدالعزیز.
«العلمنة والعروبة». مجلة آفاق، حزیران 1978. ص4862.
القرضاوى، یوسف.
الاسلام والعلمانیة وجها لوجه. چاپ دوم: بیروت، مؤسسه الرسالة، 1411ق/ 1990م. 224ص.
القزى، ناصیف.
«العلمنة فى بدایة النهضة العربیة». الاحیاء العربى، ش6 (کانون الاول 1979). ص12.
قطب، محمد.
مذاهب فکریة معاصرة: الدیمقراطیة، الشیوعیة، العلمانیة، العقلانیة، القومیة، الوطنیة، الانسانیة، الالحاد. چاپ اول: بیروت، دارالشروق، 1403ق/ 1983م. 654ص.
القوتلى، حسین.
«المطلوب رئیس لالغاء العلمنة اللبنانیة». الفکر الاسلامى، مجلد هفدهم، ش4 (4/1988م). ص612.
کامل، عبدالعزیز.
«العلمانیة بین الدین والدولة والحیاة». العربى، ش349 (12/1987م). ص1823.
ماضى، ایلى نعیم.
فى سبیل العلمنة، بیروت، دارالینابیع، 1976م.
محرم، محمدرضا.
«العلمانیة والکهانة ومستقبل السیاسى فى مصر». فکر، ش15 (11/1989م).
محمد، یوسف کمال.
مستقبل الحضارة بین العلمانیة والشیوعیة والاسلام. قاهره، المختار الاسلامى، 1974م. 251ص.
محیىالدین، علاء.
«ان ترقیع الواقع العلمانى للاسلام مبدا خطیر». المختار الاسلامى، مجلد نهم، ش64 (5/1988م). ص2025.
مرشو، غریغوار.
«العلمانیة فى حدها وحدودها». رسالة الجهاد، سال هشتم، ش78 (6/1989م). ص8690.
«مستقبل الحوار الاسلامى العلمانى». جریدة الشرق الاوسط، ش4182 (11 مایو 1990م).
مشهدانى، عبدالکریم.
العلمانیة وآثارها على الاوضاع الاسلامیة فى ترکیا. چاپ اول: ریاض، المکتبة الدولیة ومکتبة الخافقین بدمشق، 1983م.
مصطفى، محمود یوسف.
«العلمانیة فکر مرفوض وخیر لدعاتها ان یاتونها مسلمین». منار الاسلام، 12/1407ق. ص1624.
مغیزل، جوزیف.
1 الاسلام والمسیحیة العربیة والقومیة العربیة والعلمانیة». المستقبل العربى، ش26 (4/1981م). ص83101.
2 العروبة والعلمانیة. بیروت، دارالنهار للنشر، 1980م. 195ص.
ملاعثمان، حسن.
«صور من مواقف العلمانیة فى محاربة الاسلام عن طریق التعلیم». مجلة کلیة العلوم الاجتماعیة (ریاض)، ش7 (1983). ص163187.
نجار، شکرى.
«ایدیولوجیة العلمنة احدى بدیهیات النهضة للعالم الاسلامى». الباحث، سال دوم، ش1 (تموز آب 1974م). ص8192.
«ندوة الحوار حول الاسلامیة والعلمانیة». منبر الحوار، ش15 (خریف 1989/ 1410ق). ص1759.
گزارش و مقالات ارائه شده به کنگره مزبور است. مقالهدهندگان عبارتند از: طارق البشرى، محمد عمارة، فهمى هویدى، محمد سلیم العوا، سعدالدین ابراهیم، علىالدین هلال، محجوب عمر، مهدى الحافظ.
الواعى، توفیق یوسف.
اوهام العلمانیة حول الرسالة والمنهج. چاپ اول: المنصورة، دارالوفاء للطباعة والنشر، 1988م. 95ص.
الهادى، محمد زین.
1 اثر العلمانیة فى المجتمعات الاسلامیة. پایاننامه کارشناسى ارشد، الجامعة الاسلامیة (مدینه منوره)، 1400ق.
2 نشاة العلمانیة ودخولها الى المجتمع الاسلامى. چاپ اول: ریاض، دارالعاصمة، 1407ق. 151ص.
یاسین، على محیىالدین.
«الاسلام والعلمانیة». اضواء الاسلام، ش2 (4/1988م). ص67.
