موضوع : پژوهش | مقاله

جشنواره کن تحت تاثیر سارکوزی

جشنواره اخیر کن به طور مستقیم تحت تاثیر ساخت فیلم زندگی سارکوزی قرار گرفته است. نمایش فیلم به‌قدرت رسیدن «نیکلا سارکوزی» جشنواره کن را به حال‌وهوای سیاسی برد. فیلم «پیروزی» ساخته «خاویر دورینگر» که زندگی و نحوه به‌قدرت رسیدن نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن نمایش ‌یافت. این فیلم پیروزی سارکوزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال 2007 را نشان می‌دهد و این درحالی است که چندین ماه درباره محتوا و مضمون آن میان سازندگان فیلم و جشنواره کن بحث و جدل بود.
منتقدین و مخالفان سارکوزی مدت‌ها در انتظار اکران این فیلم بودند و نمایش آن می‌تواند موجب شرمساری بیشتر سارکوزی شود و برای انتخابات دوره آینده ریاست جمهوری فرانسه برای او گران تمام شود.

کارگردان این فیلم در این خصوص می گوید:
این فیلم براساس زند گی افراد واقعی ساخته شده و هیچ گونه نگرانی ازبابت صحت تاریخی آن وجود ندارد. من می خواستم نشان دهم چگونه سیاستمداران خود را به‌روی صحنه می‌آورند تا قلب مردم را تسخیر کنند. آنها شبیه بازیگران هستند که به صحنه و پرده نمایش بسیار نزدیک‌اند. »
رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده است، فیلم چگونگی به قدرت رسیدن خود را تماشا نخواهد کرد؛ چراکه تحمل انتقادات را ندارد. وی اظهار کرده هیچ تمایلی برای تماشای این فیلم ندارد. چون به‌طور کلی مطالب و گفته‌های مردم درباره خودش را نمی‌خواند و علاقه‌ای به آنها ندارد. وی معتقد است اگر این فیلم نگرش انتقادی دارد، پس ناعادلانه است و اگر وی را ستوده، هرگز کافی نخواهد بود. این درحالی است که «کارلا برونی»، همسر رئیس‌جمهوری فرانسه که در فیلم «نیمه‌شب در پاریس» وودی آلن نیز نقش‌آفرینی داشت، از بیم آنکه مخالفان سیاست‌های دولت وی و همسرش را حاشیه‌ساز جلوه دهند از حضور در مراسم افتتاحیه انصراف داد. وی نگران آن بود که حضور او و سارکوزی در جشنواره کن موجب تخریب چهره رئیس‌جمهور فرانسه و کاهش شانس او برای انتخابات سال آینده فرانسه شود.
خبر دیگر از فرانسه حاکی از آن است که رئیس جمهور فرانسه در نشست اخیر هیئت وزیران این کشور از شرکت کنندگان در نشست خواست در خصوص دومینیک استراوس کان که به اتهام فساد اخلاقی در آمریکا بازداشت است سخنی گفته نشود.
سارکوزی در نشست اخیر هیئت وزیران به هنگام صرف صبحانه زمانی که فرانسوا فیون نخست وزیر این کشور از ماجرای بازداشت دومینیک استراوس کان مدیر کل صندوق بین المللی پول سخن گفت از شرکت کنندگان در نشست خواست در این باره سخنی گفته نشود. فرانسوا فیون از بازداشت استراوس کان به عنوان زلزله سیاسی یاد کرد. دومینیک استراوس کان رقیب انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به اتهام رفتار غیراخلاقی علیه یکی از کارکنان هتل محل اقامت خود در نیویورک توسط نیروهای پلیس در فرودگاه `جان اف کندی` بازداشت شد و محاکمه وی ادامه دارد.
در هر صورت سارکوزی این روزها با معضلات متعددی دست و پنجه نرم می کند. و از یک سو نگران جشنواره کن و کاهش محبوبیت خود است و از سوی دیگر باید مسئله رسوایی اخلاقی استراوس کان و نحوه مواجهه با آن را مدیریت کند!


منبع: روزنامه رسالت ۱۳۹۰/۳/۳
نویسنده : حامد رشیدی

نظر شما