موضوع : پژوهش | مقاله

راﺑﻄﻪ ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﻓﺮﺳﻮدﮔﻲ ﺷﻐﻠﻲ و ﺷﺎدﻛﺎﻣﻲ ﻣﺪﻳﺮان

تحقیقات نشان داده است که بین هوش هیجانی و فرسودگی شغلی و شادکامی مدیران ارتباط معناداری وجود دارد.
فرسودگی شغلی یک سندرم است که با احساس خستگی، ناامیدی و بی تفاوتی نسبت به کار مشخص می شود. فرسودگی شغلی می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله فشار کاری زیاد، عدم حمایت اجتماعی و عدم تعادل بین کار و زندگی باشد.
شادکامی یک وضعیت ذهنی مثبت است که با احساسات خوشایندی مانند شادی، رضایت و لذت همراه است. شادکامی می تواند به افزایش بهره وری، کاهش استرس و بهبود روابط کمک کند.
هوش هیجانی توانایی فرد برای درک، مدیریت و تنظیم هیجانات خود و دیگران است. هوش هیجانی می تواند به مدیران در موارد زیر کمک کند:

بهتر شناختن احساسات خود و دیگران
مدیریت هیجانات خود به صورت سالم
برقراری روابط مثبت با دیگران
مقابله با چالش ها و مشکلات زندگی

ارتباط هوش هیجانی با فرسودگی شغلی
تحقیقات نشان داده است که مدیرانی که هوش هیجانی بالاتری دارند، کمتر در معرض فرسودگی شغلی قرار دارند. این امر به این دلیل است که هوش هیجانی می تواند به مدیران در موارد زیر کمک کند:

فشار کاری را بهتر مدیریت کنند
با استرس و چالش های شغلی مقابله کنند
روابط مثبت با کارکنان و همکاران خود برقرار کنند

در یک مطالعه که در سال 2017 در مجله "روانشناسی کار و سازمانی" منتشر شد، محققان از 224 مدیر پرسیدند که هوش هیجانی و فرسودگی شغلی آنها را چگونه ارزیابی می کنند. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی و فرسودگی شغلی این مدیران ارتباط منفی معناداری وجود دارد. مدیرانی که هوش هیجانی بالاتری داشتند، کمتر در معرض فرسودگی شغلی قرار داشتند.
ارتباط هوش هیجانی با شادکامی
تحقیقات نشان داده است که مدیرانی که هوش هیجانی بالاتری دارند، شادتر هستند. این امر به این دلیل است که هوش هیجانی می تواند به مدیران در موارد زیر کمک کند:

اهداف و ارزش های خود را درک کنند
از کار خود معنا و رضایت بیشتری ببرند
روابط مثبت با دیگران برقرار کنند

در یک مطالعه که در سال 2018 در مجله "مدیریت منابع انسانی" منتشر شد، محققان از 150 مدیر پرسیدند که هوش هیجانی و شادکامی آنها را چگونه ارزیابی می کنند. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی و شادکامی این مدیران ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. مدیرانی که هوش هیجانی بالاتری داشتند، شادتر بودند.
در مجموع، تحقیقات نشان داده است که هوش هیجانی یک عامل مهم در کاهش فرسودگی شغلی و افزایش شادکامی مدیران است. پرورش هوش هیجانی در مدیران می تواند به آنها کمک کند تا در کار خود موفق تر باشند و زندگی شخصی و حرفه ای رضایت بخش تری داشته باشند.
راهکارهایی برای افزایش هوش هیجانی در مدیران
در اینجا چند راهکار برای افزایش هوش هیجانی در مدیران آورده شده است:

آموزش هوش هیجانی: شرکت در دوره های آموزشی هوش هیجانی می تواند به مدیران کمک کند تا درک بهتری از هوش هیجانی و نحوه بهبود آن داشته باشند.
خودشناسی: مدیران باید به خودشناسی بپردازند و احساسات و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند.
مدیریت هیجانات: مدیران باید یاد بگیرند که چگونه هیجانات خود را به صورت سالم مدیریت کنند.
روابط بین فردی: مدیران باید مهارت های ارتباطی و حل مسئله خود را بهبود بخشند تا بتوانند روابط مثبتی با دیگران برقرار کنند.

با افزایش هوش هیجانی، مدیران می توانند در کار خود موفق تر باشند و زندگی شخصی و حرفه ای رضایت بخش تری داشته باشند.

نظر شما