مقایسهی رضایت زناشویی، افسردگی و اضطراب در مادران دارای کودکان اختلال یادگیری، عقب مانده ذهنی و عادی
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1393
پدیدآور: طیبه نظری زاد
استاد راهنما: کیوان کاکابرایی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی رضایت زناشویی، افسردگی و اضطراب در مادران دارای کودکان اختلال یادگیری، عقب مانده ذهنی و عادی انجام گرفت. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه ی مادران دارای دانش آموزان دختر و پسر ناتوانی یادگیری ،عقب ماندگی و عادی که در مدراس ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 93-1392مشغول به تحصیل هستند،که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای نمونهای به حجم 300نفر (100 نفر مادران دارای کودکان ناتوانی یادگیری ،100 نفر مادران دارای کودکان عقب مانده ذهنی و نیز 100 نفر از مادران دارای کودکان عادی) انتخاب شد. روش پژوهش توصیفی از نوع علی - مقایسه ای بود. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامههای رضایت زناشویی انریچ ، افسردگی و اضطراب بک استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آماری میانگین و انحراف استاندارد و تحلیل واریانس چند راهه استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که رضایت زناشویی، افسردگی و اضطراب در مادران دارای کودکان اختلال یادگیری، عقب مانده ذهنی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد(01/0 P<). با توجه به یافتههای پژوهش ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره از سوی متخصصان به مادران دانش آموزان دختر و پسر دارای ناتوانی یادگیری وعقب ماندگی ذهنی پیشنهاد می گردد.
نظر شما