تصویر خیره‌کننده ناسا از انفجاری در ۸۰۰ سال قبل
موضوع : تکنولوژی | نجوم

تصویر خیره‌کننده ناسا از انفجاری در ۸۰۰ سال قبل

انفجار ابرنواختر سال ۱۱۸۱، پدیده‌ای نادر و شگفت‌انگیز بود که در آسمان شب رخ داد و برای ۱۸۵ روز متوالی قابل مشاهده بود. سوابق تاریخی نشان می‌دهند که این ابرنواختر مانند یک ستاره موقت در صورت فلکی ذات‌الکرسی ظاهر شده و به اندازه سیاره زحل می‌درخشید.
دانشمندان پس از آن در تلاش بودند تا بقایای این ابرنواختر را بیابند. در ابتدا تصور می‌شد که سحابی اطراف تپ‌اختر موسوم به 3C 58 بقایای این انفجار باشد، اما بررسی‌های دقیق‌تر نشان داد که تپ‌اختر از ابرنواختر سال ۱۱۸۱ قدیمی‌تر است.
اخیرا ناسا تصویری خیره‌کننده از بقایای این ابرنواختر منتشر کرده است. این عکس ترکیبی از داده‌ها در سراسر طیف الکترومغناطیسی است و نمای جدید و تماشایی از این جرم شگفت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد.
این تصویر به ما امکان می‌دهد تا از دیدن همان چیزی که بیش از ۸۰۰ سال پیش در آسمان شب اجدادمان ظاهر شده بود، شگفت‌زده شویم.
جزئیات تصویر:

رنگ آبی: وسعت کامل سحابی را در پرتو ایکس نشان می‌دهد که توسط رصدخانه ایکس‌ام‌ام-نیوتون ثبت شده است.
رنگ فیروزه‌ای روشن: منبع مرکزی سحابی را در پرتو ایکس نشان می‌دهد که توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ثبت شده است.
رنگ‌های قرمز و صورتی: سحابی را در نور فروسرخ نشان می‌دهد که توسط کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع (WISE) ثبت شده است.
رنگ سبز: ساختار شعاعی سحابی را که از گوگرد گرم تشکیل شده و در نور مرئی می‌درخشد، نشان می‌دهد که توسط تلسکوپ زمینی 2.4 متری هیلتنر در رصدخانه MDM ثبت شده است.
رنگ سفید: ستاره‌های پس‌زمینه عکس را نشان می‌دهد که توسط تلسکوپ پان-ستارز ثبت شده‌اند.

مشاهده این تصویر، یادآور عظمت و شگفتی جهان هستی و همچنین قدرت و پویایی ستاره‌ها است.

نظر شما