تلسکوپ فضایی اقلیدس
موضوع : تکنولوژی | نجوم

تلسکوپ فضایی اقلیدس

تلسکوپ فضایی اقلیدس یک تلسکوپ فضایی ۶۰۰ مگا پیکسلی با دید گسترده است که توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) و کنسرسیوم اقلیدس ساخته شده است. این تلسکوپ در تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شد و قرار است تا ۶ سال در نقطه لاگرانژی L2 خورشید- زمین، در فاصلهٔ متوسط ۱٫۵ میلیون کیلومتر از مدار زمین، به کار خود ادامه دهد.
 

سحابی سر اسب


اقلیدس برای درک بهتر ماده تاریک و انرژی تاریک طراحی شده است. ماده تاریک و انرژی تاریک دو نیروی پنهانی هستند که تصور می‌شود ۹۵ درصد از گیتی را تشکیل داده باشند. دانشمندان هنوز ماهیت دقیق این نیروها را نمی‌دانند و تلسکوپ اقلیدس می‌تواند به ما در درک بهتر آنها کمک کند.
اقلیدس با استفاده از تکنیکی به نام عدسی گرانشی، ساختار بزرگ مقیاس کیهان را نقشه برداری خواهد کرد. عدسی گرانشی زمانی اتفاق می‌افتد که نور از یک کهکشان دوردست توسط میدان گرانشی یک کهکشان نزدیکتر خم می‌شود. اقلیدس می‌تواند از این خمیدگی نور برای اندازه‌گیری میزان ماده تاریک در جهان استفاده کند.
علاوه بر عدسی گرانشی، اقلیدس همچنین از طیف‌سنجی نور کهکشان‌ها برای اندازه‌گیری فاصله آنها استفاده خواهد کرد. این اطلاعات به دانشمندان کمک می‌کند تا درک بهتری از چگونگی تکامل جهان داشته باشند.
اولین تصاویر از تلسکوپ اقلیدس در تاریخ ۱۶ آبان ۲۰۲۳ منتشر شدند. این تصاویر نشان می‌دهند که تلسکوپ اقلیدس به خوبی کار می‌کند و می‌تواند به ما در درک بهتر جهان کمک کند.

نظر شما