اخترشناسان: سیاهچاله کهکشان راه شیری در چنگال میدان‌های مغناطیسی قدرتمند
موضوع : تکنولوژی | نجوم

اخترشناسان: سیاهچاله کهکشان راه شیری در چنگال میدان‌های مغناطیسی قدرتمند

رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) در روز چهارشنبه خبر از کشف شگفت‌انگیزی توسط اخترشناسان داد. آن‌ها موفق به رصد میدان‌های مغناطیسی بسیار قوی در گرداگرد سیاهچاله مستقر در مرکز کهکشان راه شیری شدند.
این کشف، دریچه‌ای نو به سوی درک عمیق‌تر سیاهچاله‌ها و نقش آن‌ها در ساختار و پویایی کهکشان‌ها می‌گشاید.
میدان‌های مغناطیسی پنهان
تا پیش از این، وجود میدان‌های مغناطیسی در اطراف سیاهچاله‌های کلان‌جرم، به‌طور مستقیم مشاهده نشده بود. دانشمندان با بررسی رفتار گاز و تابش در نزدیکی سیاهچاله، وجود این میدان‌ها را به‌طور غیرمستقیم استنباط می‌کردند.
مشاهده مستقیم
اما اکنون، با استفاده از تلسکوپ افق رویداد (EHT) و تکنیک‌های جدید تصویربرداری، اخترشناسان موفق به مشاهده مستقیم خطوط میدان مغناطیسی در اطراف سیاهچاله Sagittarius A (کمان ای)**، واقع در مرکز کهکشان راه شیری، شده‌اند.
ویژگی‌های میدان مغناطیسی
این تصاویر نشان می‌دهند که میدان‌های مغناطیسی در اطراف سیاهچاله پیچیده و درهم‌تنیده هستند و قدرتی معادل چند تریلیون بار میدان مغناطیسی زمین دارند.
تاثیرات میدان مغناطیسی
وجود این میدان‌های مغناطیسی قدرتمند می‌تواند در تغذیه سیاهچاله، تشکیل جت‌های قدرتمند از ذرات و شکل‌گیری و تکامل کهکشان نقش داشته باشد.
اهمیت کشف
این کشف، گامی بزرگ در فهم عمیق‌تر سیاهچاله‌ها و نقش آن‌ها در جهان محسوب می‌شود. 
مطالعات بیشتر
اخترشناسان با ادامه‌ی رصدها و بررسی‌های دقیق‌تر، به دنبال رمزگشایی از رازهای این میدان‌های مغناطیسی و تاثیرات آن‌ها بر محیط اطراف سیاهچاله هستند.

نظر شما