موضوع : دانشنامه | م

سید محمد تقی موحد ابطحی


۲۶ آبان ۱۳۹۷

وضعیت تحصیلات دانشگاهی:

کارشناسی: مهندسی شیمی (پتروشیمی)، دانشگاه صنعتی اصفهان، ۱۳۷۶٫

کارشناسی ارشد: فلسفه علم، دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۸۰٫

دکتری: فلسفه علم و فناوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۹۴

 

سپری کردن دوره‌‏های آموزشی

کارگاه آموزشی ۴ روزه روابط عمومی؛ ویژه مدیران روابط عمومی مراکز وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

کارگاه آموزشی یک روزه روشهای تحقیق در علوم انسانی و اسلامی؛ معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، ۱۳۸۲٫

دوره آموزشی هلال احمر، ۱۳۸۲٫

دوره مهارتهای هفتگانه کامپیوتر (ICDL)؛ جهاد دانشگاهی استان قم، ۱۳۸۴٫

کارگاه آموزشی سه روزه روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ۱۳۸۵٫

کارگاه آموزشی دو روزه پارادایم‌های علوم انسانی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۵٫

کارگاه آموزشی ۳ روزه روش تحقیق کیفی در علوم انسانی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۶

 

ب) فعالیتهای علمی – اجرایی:

همکاری با کمیته‌‏ی علمی همایش روش‏شناسی مطالعه اندیشه امام خمینی(ره): دانشگاه امام حسین(ع)، ۱۳۷۷

همکاری با کمیته‏‌ی علمی همایش بین‌‏المللی دین، فرهنگ و محیط زیست: سازمان محیط زیست، ۱۳۷۸٫

دبیر ویژه شماره ۳۵ فصلنامه مصباح (ویژه‏نامه مبانی نظری علوم)، ۱۳۷۹٫

همکاری با معاونت فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‏ها جهت مصاحبه با اساتید حوزوی و دانشگاهی ۱۳۸۰-۱۳۸۲٫

مدیر روابط عمومی و ارتباطات بین‏‌الملل پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ ۱۳۸۱-۱۳۸۳٫

دبیر ویژه شماره ۳۴ فصلنامه حوزه و دانشگاه (ویژه‏نامه‏ی فلسفه علم)، ۱۳۸۱٫

عضو شورای پژوهشی گروه فلسفه‏ی علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از سال ۱۳۸۲٫

سردبیر فصلنامه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۳_۱۳۸۵

مشاور ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ سال ۱۳۸۳٫

عضو کمیته علمی و کمیسیون علم و دین همایش کشوری “گفتگوی علم و دین” مرکز ملی تحقیقات پزشکی کشور ۱۳۸۳ – ۱۳۸۴٫

مشاور معاونت پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ سال ۱۳۸۵٫

عضو گروه فلسفه‏‌های مضاف مجمع حکمت اسلامی، سال ۱۳۸۶٫

سرپرست اداره مطالعات علوم انسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها، سال ۱۳۸۶٫

قائم مقام فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی، از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ و از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶

همکاری با دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، سال ۱۳۹۰٫

دبیر گروه فلسفه علوم انسانی مجمع عالی حکمت اسلامی، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲٫

عضو گروه فلسفه علوم انسانی اسلامی، موسسه آموزش عالی حوزوی حکمت، از سال ۱۳۹۲-۱۳۹۴

عضو گروه روش شناسی علوم انسانی اسلامی شورای بررسی متون، از سال ۱۳۹۲

 

ج) سوابق تحقیقاتی:

مجری طرح دایره المعارف فلسفه علم، پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با مشارکت ۱۷ دانشجوی دکتری فلسفه علم، ۱۳۸۸ و تالیف ۲۱ مدخل از ۱۵۰ مدخل آن(فلسفه علم، عقلانیت علم، استقراء، مسئله استقراء، پوزیتیویسم، عملیات گرایی، ابطال گرایی، کل گرایی معنایی، تز دوئم کواین، مشاهده پذیری، استدلال بر اساس بهترین تبیین، تاریخ علم و فلسفه علم، تایید، آزمون سرنوشت ساز، روانشناسی گری، سادگی، پارادایم، کوهن، فایرابند، لاودن، لاکاتوش و …)

درآمدی بر فلسفه علوم اجتماعی و علم دینی، کارفرما: شورای تخصصی اسلامی کردن دانشگاه ها و مراکز آموزشی(وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی)، ۱۳۸۹٫

