موضوع : پژوهش | پایان نامه

اثربخشی مداخله ی مبتنی بر آموزش نظریه ی انتخاب بر رضایت زناشویی و تعارضات زوجین

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1395
پدیدآور: گلنار صادق نیا 
استاد راهنما: آقای دکتر مقصود فقیرپور
دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد رشت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده

پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب بر بهبود دو فاکتور رضایت زناشویی و تعارضات زناشویی در همسران انجام گرفته است. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گرروه کنترل بوده و جامعه آماری آن کلیه زوج هایی بوده اند که در یک دوره مشخص دو ماهه به مراکز مشاوره در سطح رشت مراجعه کرده اند. از بین این افراد 12 زوج شامل 24 نفر انتخاب شده و بعد از انجام پیش آزمون به صورت تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت آموزش مفاهیم اصلی نظریه انتخاب قرار گرفتند. در پایان دوره مجددا از همه پس آزمون به عمل آمد. سپس نتایج پیش آزمون ها و پس آزمون ها با استفاده از جداول و نمودارهای آمار توصیفی و با آزمون کوواریانس توسط نرم افزار اس پی اس اس با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش مبتنی بر نظریه انتخاب با سطح معناداری 99% بر بهبود رضایت زناشویی و همچنین با سطح معنا داری 99% بر بهبود تعارضات زناشویی اثر بخش بوده است. در مجموع پژوهش حاضر اثربخشی این مداخله آموزشی را بر دو مقوله رضایت زناشویی و تعارضات زناشویی نشان داد.واژگان کلیدی: مداخله مبتنی بر آموزش نظریه انتخاب، رضایت زناشویی، تعارضات زناشویی

نظر شما