عبدالکریم خوئینی زنجانی
ولادت
عبدالکریم خوئینی زنجانی در سال 1291 قمری در شهر خوئین که در هشت فرسخی زنجان میباشد، در خانوادهای روحانی به دنیا آمد و در سنین کودکی پا به مکتب گذاشت و تحصیلات ابتدایی را آنگونه که در قدیم متداول بود در مکتبخانه به پایان رساند.(1) خود آن مرحوم در این باره میفرماید:
«درس مکتبخانه را که تمام کردم، پدرم مرا کنار گذاشت تا به کارهای زندگی خانوادهام برسم و برادران دیگرم شیخ اسحاق و شیخ ابراهیم و شیخ مصطفی را به درس فرستاد. تا اینکه یک روز که با مادرم به حمام رفته بودیم، در حمام دیدم که دو پسر بچه که پدرشان کشاورز بود دارند بحث علمی میکنند، خیلی ناراحت شدم و با گریه به مادرم گفتم: بچههای کشاورزها دارند درس میخوانند، ولی پدرم نمیگذارد من درس بخوانم. مادرم هم ناراحت شد. اما قول داد که دور از چشم پدرم به من درس بدهد. مادرم خودش مجتهده بود. مدتی پیش او درس خواندم تا اینکه یک روز پدرم خواست از پسرانش درس تحویل بگیرد. من هم در آنجا حضور یافتم. پدرم بعد از پرسش چند سؤال، سؤالی پرسید که برادرانم نتوانستند جواب بدهند. زود با اشاره مادرم به آن سؤال جواب دادم و پدرم متعجبانه قیافه مرا زیر نگاهش گرفت و بعد پرسید: تو درس نخواندهای از کجا فهمیدی؟ با خنده جواب دادم: خوب اگر تو به من درس ندهی مجبورم که بروم پیش مادرم درس بخوانم. پدرم نیز خندید و خوشحال شد و بدین ترتیب مرا هم فرستاد که بروم قزوین و در قزوین درس بخوانم(2).»
خاندان آن مرحوم
پدر آن مرحوم، حجةالاسلام شیخ ملاابراهیم بن اسحق بن عمران از شاگردان شیخ انصاری و مادرش مجتهده مطهره، صبیه آیت اللّه آقا شیخ عبدالکریم روغنی قزوینی میباشد. آن بانوی بزرگوار علاوه بر اینکه دختر مجتهد بود، خود نیز تحصیلات عالیه داشت و آن گونه که نقل شده، در درس خارج پدرش در پس پرده حاضر میشد و استفاده میکرد. ایشان در نجف اشرف ازدواج کردند و آنگاه به قزوین مراجعت نموده، بعد از آن هم به خوئین رفته در همانجا رحلت کرده است. خلاصه اینکه زن پارسایی بود و علاقه زیادی به روحانیت داشت، به گونهای که حاضر نمیشد، هیچ یک از فرزندانش غیر روحانی باشند.(3)
تحصیلات مقدماتی
آن مرحوم تحصیلات مقدماتی و سطح خودش را در حوزه علمیه قزوین در مدرسه علمیه مبارکهای به نام معصومیّه گذراند، که همیشه مشمول عنایات خاصه حضرت ولی عصر( ارواحنا له الفداء) بود. مرحوم آیت اللّه آقا شیخ عبدالکریم خوئینی زنجانی در نقل خاطرهای به فرزندانش میفرماید:
«شبی در حجره خوابیده بودیم که با سر و صدای طلبهای از خواب پریدیم و همگی ریختیم به حیاط، دیدیم شیخ حسین یکی از طلاب قدیمی مدرسه بلند بلند گریه میکند و به سر و سینه خودش میزند و میگوید: مش باقر رفت، مش باقر رفت! طلبهها او را گرفتند و نگذاشتند به سر و صورتش بزند و او را آوردند به حجره خودش. همه فکر کردیم مریض شده است. به وی آب دادیم و دلداریش دادیم و رفتیم حجرههای خودمان. چند روز بعد که حال او خوب شده بود چند نفر رفتیم پیشش و جریان را پرسیدیم. گفت: یک شب که اتفاقی از خواب بیدار شدم و به حیاط رفتم دیدم حجره مش باقر خادم فوق العاده نورانی است. مثل اینکه چراغ زنبوری در حجرهاش روشن بود. تعجب کردم و با عجله خودم را به جلوی حجره رساندم. دیدم مش باقر دو زانو مقابل آقایی نشسته و دنبال هم میگوید: بله آقا، بله آقا! چشم آقا!... نتوانستم تحمل کنم. در حالی که دست و پایم به شدت میلرزید، خودم را از حجره مش باقر دور کردم و به حجره خودم رفتم. بیقراری شدیدی به سراغم آمده بود. هی از پنجره حجره بلند میشدم و به حجره مش باقر نگاه میکردم و میدیدم باز هم روشن است. تا اینکه یک بار دیگر که نگاه کردم دیدم دیگر روشن نیست. زود خودم را به حجره مش باقر رساندم و در حجره را زدم. دیدم جواب نمیدهد. گفتم:
- مش باقر در را باز کن، من دیدم چه کسی اینجا آمده بود، خودت را به خواب نزن!