ویراستاری علمی سلسله نشست­های علمی در موضوع علم دینی، مجمع عالی حکمت اسلامی، ۱۳۹۰٫

تحلیل مفهومی فقدان وفاق نسبی در به کار گیری آموزه­های دینی در فعالیت علمی، نشانه‌­ها و عوامل آن، به سفارش دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۹۱٫

مشارکت در تهیه طرح کلان ملی «بنیادهای نظری تربیت علمی بر اساس تعالیم اسلامی»، تدوین بخش اول طرح با عنوان «شناخت ماهیت و اهداف علم و فناوری بر اساس تعالیم اسلامی»، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۹۲٫

تاریخچه، اهداف، دستاوردها و آسیب­شناسی مراکز فعال در زمینه علم دینی، به سفارش دانشگاه امام حسین(ع)، ۱۳۹۲٫

سامان­دهی مراکز فعال در زمینه علم دینی، طرح در دست بررسی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۹۲٫

درآمدی بر طرح سامان­دهی ظرفیت­­های موجود در نقشه راه تولید علوم انسانی اسلامی، طرح پیشنهادی به شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، ۱۳۹۲٫

ویراستاری علمی کتاب «علم اقتصاد و مسأله شناخت»، از آثار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۳٫

تدوین سرفصل­های درس فلسفه و روش­شناسی، ویژه دانشجویان کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث، به سفارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۱۳۹۴٫

گام سوم (معرفی جریان­های تحول خواه علوم انسانی در عرصه داخلی و خارجی) از طرح کلان مدیریت تحول علوم انسانی به سفارش ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، شورایعالی انقلاب فرهنگی، ۱۳۹۴٫

تأثیر اسلام در علم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۹۶ (در دست انجام)

جریان شناسی تحول خواهان علوم انسانی؛ با تاکید بر ایران و معرفی و نقد مبانی فلسفی و زمینه­‌های اجتماعی آنها؛ طرح ملی اعتلاء علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۹۶(در دست انجام)

 

د) سوابق آموزشی:

کارگاه آموزشی “علم و دین در همایش کشوری گفتگوی علم و دین، ۱۳۸۴٫

فلسفه علم، گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵٫

فلسفه علم، گروه فیزیک دانشگاه قم، ۱۳۸۴٫

مطالعات اجتماعی، مخصوص طلاب پایه ۶ حوزه علمیه قم، ۱۳۸۵٫

معارف اسلامی ۱ و ۲ دانشگاه تهران، دانشکده های کشاورزی، هنر، روانشناسی و علوم تربیتی، علوم اجتماعی از سال  ۱۳۸۶ – ۱۳۸۹٫

فلسفه علم، دانشگاه صدرا، از سال ۱۳۸۸-۱۳۹۲

کلام جدید، دانشگاه صدرا، از سال ۱۳۸۹-۱۳۹۲

فلسفه غرب، دانشگاه صدرا، از سال ۱۳۹۰-۱۳۹۲

معرفت شناسی، فلسفه علم و علمی دینی، طرح معرفت افزایی اساتید، دانشگاه­ سمنان، دی ۱۳۹۰

معرفت شناسی، فلسفه علم و علم دینی، طرح ضیافت اندیشه دانشجویان، دانشگاه­های شیراز، علوم حدیث، امیرکبیر، علامه طباطبایی(ره)، شریف، امام صادق(ع)، دفتر تبلیغات اسلامی (طرح گفتمان) و … از سال ۱۳۹۰٫

فلسفه علم، کارشناسی ارشد، جامعه الزهرا(س)، قم، ۱۳۹۳٫

فلسفه علم، دکتری، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ۱۳۹۳٫

علم دینی، کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ۱۳۹۳ -۱۳۹۵٫

فلسفه علوم انسانی، دکتری علوم تربیتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۴٫

فلسفه علوم انسانی، دکتری روان­شناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۴٫

تاریخ تحولات فیزیک، دکتری، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ۱۳۹۵٫

کارگاه آموزشی پایان نامه و مقاله نویسی، دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)، ۱۳۹۶٫

کارگاه جریان­شناسی تحول خواهان علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، ۱۳۹۶

نظریه‌­های علم دینی در دوره آموزشی مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا، بسیج دانشجویی، ۱۳۹۶٫

