موضوع : پژوهش | پایان نامه

بهینه‌سازی بودجه معاونت فرهنگی دانشگاه تفرش براساس شاخص‌های فرهنگی و مدیریتی به کمک روش‌های ریاضی و آماری

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1392
موضوع: مهندسی صنایع
پدیدآور: مهدی اصلانی
استاد راهنما: ابراهیم شریفی 
استاد مشاور: مرتضی صابری
دانشگاه تفرش، دانشکده مهندسی صنایع
چکیده

هدف از انجام این پایان نامه ارائه مدلیست جهت بهینه سازی بودجه تخصیص داده شده به حوزه فرهنگی دانشگاه تفرش. در این پایان نامه با استفاده از شاخص های فرهنگی و مدیریتی ، شناخت کافی از بخشهای فرهنگی دانشگاه و فعالیتها و برنامه هایی که در هر بخش ارائه می گردد ، بدست آمده و سپس با استفاده از داده های جمع آوری شده ، میزان بودجه ای که برای هر بخش در نظر گرفته شده ، شبیه سازی شده و با استفاده از مدلسازی ریاضی بهینه گردیده است. که با دستیابی به این هدف از اتلاف بودجه و منابع مالی دانشگاه تا حد امکان جلوگیری شده و باعث کاهش هزینه های جاری دانشگاه در این حوزه شده است. برای همین منظور ابتدا کلیه بخشهای فرهنگی دانشگاه شناسایی شده و سپس با استفاده از تحقیقات میدانی میزان بودجه مصرفی آنها شبیه سازی شده است. از جمله این بخشها می توان به انواع کانونها ، انجمنها و تشکلهای حوزه فرهنگی اشاره نمود که هر یک بطور مجزا شامل قسمتهایی بوده و دارای فعالیتهایی در این زمینه می باشند. به عنوان مثال پس از آشنایی با کلیه کانونها و انجمنها و تشکلهای دایر در دانشگاه و تهیه لیستی از فعالیت های آنها و شناسایی رویدادهایی که مطابق با تقویم سال تحصیلی اتفاق می افتند ، توابعی را به عنوان توابع هدف تعیین نموده و با تعیین محدودیتها در هر بخش ، راهکار بهینه ای برای انجام آنها ، هم از لحاظ نحوه زمانبندی و هم از لحاظ تخصیص بودجه ، ارائه نموده ایم.همچنین با بررسی تنوع فعالیتها در هر بخش و زمانبندی آنها بر طبق یک بازه معین در طول یک سال تحصیلی، این فعالیتها اولویت بندی شده و نحوه این اولویت بندی از طریق وزن دهی پس از ارزیابی عملکرد هر بخش از سوی مسئولان و متخصصان این حوزه ، صورت گرفته است.هدف از رتبه بندی ، ارزیابی عملکرد بخشهای فرهنگی بوده تا در صورت عملکرد مناسب ، طبق استانداردهایی مطابق با سیاستهای فرهنگی وزارت علوم ، از مزایایی از جمله افزایش بودجه بهره مند گردند. این فرآیند رتبه بندی با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی انجام گرفته است. به این صورت که ابتدا فعالیتهایی که در واحدهای فرهنگی انجام می گیرند با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی وزندهی شده و داده های کیفی به کمی تبدیل شده و سپس با استفاده از مدل های روش تحلیل پوششی داده ها اولویت بندی شده اند. از جمله مسائل دیگری که در این پایان نامه به آن توجه شده است ، تنوع مخاطب می باشد ، که منظور از آن مشارکت دانشجویان و اساتید و کارکنان بوده که با استفاده از مفهومی به نام مدیریت ارتباط با مشتریان این تنوع از طریق نظر سنجی و بررسی میزان مشارکت در حوزه فرهنگی ، تعیین شده است. بطور کلی با انجام این پایان نامه ، یک رویکردی از برنامه ریزی آرمانی در حوزه های فرهنگی دانشگاه ارائه گردیده است.

نظر شما