مش باقر با شنیدن این حرف بلند شد و آمد در را باز کرد و گفت:
- تو از کجا فهمیدی؟
گفتم:
- من بیدار بودم! از بیرون داشتم توی حجره را میپاییدم!
مش باقر گفت:
- پس تو را به خدا سوگند این ماجرا به کسی نقل نکن تا من از اینجا بروم.
من قول دادم که تو تا اینجا هستی به کسی نقل نخواهم کرد و او دوباره شروع به شرح ماجرا کرد:
- راستش آقا امام زمان گاهگاهی به ما سر میزند و میآید کارهایی به ما میسپارد و الان ایشان تشریف آورده بودند...
بعد از مدتها امشب مش باقر آمد پیش من و گفت:
- فلانی، من دارم میروم، آقا فرمودهاند که دیگر اینجا نمانم.
و رفتند. به این خاطر بود که من ناراحت شدم و گریستم.(4)»
مرحوم آقا شیخ عبدالکریم همیشه از مش باقر و شیخ حسین به نیکی یاد میکرد و میگفت:
- مش باقر به طلبهها واقعا به دیده سربازی امام زمان( عج) نگاه میکرد و به آن اعتقاد شدیدی داشتم. به مشکلات طلاب رسیدگی میکرد و همواره در احترام آن کوشا بود.
هجرت به نجف
آن مرحوم پس از اتمام تحصیلات مقدماتی و سطح جهت ادامه تحصیل و کسب فیض از حضور علمای بزرگ آن زمان عازم نجف میشود و سالها در کنار حرم مولا امیرالمؤمنین به تحصیل علم و تهذیب نفس میپردازد و بعد از اتمام و اکمال تحصیلات دینی خود به زادگاه خویش مراجعت میکند.
اساتید آن مرحوم در نجف
1- حضرت آیت اللّه آقا سید محمدکاظم یزدی، صاحب عروه
2- حضرت آیت اللّه شیخ الشریعه اصفهانی
3- حضرت آیت اللّه شیخ محمدکاظم خراسانی، صاحب کفایه
4- حضرت آیت اللّه میرزا محمدتقی شیرازی(5)
عدهای از همدرسان آن مرحوم در نجف
1- حضرت آیت اللّه سید محمد حجت کوه کمرهای
2- حضرت آیت اللّه آقا سید محمد حسین بروجردی
3- حضرت آیت اللّه آقا بزرگ طهرانی
ازدواج در نجف
آقا شیخ علی آل اسحق درباره چگونگی ازدواج عبدالکریم میگوید:
برادر بزرگ آقا شیخ عبدالکریم، شیخ اسحاق که فوت میکند، ایشان با زن آقا شیخ اسحاق ازدواج میکنند و از او دختری به دنیا میآید که در آنجا ازدواج میکند و صاحب فرزندانی میشود که الان بعضی از آنها در نجف از آیات عظام هستند و بعضی از فرزندانشان در زنجان هستند که به انواری معروف هستند. آقا شیخ حسن انوار از شاگردان آیت اللّه خوئی است که الان هم از علمای به نام حوزه نجف هستند.(6)
مراجعت به زنجان
مرحوم آیت اللّه آقا شیخ عبدالکریم خوئینی در حدود سال 1326قمری به زنجان مراجعت میکند و مشغول ترویج دین و رسیدگی به امور مسلمین و تربیت شاگردان علوم دینی میشود.(7) از جمله شاگردانی که آن مرحوم در زنجان تربیت کرد، عبارت بودند از:
1- آیت اللّه آقا میرزا باقر زنجانی که از مدرسین شهیر و نمونه در علم و تقوی بوده است.