کارگاه آموزشی «روش شناسی مطالعات میان رشته ای علم و دین با تاکید بر موضوع سلامت)، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، مجتمع رفاهی خزرآباد، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷٫

 

ه) تألیف یا ترجمه کتاب:

علم دینی، دیدگاه‏ها و ملاحظات، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۴(همکار)

تحلیلی بر اندیشه­های علم دینی در جهان اسلام (بررسی ادله امکان، ضرورت، مطلوبیت و اخلاقی بودن علم دینی از منظر مخالفان و موافقان علم دینی)، پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص)، ۱۳۹۵

کتاب درسی آشنایی مقدماتی با علوم انسانی اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در دست انتشار

 

و) تألیف یا ترجمه مقاله:

 

تألیفات:

مبانی انسان‏شناسی در جامعه‌‏شناسی دورکیم. فصلنامه مصباح. شماره ۳۵، پاییز ۱۳۷۹٫

کتابشناسی مبانی نظری علوم، فصلنامه مصباح، شماره ۳۵، پاییز ۱۳۷۹٫

رهیافت کارکردگرایانه در جامعه شناسی دین، روزنامه ایران، ۵/۲/۱۳۸۰

روش شناسی مطالعه اندیشه های امام خمینی(ره)، مصباح، شماره ۴۲، تابستان ۱۳۸۱٫

تعین اجتماعی معرفت دینی از منظر دورکیم. ارایه شده در همایش جامعه‌‏شناسی معرفت و چاپ شده در مجموعه مقالات همایش »جامعه و معرفت«، ۱۳۸۱٫

تأملی در پیش‏فرض‌ها،مبانی نظری و محدودیت‏های سنجش دینداری. ارایه شده در همایش مبانی نظری و روانسنجی مقیاس‏های دینی و چاپ در مجموعه مقالات همایش، ۱۳۸۲٫

کدامین ملاک معقولیت؟،  شماره ۳۴ فصلنامه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۲٫

سلوک بین الملی دولت اسلامی(معرفی کتاب)، ضمیمه خردنامه همشهری، بهمن ۱۳۸۲، شماره ۱۲

انقلابی به نام خدا(معرفی کتاب)، ضمیمه خردنامه همشهری، فروردین ۱۳۸۳، شماره ۱۸

جامعه‌‏شناسی دین دورکیم. فصلنامه سه علامه، ۱۳۸۳٫

جامعه‌‏شناسی اسلامی، امکان و مطلوبیت، شماره ۸۲، کتاب ماه علوم اجتماعی، ۱۳۸۳٫

پیش فرضهای روشهای کمی در پژوهشهای علوم انسانی، دو هفته نامه فرهنگ و پژوهش، شماره ۱۵۳، تیر ۱۳۸۳٫

تعلیم و تربیت اسلامی،  شماره ۴۰ فصلنامه حوزه و دانشگاه، پائیز ۱۳۸۳٫

سلامت روان،  شماره ۴۱ فصلنامه حوزه و دانشگاه، زمستان ۱۳۸۳٫

علم دینی، زمینه‌‏های تاریخی و اجتماعی و معرفت‏‌شناختی؛ بررسی دیدگاه اندیشمندان ایرانی در این زمینه، ارایه در همایش کشوری، گفتگوی علم و دین، ۱۳۸۴٫

جایگاه و ضرورت فلسفه تاریخ،  شماره ۴۲ فصلنامه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۴٫

کتاب‏شناسی فلسفه تاریخ، شماره ۴۲ فصلنامه حوزه و دانشگاه (ویژه‏نامه فلسفه تاریخ)، ۱۳۸۴

رئالیسم علمی،  شماره ۴۳ فصلنامه حوزه و دانشگاه(، ۱۳۸۴٫

درآمدی بر روش‏شناسی مدیریت اسلامی،  شماره ۴۵ فصلنامه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۴

فعل خدا در طبیعت، ارایه شده در همایش بین‏المللی گفتگوی علم و دین، ۱۳۸۵٫

روش‏شناسی یکپارچه، لازمه تولید علوم انسانی اسلامی و بومی،  شماره ۴۷ فصلنامه حوزه و دانشگاه.

