برلین, پیش به سوی توسعه حمل و نقل عمومی
موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

برلین, پیش به سوی توسعه حمل و نقل عمومی

روزنامه همشهری یکشنبه 4 شهریور ,1375 25 آگوست ,1996 سال چهارم , شماره 1051

جاذبه ها و ویژگی های بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر آلمان براساس پیش بینی کارشناسان تا سال 2010 میلادی جمعیت برلین با حومه به 5,3 میلیون نفر خواهد رسید.  
اشاره: برلین پس از الحاق دوباره دو آلمان سیمای تازه ای یافته است. نیازهای تازه وتلاش هایی که برای تامین این نیازها سازمان داده شده است, تحولات تازه ای در این شهر مهم اروپایی پدید آورده است. گزارشی را که سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در برلین درباره این شهر تاریخی تدارک دیده است, می خوانید:

برلین غربی با موقعیت جغرافیایی خود سالهای متوالی بمانند جزیره سرمایه داری دردل سوسیالیسم قرار داشت و سرانجام با فروپاشی نظامهای کمونیستی ازجمله در آلمان شرقی, با بخش شرقی شهر مجددا پیوند خورد و شهری با مساحت 883 کیلومتر مربع و 3,45 میلیون جمعیت (تراکم جمعیت: 3900 نفر در هر کیلومترمربع) مجددا پدید آمد.
برلین که بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر آلمان است در نظام فدرالی آلمان حکم یک ایالت را داشته و به همین دلیل مانند دیگر ایالات , دارای مجلس و دولت ایالتی (بنام زنات یاسنا) می باشد. بنابراین برلین را می توان شهر ایالتی و یا ایالت شهری نامید! این شهر در ایالت براندنبورگ (پرویس سابق) قرار گرفته و از جهات مختلف ازجمله اقتصاد و ساختارهای زیربنایی مانند حمل ونقل نه تنها مجبور به اتخاذ سیاستهای مشترک با ایالت براندنبورگ است بلکه آینده این منطقه درگرو وحدت دو ایالت می باشد. ایالت براندنبورگ دارای 29060 کیلومترمربع مساحت وتنها 2,6 میلیون جمعیت است و به همین دلیل شهر میلیونی برلین برای گسترش خود نیزنیازمند این وحدت است. درصورت یکی شدن دو ایالت درطرحهای حمل ونقل و همچنین تعداد مستخدمین دولتهای دو ایالت و هزینه های جاری نیز صرفه جویی زیادی حاصل خواهد شد. همه وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی فدرال تا سال 2000 از بن به برلین منتقل خواهند شد و از جمله به همین دلیل تا سال 2010 میلادی جمعیت این شهر به 4 میلیون و درمنطقه برلین (برلین و حومه) به 5,3 میلیون نفر خواهد رسید.
در برلین وزارت ایالتی ساختمان, مسکن و حمل و نقل مسئولیت برنامه ریزی وسیاستگذاری در زمینه حمل ونقل و سیستم نقلیه عمومی را عهده دار است. شهرداری هر منطقه شهری نیز در چارچوب مصوبات و  سیاستهای کلی, حق تصمیم گیری مستقل دارد. از طرفی وزارت امور داخلهمعاونت امنیت و انتظامات مسئولیت اداره پلیس و اداره ساکنین ایالت را برعهده داشته و بخشهای مربوط به پلیس راهنمایی نیز زیر نظر رئیس پلیس برلین, که در مقابل وزیر داخله و معاونت مذکور جوابگو است , اداره می شود.
پلیس راهنمایی, که از نظرتشکیلاتی تا حدی جدا ازبخشهای دیگر پلیس بوده و ازنظر اونیفورم و وسایل نقلیه موتوری تفاوتی میان آنان نیست, وظیفه کنترل و هدایت حمل و نقل داخل و خارج شهر را دارد. افراد گشت پلیس در سطح شهر وظایف پلیس راهنمایی را نیز انجام می دهند اما در خود ادارات پلیس بخش راهنمایی جدا از دیگر بخشها است و با بخش مربوطه در وزارت ساختمان ,مسکن و حمل و نقل همکاری تنگاتنگ دارد.

