آسیبشناسی اثرات تبلیغات بازرگانی رسانه ملی بر توسعه کالاهای ملی
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: محمدعلی خیاط
استاد راهنما: محمد غفاری
استاد راهنما: محمدصادق نصراللهی
استاد مشاور: میثم شفیعی رودپشتی
دانشگاه تهران، پردیس فارابی - دانشکده مدیریت و حسابداری
چکیده
هر کالا هر میزان هم که مرغوب و عالی باشد تا زمانی که به عموم معرفی نگردد(بحث تبلیغات)، مورد توجه و استقبال عموم قرار نخواهد گرفت، از طرفی با توجه به دغدغه و تاکیدهای مکرر مقام معظم رهبری در پرداختن به موضوع حمایت از کالای مرغوب ایرانی، و ظرفیتهای بالقوه رسانه ملی در این امر، در این پژوهش به دنبال آسیبشناسی اثرات تبلیغات بازرگانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان سازمانی اثرگذار بر افکار عمومی بر توسعه برند کالاهای ایرانی خواهیم بود. این پژوهش از نظر هدف «توسعهای-کاربردی» و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی میباشد. جمعیت مورد مطالعه پژوهش شامل خبرگان، متخصصان و افراد مطلع حوزه تبلیغات بازرگانی رسانه ملی از قبیل «مدیران صدا و سیما، مدیران آژانسهای تبلیغاتی و صاحبان آگهی» است. تعداد نمونه این پژوهش را 17 نفر از خبرگان حوزه، با استفاده از روش گلوله برفی تشکیل میدهند. جمعآوری دادهها با استفاده از روش میدانی برای مصاحبه انجام گرفت. با بررسی و تحلیل دادههای حاصل از الگوبرداری و مصاحبه، با استفاده از روش تحلیل مضمون، مدل نهایی آسیب شناسی اثرات تبلیغات بازرگانی رسانه ملی بر توسعه برند کالای ایرانی بر اساس مدلSWOTبدست آمد. یافتههای پژوهش شامل نقاط قوت و ضعف صدا و سیما، و فرصت و تهدید بهعنوان عوامل بیرونی اثرگذار بر صدا و سیما میباشد که اهم آنها عبارتند از: قوت: مزیت صدا و سیما در تبلیغات FMCG، تلاش برای راستیآزمایی، اعتماد عمومی به رسانهملی، تکثر و تنوع مخاطبین، تناسب صدا و سیما با نظام ارزشی خانواده، ظرفیت بالای رسانهملی در برندسازی و... . فرصت: اعتماد عمومی به رسانه ملی، حضور شرکتهای بزرگ و معتبر در صدا و سیما. ضعف: ضعف اطلاع رسانی از طرحهای حمایتی، وجود اغواگری و فریب در تبلیغات صدا و سیما، قوانین سختگیرانهتر صدا و سیما نسبت به سایر رسانهها، پرهزینه بودن تبلیغ در صدا و سیما، غلبه ارزیابی کمیگرا بر ارزیابی کیفیگرا، کمیگرایی افراطی در رتبهبندی آژانسهای تبلیغاتی، ضعف ذاتی صدا و سیما در تبلیغ کسب و کارهای نوپای ایرانی، بازماندگی از محیط دیجیتال، ضعف در محتواسازی به عنوان بستر تبلیغات. تهدید: پایین بودن فرهنگ عمومی جامعه، تاثیر سوء تبلیغ ضعیف بر اعتبار رسانهملی، اشکال در فهم متقابل صاحب آگهی و آژانس تبلیغاتی، عدم اجرای کامل قوانین سازمان صدا و سیما، تاثیر سوء نگاه فروش محور صاحبان آگهی بر اعتبار رسانه ملی، موج سواری سودجویان از تفکر کالای ایرانی.
نظر شما