اتخاذ الگویی جدید در تعلیم و تربیت، لازمه هنجاری شدن تولید علم در ایران، ارائه در همایش مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق، ۱۳۸۵٫

اهداف علم دینی و برخی لوازم عملیاتی ساختن آن،  شماره ۴۸ فصلنامه روش شناسی علوم انسانی ، ۱۳۸۵

گزارش تفصیلی کارگاه آموزشی پارادایم‌‏های علوم انسانی، شماره ۴۸ فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، ۱۳۸۵

جایگاه علم دینی و روش‏شناسی در سند چشم انداز بیست ساله کشور،  شماره ۵۰  فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی، ۱۳۸۵

علم و دین، از تعارض تا علم دینی،  شماره ۵۴ فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی، بهار ۱۳۸۷

کاربرد فلسفه و روش شناسی علوم انسانی در سیاست گذاری علمی کشور،  شماره ۵۵ فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی، تابستان ۱۳۸۷٫

سیاستهای کلان کشور، بستری برای تحلیلهای فلسفی و روش شناختی،  شماره ۵۶ فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی، پائیز ۱۳۸۷

درآمدی روش‌شناسانه بر تبیین کارکردی در جامعه‌شناسی دورکیم، فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی، شماره ۵۶، پائیز ۱۳۸۷٫

بازخوانی انتقادی دیدگاه پیروزمند درباره تحول در علوم انسانی، روزنامه خراسان، ۲۴ و ۲۵ مهر ۱۳۸۸٫

تحلیلی جامعه شناختی از علت تداوم رویکرد پوزیتویستی به علم و عدم شکل گیری علم دینی در ایران، دو فصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، شماره ۲، پائیز و زمستان ۱۳۸۸٫

جهت داری ارزشی برنامه توسعه، خردنامه همشهری، آبان ۱۳۸۹

برنامه توسعه به مثابه تکنولوژی اجتماعی، رویکردی فلسفی، فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، شماره ۶۵، پائیز و زمستان ۱۳۸۹٫

اراده گرایی، مبنایی برای علم دینی، ارائه شده در همایش مبانی فلسفی علوم انسانی(اسفند ۱۳۸۹)، منتشر شده در مجموعه مقالات همایش، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۹۰ و همچنین در معرفت کلامی، زمستان ۱۳۸۹، شماره ۴٫

بازخوانی تحول علوم انسانی و تولید علم دینی در نظام فکری فرهنگستان علوم اسلامی، بر مبنای الگوی جنگ تمدنها، ارائه شده در همایش تحول علوم انسانی، دانشگاه تهران، (اردیبهشت ۱۳۹۰)، منتشر شده در مجموعه مقالات همایش، ۱۳۹۱٫

دست یابی به تمدن اسلامی از طریق جنگ تمدنها، بررسی آراء فرهنگستان علوم اسلامی، منتشر شده در مجموعه مقالات همایش تمدن شناخت، دانشگاه کرمان، ۱۳۹۰٫

درآمدی بر چیستی فلسفه علوم اجتماعی، سوره اندیشه، شماره ۵۰-۵۱٫ ۱۳۹۰

مقایسه فلسفه علوم اجتماعی تحلیلی و قاره ای، سوره اندیشه، شماره ۵۰-۵۱٫ ۱۳۹۰

بررسی دلایل مخالفت با علم دینی، ارائه شده به کنگره ملی علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۹۰ و فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، شماره ۲۰، زمستان ۱۳۹۱

جایگاه علوم انسانی در طبقه بندی علوم، سوره اندیشه، شماره ۵۵، آذر و دی ۱۳۹۰٫

چیستی علوم انسانی، ارائه شده در سلسله نشستهای فلسفه علوم انسانی، مجمع عالی حکمت اسلامی، آبان ۱۳۹۰٫

انحلال مسأله علم دینی، از دیدگاه آیت الله جوادی آملی، ارائه شده در اولین کنگره بین­المللی علوم انسانی اسلامی، اردیبهشت ۱۳۹۱، منتشر شده در فصلنامه علمی پژوهشی ذهن، ۱۳۹۱ و مجموعه مقالات کنگره.

