هوش مصنوعی و تشخیص  ابتلا به دیابت
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

هوش مصنوعی و تشخیص ابتلا به دیابت

 در مطالعه‌ای که توسط کارشناسان Klick Labs انجام شد، مشخص شد که بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بدون دیابت تفاوت‌های صوتی قابل‌توجهی وجود دارد. این تفاوت‌ها در ویژگی‌هایی مانند زیر و بمی صدا، شدت صدا، و زمان بین صداها مشاهده شد.
در این مطالعه، از 267 نفر درخواست شد که یک عبارت را شش‌بار در روز به‌مدت دو هفته توسط گوشی هوشمند خود ضبط کنند. سپس برای پیداکردن تفاوت بین افراد مبتلا به دیابت و کسانی که دیابت نداشتند، 18 هزار نمونه ضبط‌شده را با 14 ویژگی صوتی تجزیه‌وتحلیل کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد که مدل یادگیری ماشینی که با استفاده از این داده‌ها آموزش دیده بود، می‌تواند با دقت 89 درصد در زنان و 86 درصد در مردان، ابتلا به دیابت نوع 2 را تشخیص دهد.
این مطالعه نشان می‌دهد که فناوری صوتی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار غربالگری دیجیتال دردسترس و مقرون‌به‌صرفه، برای تشخیص دیابت استفاده شود. این فناوری می‌تواند به افراد کمک کند تا زودتر از موعد به دیابت پی ببرند و درمان را آغاز کنند.
البته، لازم به ذکر است که این مطالعه هنوز در مراحل اولیه است و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. با این حال، این مطالعه پتانسیل استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری‌های مختلف را نشان می‌دهد.

نظر شما