الیحیاوى، احمد.
«نفى العلمانیین لوجود الغزو الفکرى حلقة فى المؤامرة». الهلال الدولى، سال سوم، ش8 (5 رجب 1410). ص9.
یحیى، محمد.
فى الرد على العلمانیین. قاهره، الزهراء للاعلام العربى، 1988م.
(منابع فارسى)
الف. صلاح.
«سیاست لائیکهاى ترکیه». روزنامه جمهورى اسلامى، چهارشنبه 8 دى 1372، ش4225. ص15.
حداد عادل، غلامعلى.
«سکولاریزم یا جدایى دین از سیاست». مسجد، سال اول، ش5( شهریور و مهر1371). ص4044.
روزنامه اطلاعات، 25مهر 1371، ش19742. ص7و10.
با عنوان «سکولاریزم و دیندارى». رشد آموزش و معارف اسلامى، ش18 و 19.
خاتمى، محمد.
«بحثى درباره سکولاریزم، اومانیسم، غربزدگى و آزادى در کشور». روزنامه اطلاعات، 19تیر 1370. ص9.
رفیعالدین، محمد.
پاکسازى سکولاریزم یا مبارزه با سیستم حکومت دنیوى روشنفکران. ترجمه سید غلامرضا سعیدى. تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1368.
«ریشهیابى تاریخى گرایش به مکاتب الحادى و لائیک در کشورهاى اسلامى». پانزده خرداد، فروردین و اردیبهشت 1370. ص2729.
سروش، عبدالکریم.
«معنا و مبناى سکولاریزم». کیان، سال پنجم، ش26 (مرداد و شهریور 1374). ص413.
غرویان، محسن.
«نقدى بر اومانیسم، سیانتیسم، و سکولاریسم». روزنامه رسالت، 12 آذر 1374، ش2863. ص4.
فرهادپور، مراد.
«نکاتى پیرامون سکولاریزم». کیان، سال پنجم، ش26 (مرداد و شهریور 1374). ص1421.
محمدى، مجید.
«غسل تعمید سکولاریزم یا نجات دین». کیان، سال چهارم، ش21 (شهریور و مهر 1373). ص3034.
موسوى خراسانى، سید حسین.
«تلاش مسلمانان در نفى نظام لائیک در نیجریه» مجله سیاستخارجى، سال چهارم، ش3 (پاییز 1369). ص235248.
«نقبى بر تاریخچه جریانات لائیک در جهان و کشورهاى اسلامى». پانزده خرداد، دى 1369. ص811. و ش1( فروردین و اردیبهشت 1370). ص2730.
نقوى، على محمد.
«سکولاریزم یا تفکیک دین و دولت». جامعهشناسى غربگرایى، مجلد دوم. تهران، امیرکبیر، 1364. ص108114.
(منابع انگلیسى و فرانسه)
(ترجمه عربى)
الفکر العربى فى عصر النهضة (1939-1798). ترجمه کریم عزقول. چاپ چهارم: بیروت، دارالنهار للنشر، 1977م.
با اینکه این اثر رهیافتهایى براى مبحث علمانیت دارد ولى فصل «طلائع العلمانیة: الشمیل وفرح انطون» مستقلا در این زمینه است.
پىنوشتها:
1. خلیل، عمادالدین. تهافت العلمانیة. بیروت، مؤسسه الرسالة، 1399ق. ص7.
2. العظمة، عزیز. العلمانیة من منظور مختلف. چاپ اول: بیروت، مرکز دراسات الوحدة العربیة، 1992م. ص17.
3. همان. ص18. و حاطوم، احمد. «العلمانیة بکسر العین لابفتحها». الناقد، سال دوم، ش20 (شباط1990). ص4447.
4. شمسالدین، محمدمهدى. حکومت منهادى دین: بررسى همهجانبه از مفهوم و تاریخ پیدایش علمانیت. ترجمه حسن شمس گیلانى. تهران، بى نا، 1362. ص104. و ضاهر، عادل. الاسس الفلسفیة للعلمانیة. چاپ اول: بیروت، دارالساقى، 1993. ص37 و38.
منبع: / فصلنامه / نقد و نظر / 1375 / شماره ۶، بهار ۱۳۷۵/۰۲/۰۰
نویسنده : محمد نوری
نظر شما