سیطره پوزیتیویسم بر مراکز علمی و سیاست­گذاری، هفته نامه پنجره، ش ۱۳۵، اردیبهشت ۱۳۹۱٫

درباب نسبت عقل و اراده و معنای تقدم اراده بر عقل، سوره اندیشه، شماره ۶۲ و ۶۳، ۱۳۹۱

مصاحبه با دکتر گلشنی درباره علم دینی(۱)، پژوهشهای فرهنگی اجتماعی صدرا، ۱۳۹۱٫

مصاحبه با دکتر گلشنی درباره علم دینی(۲)، پژوهشهای فرهنگی اجتماعی صدرا، ۱۳۹۲٫

تکنولوژی و فرهنگ، بررسی تطبیقی دیدگاه پایا و میرباقری، فصلنامه علمی پژوهشی روش­شناسی علوم انسانی، زمستان ۱۳۹۱٫

دفاعی از رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود، دو فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش­های علم و دین، ش ۵، بهار ۱۳۹۱٫

آینده پژوهشی علم دینی در ایران، مقاله ارائه شده در دانشگاه امام حسین(ع)، اسفند ۱۳۹۱٫

ارزیابی مدل تاسیسی علم دینی دکتر باقری، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، شماره ۵۳، زمستان ۱۳۹۱٫

ارزیابی دیدگاه دکتر گلشنی درباره علم دینی، سوره اندیشه، اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۲، شماره ۶۸-۶۹٫

تحول علوم انسانی و موانع پیش روی آن، خبرنامه حکمت اسلامی، ۱۳۹۲

علم دینی و موانع پیش روی آن، خبرنامه حکمت اسلامی، ۱۳۹۲

بررسی تطبیقی دیدگاه میرباقری و پایا در زمینه الگوی توسعه اسلامی، فصلنامه باور، ش ۲، تیر ۱۳۹۲

دو راهکار تولید علم دینی برمبنای آراء دکتر سروش، دوفصلنامه علمی پژوهشی جستارهای فلسفه دین، س۲، ش۱، ۱۳۹۲

جایگاه روش شناسی در تحول و ارتقاء علوم انسانی، بررسی دیدگاه دکتر زیباکلام، پژوهشهای فرهنگی اجتماعی صدرا، بهار ۱۳۹۲

معرفی و نقد دیدگاه طه جابر علوانی درباره علم دینی، ارائه شده به دومین همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی، ۱۳۹۲٫

معرفی و نقد دیدگاه جمال الدین عطیه درباره علمی دینی، ارائه شده به دومین همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی، ۱۳۹۲٫

گامی به سوی الگوی روش شناختی تولید علوم انسانی اسلامی، ارائه شده به همایش روش شناسی علوم انسانی، دانشگاه امام حسین(ع)، ۱۳۹۲٫

مطلوبت حاکمیت جهان بینی دینی بر فعالیت علمی؛ ارزیابی دیدگاه دکتر مهدی گلشنی درباره علم دینی، سوره اندیشه، اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۲، شماره ۶۹-۶۸

گسترش برنامه فلسفه برای کودکان؛ مقدمه­ای برای نهادینه شدن تولید علم در کشور، هفته نامه پنجره، شماره ۱۸۶، ۱۹ بهمن ۱۳۹۲٫

تحلیلی بر بهره گیری از تکنولوژی غرب در نبرد تمدنی با غرب، ویژه نامه درنگ، همایش فرهنگ و تکنولوژی، دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۹۳٫

بررسی و نقد کتاب «در جستجوی علوم انسانی اسلامی» اثر دکتر عبدالحسین خسروپناه، فصلنامه نقد کتاب کلام، فلسفه، عرفان، شماره ۱ و ۲، بهار و تابستان ۱۳۹۳٫

ارزیابی راه­کارهای سه­گانه تولید علم دینی در دیدگاه آیه‌الله جوادی آملی، فصلنامه کتاب نقد، شماره ۷۰، ۱۳۹۳٫

درآمدی تاریخی به گفتمان علم دینی، خردنامه همشهری، ۱۳۹۳٫

ارزیابی نقدهای کتاب «فلسفه روانشناسی و نقد آن»، نقد کتاب فلسفه و کلام و عرفان، دوره ۲، شماره ۳و۴، ۱۳۹۳

آیا با نفی عقلانیت می­توان به دین و معنویت رسید؟ پژوهشهای فرهنگی اجتماعی صدرا، بهار ۱۳۹۴

معرفی و نقد کتاب «رابطه منطقی دین و علوم کاربردی»، فرهنگ امروز، فروردین ۱۳۹۴٫

ملاحظاتی در طبقه بندی نظریه­های علوم انسانی اسلامی، پیش­همایش فلسفه و علوم انسانی، موسسه حکمت و فلسفه ایران، ۱۳۹۴٫