2- آیت اللّه آقا سید احمد زنجانی که از اعاظم و علمای طراز اول قم در زمان آقای بروجردی بود.(8)
و به حق افتخارات بزرگی برای آن مرحوم محسوب میشدند. گفتنی است که آقا شیخ عبدالکریم در این مدت که همزمان با رخدادهای سیاسی از جمله مشروطیت بود، از طرف مرحوم آخوند خراسانی مأموریت داشت که مسائل را زیر نظر داشته باشند و به مرحوم آخوند گزارش نماید. از این رو روزنامه باختر را هر روز میخریدند و به دقت مطالعه میکردند.(9)
فعالیتهای اجتماعی آن مرحوم در زنجان
آقا شیخ علی اسحاق میگوید:
آن مرحوم علاوه بر تدریس در حوزه علمیه زنجان در مشکل گشایی کار مردم کوشا و به نیکی و خیراندیشی مشهور بودند. مردم در تمام کارها با او مشورت میکردند و او را دخالت میدادند. اگر ازدواجی در کار بود، از زنجان و حتی اطراف زنجان به خدمتش میرسیدند و او را برای خواندن عقد نکاح میبردند.اگر شخصی فوت میکرد او را جهت دفن و کفن دعوت میکردند خلاصه همیشه در کنار مردم و با مردم بود. اسبی داشت که در ماه محرم بر آن سوار میشد و جهت تبلیغ در دهههای آخر محرم به شهرها و روستاهای اطراف از جمله بیجار و نقده میرفت. امّا دهه اول را در زنجان مشغول میشد. به هر حال آدم مردم داری بودند و در حل مشکلات مردم همیشه پیشقدم.(10)
هجرت به قم
آیة اللّه آقا شیخ عبدالکریم خوئینی بعد از سالهای متمادی خدمات ارزنده مذهبی و اجتماعی و علمی در شهرستان زنجان، جهت اقامت دائمی به قم مقدسه هجرت کرد. تاریخ 1326شمسی بود که آن عالم ربانی همراه عائلهاش به شهر علم و اجتهاد قدم نهادند و در کوچه آبشار معروف مسکن گزیدند. آن مرحوم بلافاصله بعد از رسیدن به قم درس خارج خود را در منزل شروع کرد و روز به روز به تعداد شاگردانش افزوده شد.
از جمله شاگردان آن مرحوم که در جلسه درس خارج ( کفایه) حاضر میشدند عبارت بودند از:
1- آیت اللّه جوادی آملی
2- آیت اللّه ملکوتی
3- آیت اللّه سید قوام زنجانی
4- آیت اللّه امینی نجف آبادی
5- آقا موسی زنجانی (11)
ویژگیهای اخلاقی
1- اخلاص
از جمله خصایص آن عالم عامل اخلاص بود. آقا هاشم آل اسحق میگوید: یادم میآید در زمستان یکی از سالها طلبه سعد آبادی بر اثر استنشاق دود زغال در فیضیه فوت کرده بود. تشییع جنازه آن طلبه در حرم بود. مرحوم آیت اللّه آقا سید احمد زنجانی که علاقه خاصی به پدرم داشتند و همیشه احترام زیادی به او قایل بودند او را به اصرار به جلو کشیدند تا نماز میّت بخواند. من که در صفهای عقب بودم سر و صدا افتاد که ایشان کیست. بعد افرادی که او را میشناختند گفتند که فلانی است و از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی. این جریان تمام شد و ما که در محله ابرقو کوچه زینال فعلی مینشستیم سه چهار برادر به همراه پدرمان جهت فاتحه به قبرستان نو آمدیم به پل آهنچی رسیده بودیم که پدرمان برگشتند. آقا شیخ محمد گفتند: آقا چیزی نمانده الان میرسیم. گفت: «نه دیگر، هر چه قدر کردم نتوانستم نیتم را خالص کنم. الان میرویم آنجا باز آقا سید احمد به ما احترام میکنند و آقا بفرمایید میگویند و مسئله قاتی میشود.» برگشتند و ما هر چه کردیم گوش نداد. از همانجا همگی برگشتیم و با پای پیاده که ایشان جوراب هم نداشت راه خانه را در پیش گرفتیم.
2- دعا برای روحانی ماندن:
یک وقتی مرا خواستند و فرمودند: تو که الحمد اللّه طلبه شدهای دعایی رایت یاد میدهم که انشاء اللّه همیشه بعد از نمازها بخوانی و روحانی بمانی و به درد دین بخوری. آن دعا این بود:
«سبحان من لا یعتدی علی اهل مملکته، سبحان من لا یأخذ اهل الارض بالوان العذاب، سبحان الرئوف الرحیم، اللهم اجعل لی فی قلبی نورا و بصرا و فهما و علما انّک علی کل شیء قدیر.» میگفت که این دعا را مرحوم پدرم به من یاد داده است.
3- اهتمام به نماز شب:
ایشان تا آنجایی که یاد ما میآید نماز شب را اقامه مینمودند. یک وقت خاص و منظم به نماز شب گذاشته بود. درست یک ساعت به اذان صبح مانده به نماز میایستادند و نوافل شب را به نماز صبح پیوند میدادند.
