موضوع : پژوهش | پایان نامه

نظام جامع اطلاع‌رسانی بسیج ( دیدگاه‌های متخصصان، سرآمدان و مدیران اطلاع‌رسانی سازمان بسیج مستضعفین)

پارسای داخل کشور دکتری تخصصی (PhD) 1395
پدیدآور: اسماعیل احمدی
استاد راهنما: سیدرضا نقیب السادات 
استاد مشاور: هادی خانیکی
استاد مشاور: علیرضا حسینی پاکدهی
دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم ارتباطات
چکیده

نظام جامع اطلاع‌رسانی یک سیستم است با همه خصوصیات یک سیستم، یعنی دارای درون داد، برون داد، پیش خوراند (قسمت پردازش) و پس خوراند (فیدبک) است. این نظام چنانچه مبتنی بر اصول و معیارهای فنی و کارشناسانه خود طراحی گردد، می تواند از جنبه اجتماعی نیز دربردارنده جنبه های مختلف اطلاع رسانی، یعنی اداره و سازماندهی اطلاع رسانی، محتوی اطلاع رسانی، مخاطبان اطلاع رسانی و بالاخره آثار اجتماعی اطلاع رسانی باشد. پژوهش حاضر تحت عنوان نظام جامع اطلاع‌رسانی بسیج، مطالعه دیدگاه های متخصصان، سرآمدان و مدیران اطلاع‌رسانی سازمان بسیج مستضعفین، با هدف شناخت عناصر و مؤلفه های نظام جامع اطلاع‌رسانی برای سازمان بسیج مستضعفین و با تأکید بر شیوه اداره این فرایند مبتنی بر دیدگاه های مدیران، متخصصان و کارشناسان بسیج و با بهره گیری از مجموعه ای از روش های تحقیق انجام شد. این پژوهش در سال 1394 و 1395 با استفاده از روش های تحقیق پیمایشی، کیو و مصاحبه عمقی با تکنیک های مطرح در هر یک از این روش ها در یک مقیاس ملی صورت گرفت. در بخش نخست دیدگاه های متخصصان، سرآمدان، مدیران و کارگزاران رسانه ای بسیج با استفاده از روش کیو و با تکنیک کیو ساخت نیافته مورد ارزیابی 70 نفر از سرآمدان بسیج قرار گرفت و در بخش بهره برداران و انتظارات ایشان از نظام جامع اطلاع‌رسانی بسیج با استفاده از روش پیمایشی با تکنیک پرسشنامه در کل کشور، مراکز استان، مبنای ارزیابی قرار گرفت. در بخش سوم نیز دیدگاه های متخصصان عرصه روابط عمومی و دیدگاه های تعدادی از مدیران روابط عمومی بسیج مبنای ارزیابی قرار گرفت. در این بخش عوامل و متغیرهای مورد تأکید برای ارزیابی میدانی مورد تایید مصاحبه شونده ها قرار گرفت. حاصل در بخش نخست، معرف تیپ بندی یا گونه بندی سرآمدان در 2 تیپ یا گونه شد.در تیپ یا گونه اول مدیران و مسئولان با رویکردی کلان به عوامل قانونی راهبردها، خط مشی ها، برنامه ریزی عملی و شیوه اداره فرایند اطلاع‌رسانی با تأکید بر اصول و ارزش های بسیج پرداختند و منظری عام را برای عمل ارائه نمودند. در حالی که در گونه دوم کارگزاران رسانه و دست اندرکاران اجرایی اطلاع‌رسانی، با رویکردی خرد به عرصه عمل و نحوه پاسخ به انتظارات پیام گیران و نحوه اثر گذاری دیدگاه های خود را معطوف کردند.در این رویکرد انتقاد از مشی مدیران و نحوه اداره رسانه مورد تأکید و ارزیابی قرار گرفت. در بخش پیمایشی، دیدگاه های پیام گیران و بهره برداران از عملکرد اطلاع‌رسانی، انتظار پاسخ به نیاز ها، کارآمدی، سرعت، مداومت، تنوع و گوناگونی و وسعت دامنه اطلاع‌رسانی را با توجه به اقشار مختلف بسیج خواستار شدند و در عین حال فعالیت های کنونی بسیج را در این عرصه تاکنون در حد متوسط ارزیابی نمودند. گرایش پاسخگویان به استفاده از فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات برای پوشش خبری بسیج و اطلاع‌رسانی پر جاذبه، مبتنی بر حفظ ارزش های جامعه مخاطب، شفافیت، رعایت عدالت، صحت، صداقت و صمیمیت از انتظارات ایشان بود.

نظر شما