اولویتبندی عوامل موثر بر بازاریابی تئاتر
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1393
موضوع: مدیریت
پدیدآور: زهره طاهری
استاد راهنما: محمود محمدیان
استاد مشاور: وحید ناصحیفر
دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت و حسابداری
چکیده
با توجه به اهمیت و جایگاه تئاتر به عنوان یکی از هنرهای مادر و هم چنین تاثیر غیرقابل انکار تئاتر بر مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، بازاریابی تئاتر به منظور افزایش رضایت و وفاداری تماشاگران تئاتر بسیار مهم و ضروری می باشد. متاسفانه با وجود تعداد نسبتا مناسبی از سالن های تئاتر، تعداد مخاطبان و میزان فروش تئاتر در کشور ما بسیار پایین می باشد. در این تحقیق، تلاش بر این است تا عوامل موثر بر بازاریابی سالن های تئاتر از دید تماشاگران تئاتر به منظور بهبود و موفقیت سالن های تئاتر شناسایی شود. از آن جایی که نمایش تئاتر تقریبا تمام ویژگی های یک خدمت را دارا می باشد، محقق، نمایش تئاتر در سالن های نمایش را به مثابه ارائه یک خدمت در نظر گرفته است و برای هر یک از عناصر 7 گانه آمیخته بازاریابی خدمت نمایش تئاتر، شاخص هایی را معرفی کرده است و سپس مدل نظری تحقیق توسط محقق ارائه شده است. جامعه آماری تحقیق متشکل از مشتریان تهرانی است که در زمان انجام تحقیق برای تماشای تئاتر به سالن های مورد مطالعه مراجعه کرده و تئاتر دیده اند. حجم نمونه مورد نظر با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر تعیین شده است. برای انجام این تحقیق ابتدا با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، 5 سالن تئاتر در 5 منطقه جغرافیایی تهران (مرکز، شمال، جنوب، شرق و غرب) انتخاب و سپس مشتریان به صورت در دسترس انتخاب شده اند. در هر یک از این سالن ها، 80 پرسشنامه توزیع شد و در نهایت 400 پرسشنامه تکمیل شده به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از این پرسشنامه ها، از آزمون های کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون دوجمله ای یا نسبت، آزمون t- استیودنت و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که تمامی متغیرهای آمیخته بازاریابی بر رضایت تماشاگران تئاتر موثر بوده اند. اولویت بندی متغیرهای 7 گانه تحقیق از منظر تاثیرگذاری آن ها بر رضایت تماشاگران نشان داد که متغیرهای «کارکنان»، «محصول، «فرآیند»، «مکان»، «شواهد فیزیکی»، «قیمت» و «ترفیع»، به ترتیب دارای بالاترین تا پایین ترین اولویت بوده اند.
نظر شما