بررسی اقسام و شرائط طلاق از دیدگاه تفاسیر فریقین
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: سید علی
استاد راهنما: اکبر محمودی
جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) - مدرسه عالی قرآن و حدیث
چکیده
این پایان نامه با موضوع «بررسی اقسام و شرائط طلاق از دیدگاه تفاسیر فریقین» به بررسی تطبیقی اقسام و شرائط طلاق در تفاسیر فریقین پرداخته و سعی شده است که با تحلیل نظریات تفسیری فریقین، موارد اختلاف و اشتراک را در اقسام و شرائط طلاق بیان کند. در بررسیهای انجام شده در بحث اقسام و هم چنین بحث شرائط طلاق به موارد اشتراک و افتراق متعددی در کلیات و مسائل جزئی این دو بحث دست یافتیم. در بحث اقسام طلاق، در خود اقسام طلاق موارد اختلافیای وجود ندارد. مثلا امامیه و مذاهب چهارگانه اهل سنت، طلاق قبل از دخول، طلاق زن صغیره، طلاق زن یائسه، طلاق سوم و هم چنین طلاق خلع و مبارات را از انواع طلاق بائن می شمارند. و به غیر از این اقسام شش گانه، بقیه طلاقها طلاق رجعی است. ولی در احکام مربوط به بعضی از اقسام طلاق اختلافاتی بین فریقین و هم چنین در بین خود مذاهب اربعه اهل سنت وجود دارد. مثلا در مورد طلاق بدعی، امامیه قائل به بطلان آن است. ولی اهل سنت حرمت آن را فقط یک حکم تکلیفی دانسته و بطلان آن را قائل نیستند و می گویند که طلاق صحیح است و فقط مرتکب گناه شده است. در بحث شرائط طلاق در مورد بعضی از شرائط، اختلاف نظر بین امامیه و اهل سنت وجود دارد. یعنی بعضی از امور را امامیه در وقوع طلاق شرط می دانند و اگر نباشند، طلاق صحیح نیست و در نتیجه بین زن و مرد جدایی صورت نخواهد گرفت ولی اهل سنت رعایت آن امور را اگرچه هنگام طلاق واجب می دانند ولی اگر رعایت نکنند، طلاق باطل نیست، یعنی آن امور فقط جنبه حکم تکلیفی دارد و در تحقق طلاق شرط نیستند. از جمله آن امور، شرط طلاق در زمان طهر است. طبق نظر مفسران و فقهای امامیه وقوع و تحقق طلاق مشروط به اجرای صیغه طلاق در زمان طهر است، ولی اهل سنت آن را به عنوان یک حکم تکلیفی واجب می دانند، ولی اگر رعایت نشود، باز هم طلاق را صحیح می دانند.
نظر شما