موضوع : پژوهش | مقاله

آیین بودای نیچی رن

آیین بودای نیچی رن NICHIREN BUDDHISM
مکتب آیین بودای ژاپنی که به نام بنیادگذارش نیچی رِن پیشگوی مبارز و قدیس نامیده شد.
این مکتب یکی از بزرگ ترین مکاتب آیین بودای ژاپنی است؛ تا اواخر قرن بیستم کل اعضای زیر فرقه های فراوان آن را تقریباً 000/600/30 گزارش کرده اند.
نیچی رِن باور داشت که جوهر آموزه های بودا در سوره ی نیلوفر LOTUS SUTRA است. بر طبق نظر نیچی رِن فرقه های دیگری که در آن زمان در ژاپن وجود داشتند، حقیقت را اشتباه فهمیده بودند و او قاطعانه آنها و حکومت را که از آنها حمایت می کرد به باد انتقاد گرفت.
نیچی رن تعلیم می داد که از آنجا که تمام انسان ها بهره ای از سرشت بودا (تتا گته TATHAGATA) دارند، تجلیات آن جاودانه اند. او سه راه بیان این مفهوم را طراحی کرد که به سان دای ـ هی هو sandai hi ho («سه آیین سری بزرگ») معروف است. اولین آنها هون زون honzon پوسته ی اصلی در معابد نیچی رن است و یک طرح آیینی است که نام سوره ی نیلوفر را نشان می دهد، که نام های خدایانی که در این سوره ذکر شده آن را احاطه کرده است. سر بزرگ دوم دای موکود diaimku «عنوان» سوره است؛ نیچی رن عمل عبادی ذکر عبارت نامو میر هو رنگه کیو («نماز می بوم [سوره ی] نیلوفر آیین راستین را») بنا نهاد. سومین سر به کایدان یا تشرفگاه مربوط است که مقدس است.
پس از مرگ نیچی رن، این مکتب به زیرفرقه های گوناگونی تقسیم شده که مهم ترین آنها نیچی رن ـ شو (فرقه ی نیچی رن) و نیچی رن ـ شو ـ شو (فرقه ی حقیقی نیچی رن) بودند. اولی که هنوز معبد اصلی یعنی کوئون ـ جی را کنترل می کند، تا سال های پس از جنگ جهانی دوم موقعیت غالبی را در میان بوداییان نیچی رن حفظ کرد، که در آن زمان نیچی رن ـ شو ـ شو که رشد چشمگیرش ناشی از سازمان غیرروحانی آن سوکا ـ گاکایی بود، آن را تحت الشعاع قرار داد.
نیچی رن ـ شو ـ شو منشأ سلسله ی جانشینی اش را به یکی از شش شاگرد نیچی رن، نیکو برمی گرداند، که بر اساس اسنادی که در اختیار این فرقه است جانشین منتخب این پیشگو بود.
معبد دای سکی ـ جی که او در 1290 در پای کوه فوجی بنا کرد هنوز اداره ی مرکزی این فرقه به شمار می آید. نظر نیچی رن ـ شو ـ شو با نظر دیگر فرقه های نیچی رن، در تعالی بنیادگذارش نیچی رن به مرتبه ای حتی بالاتر از مرتبه ی گوتمه بودا، فرق دارد.
نیچی رن ـ شو ـ شو در میان فرقه های نیچی رن رقیبش نفوذ کمی داشت تا اینکه پیدایش سازمان غیرروحانی سوکا ـ گاکایی آن را به موقعیت غالب کنونی اش در سیاست ژاپنی رساند. این فرقه شعبه هایی در بیرون از ژاپن بنا کرده است. در ایالات متحده سازمان غیرروحانی معادل سوکا ـ گاکایی، نیچی رن ـ شو ـ شوی آمریکا خوانده می شود.


منابع:
1. http://www.hawzah.net/Per/Magazine/HA/026/ha026fe.htm
2. فصلنامه هفت آسمان، شماره 26، نوشته نسترن پاشایی

نظر شما