گوشه ای از سیاستهای سنای برلین
شبکه های قطار شهری و مترو (UBahn Sund) که در دهه 1920 به بهترین نحو طراحی وساخته شد و این شبکه که پس از تقسیم آلمان و برلین به دو قسمت مجزا در شرق و غرب برلین تقسیم شده بود, پس از وحدت آلمان دوباره به یکدیگر متصل شده و تا سال 2002 به همان سطح سال 1961 خواهد رسید. 
هدف سیاستها برای آینده نزدیک این است که تا 80 درصد تردد در شهر با وسایل نقلیه عمومی انجام پذیرد. با ایجاد پارکینگ در سطح شهر نه تنها برای ساکنین محله ها و مشتریان فروشگاهها امکان پارک اتومبیل فراهم می شود بلکه صاحبان وسایل نقلیه شخصی می توانند در محلهای مناسب اتومبیل خود را پارک کرده و با وسایل نقلیه عمومی ادامه مسیر دهند و این امر درامد شرکت حمل و نقل شهری را افزایش داده و خود پارکینگها نیز عایدی خوبی برای دولت خواهند داشت.
ویژگی ها و جاذبه های برلین به عنوان یک شهر مرکز توجه در جهان عبارتند از: نقطه ارتباط شرق و غرب اروپا, محل استقرار بعضی نهادهای جامعه مشترک اروپا, قطب علمی و آموزشی و اقتصادی و صنعتی, پایتخت فرهنگی آلمان و داشتن تاسیسات لازم برای برگزاری مسابقات المپیک و دیگر مسابقات ورزشی جهان و اروپا, قطب نمایشگاهی در کنار دیگر مراکز نمایشگاهی مانند هانوفر سرمایه گذاری عظیم دولتی و مرکز حکومت بودن موجب جلب سرمایه و شرکت های بزرگ آلمانی و خارجی به این شهر شده است.
در رابطه باصنعت حمل و نقل ومهندسی لجستیک وراه آهن شهری و بین شهری, برلین به مهمترین مرکز در اروپا تبدیل شده است. مهندسی یا مدیریت لجستیکی موضوعی است که در عملیات ساختمانی و طرحهای بزرگ بخصوص در داخل مناطق شهری, آنهم شهرهای پر جمعیت از اهمیت اساسی برخوردار است.
در حال حاضر بزرگترین کارگاه ساختمانی داخل شهری در اروپاطرح پرتسدامر پلانس برلین است. از ویژگی های این طرح ,برنامه لجستیکی هوشمندانه ای است که انجام گرفته تا جریان آب, برق, حمل و نقل شهری , شبکه فاضلاب و راه آبی که از این منطقه عبور می کند قطع نشود. جهت مشخص شدن ابعاد کارگاه ساختمانی مذکور ویژگی های آن را بر می شماریم. خاک برداری به حجم شش میلیون تن و انتقال به خارج از شهر ورود 2 میلیون تن تجهیزات و وسایل قابل حمل با قطار, از ماشین آلات ساختمان تا درو پنجره, به منطقه در دست ساخت تا سال 2002 انتقال 200000 تن زباله وضایعات ساختمانی تا سال 2002 از محل طرح به خارج ازشهر با اجرای برنامه لجستیکی , زمان اجرای این طرح ساختمانی بین 10 تا 20 درصد کاهش پیدا می کند. بعلاوه می بایست در صورت عدم اجرای این طرح تعداد زیادی کامیون روزانه مجموعا 45000 کیلومتر راه در وسط برلین طی می کردند که عواقب زیانباری برای ترافیک شهری داشت.
از طریق ایجاد مرکز لجستیکی در فضای باز نزدیک به کارگاه ساختمانی همه مایحتاج کارگاه به این مرکز منتقل شده و در خود کارگاه چیزی انبار نمی شود. همچنین هرچیزی که از کارگاه باید خارج شود, به این مرکز حمل می شود. یعنی مدخل ورودی و خروجی کارگاه در خارج آن قراردارد. همچنین مرکز لجستیکی بوسیله راه آهن و نصب یک پل در مسیر آن بر فراز یک خیابان اصلی شهر به کارگاه متصل شده و روزانه 9 قطار (هر یک با 24 واگن باری) در آن رفت وآمد دارند. در دو انتهای خطآهن امکانات بارگیری مناسب فراهم شده و بارگیری هر قطار 50 دقیقه طول می کشد. علاوه بر این یک مرکز کامپیوتری بطور دائم نیازهای کارگاه و بار لازم به خروج و همچنین مراحل کار دربخشهای مختلف و ضرورت بسته شدن خیابانها را بررسی وتنظیم می کند. بنابراین بموقع راههای جدید بطور موقت برای هدایت ترافیک شهری از میان کارگاه ایجاد شده و نقل و انتقال بار بین مرکز و کارگاه کنترل می شود. به گفته مسئولین مربوطه , این مرکز کامپیوتری مغز سیستم لجستیکی است و مرکز لجستیکی قلب آن. در جوار مرکز و در کنارکانال آب موجود, بندربارگیری کشتیهای باری رودخانه ای ایجاد و بخشی ازحمل ونقل به این ترتیب انجام می پذیرد.
در این مرکز سه کارخانه سیار تولید سیمان با ظرفیت 300 مترمکعب در ساعت راه اندازی شده و تولیدات آن بنا به نیاز بوسیله قطار به کارگاه حمل می شود.
قسمت اعظم مایحتاج کارگاه در کانتینر بارگیری شده و باتریلی و قطار به مرکز لجستیکی منتقل و از آنجا با قطار به کارگاه منتقل می شود.
در نزدیکی برلین انباروسیعی ایجاد و بنابه نیاز ازآنجا سفارشات به مرکزلجستیکی حمل می شود.
براساس اطلاعات مرکزکامپیوتری از کلیه بخشهای کارگاه و مراحل کاری, کابلهای برق, لوله های آب و کانالهای فاضلاب از میان کارگاه هدایت می شوند. و در موقع بالا آمدن آب های زیرزمینی, اقدامات ویژه برای هدایت آب های زیرزمینی به عمل می آید.
ادامه دارد

 

نظر شما