موضوع : پژوهش | مقاله

اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر اضطراب، بی خوابی و افسردگی، افزایش خود کنترلی و توانمندی اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه

اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر اضطراب، بی خوابی و افسردگی، افزایش خود کنترلی و توانمندی اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه
چکیده
اضطراب، بی خوابی و افسردگی از جمله مشکلات شایع در میان دانش آموزان مقطع متوسطه هستند. این مشکلات می توانند تأثیرات منفی بر عملکرد تحصیلی، روابط اجتماعی و سلامت روان دانش آموزان داشته باشند. آموزش مهارتهای زندگی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا با این مشکلات مقابله کرده و سلامت روان خود را بهبود بخشند.
در این پژوهش، اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر اضطراب، بی خوابی و افسردگی، افزایش خود کنترلی و توانمندی اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه بررسی شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر درمیان در سال تحصیلی 94 - 1393 بود و نمونه آن 40 نفر از دانش آموزان دختر و پسر بود که با روش تصادفی خوشه ای در دو گروه مداخله 20 نفر و کنترل 20 نفر قرار گرفتند.
نمونه مورد نظر قبل و بعد از مداخله، پرسش نامه های سلامت عمومی GHQ، اختلالات خواب پیتسبورگ (PSQI) و افسردگی بک (BDI) را تکمیل کردند. داده های آماری پژوهش به وسیله نرم افزار spss22 و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی منجر به کاهش معنادار اضطراب، بی خوابی و افسردگی در دانش آموزان گروه مداخله شد. همچنین، این آموزش منجر به افزایش معنادار خود کنترلی و توانمندی اجتماعی در دانش آموزان گروه مداخله شد.
مقدمه
اضطراب، بی خوابی و افسردگی از جمله مشکلات شایع در میان دانش آموزان مقطع متوسطه هستند. این مشکلات می توانند تأثیرات منفی بر عملکرد تحصیلی، روابط اجتماعی و سلامت روان دانش آموزان داشته باشند.
اضطراب یک احساس عمومی ناخوشایند همراه با نگرانی و دلواپسی است. اضطراب می تواند در پاسخ به عوامل مختلفی مانند موقعیت های جدید، امتحانات، یا روابط اجتماعی ایجاد شود. بی خوابی اختلال در خواب است که می تواند به صورت مشکل در به خواب رفتن، مشکل در خواب ماندن یا بیداری زودهنگام در صبح ظاهر شود. افسردگی یک اختلال خلقی است که با احساس غم، ناامیدی، بی ارزشی و اختلال در عملکرد روزانه مشخص می شود.
آموزش مهارتهای زندگی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا با این مشکلات مقابله کرده و سلامت روان خود را بهبود بخشند. مهارتهای زندگی مجموعه ای از مهارتهای شناختی، هیجانی و رفتاری هستند که به افراد کمک می کنند تا در زندگی روزمره خود به طور مؤثرتری عمل کنند. مهارتهای زندگی می توانند به دانش آموزان کمک کنند تا:

اضطراب و استرس خود را مدیریت کنند
با مشکلات و چالش ها کنار بیایند
روابط سالم برقرار کنند
تصمیم گیری های درست بگیرند
به طور مؤثر یاد بگیرند

روش
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر درمیان در سال تحصیلی 94 - 1393 بود و نمونه آن 40 نفر از دانش آموزان دختر و پسر بود که با روش تصادفی خوشه ای در دو گروه مداخله 20 نفر و کنترل 20 نفر قرار گرفتند.
نمونه مورد نظر قبل و بعد از مداخله، پرسش نامه های سلامت عمومی GHQ، اختلالات خواب پیتسبورگ (PSQI) و افسردگی بک (BDI) را تکمیل کردند. داده های آماری پژوهش به وسیله نرم افزار spss22 و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی منجر به کاهش معنادار اضطراب، بی خوابی و افسردگی در دانش آموزان گروه مداخله شد. همچنین، این آموزش منجر به افزایش معنادار خود کنترلی و توانمندی اجتماعی در دانش آموزان گروه مداخله شد.
بحث
نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که آموزش مهارتهای زندگی می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان دانش آموزان داشته باشد. این آموزش می تواند به دانش آموزان کمک کند تا با مشکلات و چالش های زندگی خود به طور مؤثرتری مقابله کرده و سلامت روان خود را بهبود بخشند.
آموزش مهارتهای زندگی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا:

اضطراب و استرس خود را مدیریت کنند. یکی از راه های مدیریت اضطراب و استرس، یادگیری تکنیک های آرام سازی است. آموزش مهارتهای زندگی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا تکنیک های آرام

نظر شما