موضوع : پژوهش | مقاله

مدل توانمند سازی زنان از طریق فمورتایزینگ

**مقدمه**

قرن بیست و یکم، تغییرات قابل توجهی در تأییدیه اجتماعی و ادراک فمینیسم به وجود آورده است. اگر چه توانمندسازی زنان و برابری جنسیتی در طول زمان بهبود یافته است، تعصبات جنسیتی و کلیشه ها هنوز در رسانه ها قابل انتشار هستند. در نتیجه، مارک ها و سازمان های توانمندساز زنان در مقابل تصویر کلیشه ای آنها در رسانه ها و تبلیغات قرار گرفته اند؛ این کار به نوعی تبلیغات فمینیستی منجر شده است، به نام فمورتایزینگ.

فمورتایزینگ از طریق رسانه های اجتماعی رشد کرده است، که بیننده های آن معمولا نسل Y، کسانی که بین سالهای 1358 و 1373 ، و نسل که Z بین سالهای 1373 تا امروز متولد شده اند، می باشد. زنان نسل Y و نسل Z تمایل دارند که بیشتر فکر کرده و ترجیح می دهند از برند های زیبایی که منعکس کننده دیدگاه های فمینیستی قوی خود آنهاست، استفاده کنند. از این رو ضروری است که بازاریابان نگرش مصرف کنندگان نسل Y وZ را نسبت به مارک های زنانه و زیبایی در نظر بگیرند.

**سوال های پژوهشی**

این مطالعه با هدف بررسی تاثیر فمورتایزینگ در میان زنان شاغل نسل های Y و Z و نگرش آنها نسبت به برندهای زیبایی تبلیغات فمورتایزینگ انجام شده است. سوالات پژوهشی این مطالعه عبارتند از:

* آیا فمورتایزینگ بر نگرش زنان شاغل نسل های Y و Z نسبت به برندهای زیبایی تأثیر می گذارد؟
* اگر چنین است، این تأثیر چگونه است؟

**ادبیات نظری**

**فمینیسم**

فمینیسم یک جنبش اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که برای برابری جنسیتی و حقوق زنان تلاش می کند. فمینیسم شامل طیف گسترده ای از دیدگاه ها و نظریه ها است، اما همه آنها بر این باورند که زنان باید از حقوق و فرصت های برابر با مردان برخوردار باشند.

**فمورتایزینگ**

فمورتایزینگ نوعی تبلیغات است که از فمینیسم برای تقویت ارزش ها و دیدگاه های زنان استفاده می کند. این نوع تبلیغات معمولاً بر قدرت، استقلال و برابری زنان تمرکز دارد.

**نگرش**

نگرش یک ارزیابی مثبت یا منفی نسبت به یک شیء، فرد یا موقعیت است. نگرش ها می توانند بر رفتار ما تأثیر بگذارند، به این معنی که ممکن است ما بیشتر احتمال داشته باشیم که به مواردی که به آنها نگرش مثبت داریم، نزدیک شویم و از مواردی که به آنها نگرش منفی داریم، اجتناب کنیم.

**روش تحقیق**

این مطالعه از روش تحقیق توصیفی استفاده کرده است. جامعه آماری این مطالعه زنان شاغل نسل های Y و Z در ایران است. نمونه آماری این مطالعه 200 نفر از زنان شاغل نسل های Y و Z در ایران است که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه است.

**یافته ها**

یافته های این مطالعه نشان می دهد که فمورتایزینگ بر نگرش زنان شاغل نسل های Y و Z نسبت به برندهای زیبایی تأثیر مثبت دارد. زنانی که در معرض تبلیغات فمورتایزینگ قرار گرفته اند، بیشتر احتمال دارد که برندهای زیبایی را که از فمینیسم حمایت می کنند، مثبت ارزیابی کنند.

**نتیجه گیری**

این مطالعه نشان می دهد که فمورتایزینگ می تواند ابزاری موثر برای بازاریابان باشد که می خواهند بر مصرف کنندگان زن نسل های Y و Z تأثیر بگذارند. این نوع تبلیغات می تواند به بازاریابان کمک کند تا با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرده و برند خود را به عنوان یک برند فمینیستی و توانمندساز زنان معرفی کنند.

**توصیه های مدیریتی**

با توجه به یافته های این مطالعه، بازاریابان می توانند از فمورتایزینگ برای بهبود نگرش مصرف کنندگان زن نسل های Y و Z نسبت به برندهای خود استفاده کنند. راه هایی که بازاریابان می توانند از فمورتایزینگ استفاده کنند عبارتند از:

* استفاده از تصاویر و زبانی که قدرت، استقلال و برابری زنان را نشان دهد.
* همکاری با زنان تأثیرگذار و موفق که نمادهای فمینیسم هستند.
* حمایت از سازمان ها و برنامه های فمینیستی.

استفاده از فمورتایزینگ می تواند به بازاریابان کمک کند تا برند خود را به عنوان یک برند فمینیستی و توانمندساز زنان معرفی کنند. این می تواند منجر به افزایش آگاهی از برند، افزایش وفاداری مشتری و افزایش فروش شود.

نظر شما