4- پرهیز از شهرت:
در نزدیکیهای ما یزدیها مسجدی ساخته بودند، به کرّات از آن مرحوم درخواست کردند که برود در آنجا امام جماعت بشود قبول نکرد و میفرمود: الحمداللّه در قم عالم زیاد است. لذا نماز جماعت کوچکی در خانه خود بر پا میداشتند و خانوداه خود که آن روزها به بیست و چند نفری میرسیدند و عدهای از همسایهها و رهگذران به ایشان اقتدا میکردند.
5- تقیّد به زیارت کریمه اهل بیت:
ایشان علاقه زیادی به حضرت معصومه داشتند و برنامه خاصی برای زیارت گذاشته بودند که جزو برنامه زندگانی شان شده بود. حداقل در هفته چند بار به زیارت مشرف میشدند و از نزدیک به آن آستان ابراز ارادت میکردند.
6- احترام به علمای دین و پرهیز از حسادت:
مرحوم آقا میرزا باقر زنجانی نقل میکردند که من صبح روز عیدی به دیدن ایشان رفتم که دیدم کرکی به تن کردهاند و آماده هستند که بیرون بیایند. تبریک گفتم و بعد پرسیدم. آقا کجا تشریف میبرید؟ فرمودند: این آقا شیخ حسین، روحانی رسمی شهر است، احترام او واجب و به نفع دین است، تا مردم نیامدهاند برویم آنجا که مردم هم به آنجا بیایند. رفتیم خانه آقا شیخ حسین دیدیم که او هم خودش را آماده ساخته است تا به منزل آقا شیخ عبدالکریم بیاید. تا همدیگر را دیدند شیخ حسین گله کرد و با شوخی گفت: خیلی زرنگی، من فکر میکردم الان تو خواب هستی!
7- شخصیت دادن به بچهها: ما هر کداممان که به سن تکلیف میرسیدیم صدایمان میکرد و میگفت: از امروز دیگر الحمدللّه شما به سن تمیز و تکلیف رسیدهاید. دیگر خودتان باید مواظب خودتان باشید. بعد با چشمان اشک آلود رو به آسمان میکردند و دعای عاقبت بخیری برایما میخواندند.
8- عشق به امام حسین (ع) ایشان خصوصیت بارزی که داشتند عشق و علاقه زیاد به امام حسین (ع)بود، همیشه در آخر منبرهایش با صدای خوبی که داشت روضه میخواند و به زیارت عاشورا اهمیت زیادی قایل بود. البته در روزهای ماه رمضان روضه نمیخواند و علتش آن بود که میگفت: میترسم دروغی چیزی در روضه باشد و موجب بطلان روزه بگردد.(12)
اجازات آن مرحوم
آیت اللّه آقا شیخ عبدالکریم خوئینی صاحب اجازاتی از مرحوم میرزا محمد تقی شیرازی و مرحوم آخوند خراسانی و شیخ الشریعه اصفهانی بودهاند.(13)
تالیفات آن مرحوم
1- شرح کفایه که معروف به خودآموز کفایه و در 2مجلّد بود که به فارسی نوشته شده بود و قابل استفاده همه طلاب، به طوری که تا به حال 30بار به زیر چاپ رفته است.
2- حاشیه عروة الوثقی که با رحلت آن مرحوم ناقص ماند.
3- فوائد که دارای مطالب متفرقه است و چاپ نشده است.
4- رساله علمیه. (14)
رحلت
سرانجام آن عالم بارع و فقیه وارع (15) در 28صفر سال 1317هجری قمری در سال روز وفات پیغمبر گرامی و امام صادق (ع)در شهر مقدس قم به رحمت ایزدی پیوست و در قبرستان نو مدفون گردید.(16)
پی نوشتها:
1- علماء نامدار زنجان، مشخصات بیشتر.
2- به نقل از آقا شیخ علی آل اسحاق.
3- علماء نامدار زنجان.
4- به نقل از آقا شیخ علی آل اسحاق.
5- نقباء البشر، آقاشیخ بزرگ طهرانی،ص.1156- 1155
6- به نقل از آقا شیخ علی آل اسحاق.
7- نقباء البشر آقا شیخ بزرگ طهرانی، ص.1156- 1155
8- خود مرحوم آقا سید احمد زنجانی در صفحات اول «سرگذشت یکساله» ذکر خیری از ایشان به عمل میآورد و میفرماید: در قم امارتی خریدهاند که بسان حوزه علمیه است. هر یک از اتاقها را در اختیار 9پسرش گذاشته تا تحصیل علم کنند (نقل به مضمون).
9- 10- 11- 12- به نقل از آقا شیخ علی آل اسحق.
13- علماء نامدار زنجان.
14- 15- 16- نقباء البشر، آقا شیخ بزرگ طهران، ص.1156- 1155
منبع: www.hawzah.net
نظر شما