بررسی رابطه بین مهارتهای زندگی و رضایت زناشویی در بین معلمان
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1389
پدیدآور: محبوبه عابدزاده
استاد راهنما: مسعود غلامعلی لواسانی
استاد مشاور: شیوا خلیلی
دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده
هدف از این تحقیق تعیین رابطه بین مهارتهای زندگی و رضایت زناشویی در بین معلمان زن و مرد شهر مشهد می باشد. بدین منظور 300 نفر شامل 150 معلم زن و 150 معلم مرد از میان کلیه افراد شاغل در مدارس ابتدایی و راهنمایی منطقه تبادکان ،انتخاب شده و به پرسش نامه های رضایت زناشویی انریچ و مهارتهای زندگی پاسﺦ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روشهای آماری رگرسیون گام بهگام و تحلیل واریانس چند متغیره MANOVAمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که درنمونه کلی بین مهارتهای زندگی و رضایت زناشویی همبستگی مثبت و معنا دار وجود دارد میانگین رضایت زناشویی در دو جامعه معلمان مرد ومعلمان زن اختﻼف معنا داری با یکدیگر دارد. میانگین نمره رضایت زناشویی در بین زنان باﻻتر از مردان بود.میانگین کل مهارتهای زندگی در دو گروه معلمان مرد و معلمان زن در جامعه مورد نظر اختﻼف معنا داری با یکدیگر ندارد، همچنین در دو گروه معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده اختﻼف معنا داری به دست نیامد.
نظر شما