نسبت نظریه فرهنگستان علوم اسلامی درباره علم دینی با واقع­گرایی، فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، زمستان ۱۳۹۴

نقد معرفی نظریه­های فلسفه علم و فلسفه علوم اجتماعی در کتاب فلسفه علم و علم دینی، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۲۲، ۱۳۹۶٫

جایگاه نظریه علم دینی آیت الله مصباح یزدی در میان طبقه­بندی جدید نظریه­های علم دینی، کتاب نقد، ۱۳۹۶(در دست چاپ)

بررسی و نقد کتاب «پارادایم اجتهادی دانش دینی»، پژوهشنامه انتقادی شورای بررسی متون، شماره ۲، خرداد و تیر ۱۳۹۶٫

رویکرد غیر مدیریتی به تحول علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی، فصلنامه علوم انسانی صدرا، شماره ۲۳ پائیز ۱۳۹۶٫

نقد طبقه بندی و معرفی رویکردهای علم دینی و اسلامی سازی علوم در کتاب فلسفه علم و علم دینی، نقد کتاب فلسفه کلام و عرفان، پائیز و زمستان ۱۳۹۶٫

درآمدی بر اخلاق علم دینی، اندیشه نامه، ۱۳۹۶(در دست انتشار)

رابطه قرآن و علوم انسانی، به سفارش دانشنامه قرآن شناسی، ۱۳۹۶٫

چیستی روش شناسی علوم انسانی، ارائه شده در اولین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۳۰ آذر ۱۳۹۶٫

فلسفه علوم انسانی و برنامه توسعه، ارائه شده در چهارمین همایش ملی پژوهشهای اجتماعی فرهنگی در جامعه ایران، انجمن جامعه شناسی ایران، ۶ دی ۱۳۹۶٫

دفاع از علم دینی بر مبنای آراء مخالفان علم دینی، ارائه در همایش بررسی چالشهای علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷٫

سازمان دین و نحوه برخورد با مشکلات آن

ز) عنوان پایان‏نامه:

مبانی نظری کارکردگرایی در جامعه‏شناسی دین، پایان‏نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر سعید زیباکلام و مشاوره دکتر عماد افروغ، دانشگاه صنعتی شریف، گروه فلسفه علم،  ۱۳۸۰٫

بررسی انتقادی نسبت دیدگاه باقری، میرباقری، زیباکلام، گلشنی و … در زمینه علم دینی، به راهنمایی دکتر عماد افروغ و مشاوره دکتر حمید رضا آیت اللهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(۱۳۹۴).

 

ح) همکاری با فصلنامه ها و کنگره های علمی و … (ارزیابی مقالات و …)

فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی

فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ

فصلنامه علمی پژوهشی ذهن

فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری

فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه اسلامی

فصلنامه علمی پژوهشی قبسات

دو فصلنامه علمی پژوهشی جستارهای فلسفه دین

دو فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش­های علم و دین

دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی

فصلنامه کتاب نقد

همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی

دومین کنگره ملی علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

همایش سراسری روش­شناسی علوم انسانی اسلامی، دانشگاه امام حسین(ع)

کنگره کتاب سال حوزه

شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی شورای عالی حوزه­های علمیه

جشنواره بین المللی فارابی

 

ط) استاد راهنما، مشاور و داور رساله

استاد داور، رساله کارشناسی ارشد، ارزیابی ادله موافقان و مخالفان علم دینی، مهدی قربان­زاده، دانشگاه ادیان و مذاهب، تیر ۱۳۹۱

استاد داور، رساله دکتری، بررسی دیدگاه علم دینی دکتر سیدمحمد نقیب­العطاس و تطبیق آن بر اسلامی­سازی علوم اجتماعی، محمد درگاه زاده، دانشگاه معارف، دی ۱۳۹۳٫

استاد داور، رساله کارشناسی ارشد، روش شناسی علوم انسانی اسلامی، آقای نوری، دانشگاه خوارزمی، ۱۳۹۵٫

استاد داور، رساله کارشناسی ارشد، بررسی مبانی فلسفی تفسیر کپنهاکی مکانیک کوانتوم از منظر فلسفه اسلامی، آقای حسینی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۹۶٫

استاد مشاور، رساله دکتری، بررسی رویکردهای اجتهادی در تولید علم دینی، خانم عبدلی، دانشگاه معارف، ۱۳۹۶٫

نظر شما