بررسی انواع استعارههای مفهومی در کتاب سیزده داستان جلال آل احمد
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: سیما موسوی نژاد شوشتری
استاد راهنما: فاطمه یوسفی راد
استاد مشاور: نیلوفر منصوری
دانشگاه پیام نور استان قزوین، مرکز پیام نور قزوین
چکیده
استعارههای مفهومی یکی از موضوعات قابل توجه و بحث در علم معناشناسی شناختی میباشد. این شاخه از علم زبانشناسی شناختی به بررسی رابطهایی که بین زبان و ذهن وجود دارد، توجه میکند و استعارههای مفهومی بیانگر وجود این رابطه میباشند. این نوع از استعارهها، ابزارهای ذهنیای هستند که تمامی آنها در زبان بازنمود ندارند و بازنمود آنها را میتوان در فرهنگ و آداب هر ملتی مشاهده کرد. در نتیجه استعارههای مفهومی نه فقط بهعنوان یک زینت ادبی باید در نظر گرفته شوند بلکه باید به استعاره-ها بهعنوان یک وسیله و ابزار تفکر نگاه کرد حتی جهانبینی بعضی از فرهنگها را نیز مورد تأثیر قرار داده است، مانند فرهنگ و آداب ما ایرانیان که در آن میتوان از استعارههای ذهنی به میزان قابل توجهای استفاده نمود. درحقیقت استعارههای مفهومی در فرهنگ ما بیانگر برخی از رفتارهای اجتماعی ما نیز می-باشند. در این میان در آثار نویسندگان ایرانی معاصر استعارههای مفهومی به میزان قابل توجهی به چشم میخورد. در این تحقیق سعی شده است اثر سیزده داستان جلال آل احمد که از نویسندگان معاصر می-باشد، مورد بررسی قرار گیرد و استعارههای مفهومی به کار رفته در نثر نگارش شده، مشخص و دسته-بندی شوند. بر این اساس استعارههای به کار رفته در این کتاب به ترتیب فراوانی، استعاره هستی شناختی (76 درصد)، استعاره جهتی- فضایی (16 درصد)، استعاره ساختاری (5 درصد) و استعاره تصویری (3 درصد) میباشند. با توجه به این که طرح وارههای تصوری مانند حرکت، حجم، نیرو، چرخه، میزان و فرآیند لایه نخست برای شکلگیری استعارههای هستی شناختی میباشند، میبایست به نقش آنها نیز توجه نمود.
نظر شما