موضوع : پژوهش | مقاله

مدودف و معضل کاهش جمعیت روسیه

رئیس جمهور روسیه اخیرا سخنان جالب توجهی بر زبان رانده است. گویا مدودف که دیگر از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دور بعد ناامید به نظر می رسد سعی دارد وقت خود را صرف شخصیت شناسی سیاستمداران روسی نماید. اینکه چنین سیاستمدارانی چه نوابغی بوده و بچه چندم خانواده هستند!البته مدودف این سخنان را در راستای تشویق خانواده ها نسبت به افزایش جمعیت در روسیه و به دنیا آوردن فرزندان بیشتر بیان نموده است. اما روش وی برای توجیه این مسئله در نوع خود منحصر به فرد است!
در پی کاهش شدید در جمعیت روسیه، رئیس جمهوری این کشور در پیام سالیانه خود خواستار اعطای امتیازات مادی فراوان به خانواده هایی شد که فرزند سوم به دنیا بیاورند. این اظهار نظر رئیس جمهور روسیه نشان می دهد که این کشور همچنان از معضل کاهش جمعیت رنج می برد. از دیدگاه دیمیتری مدودف مواظبت ‌از ‌نسل‌های ‌آینده ‌مطمئن ‌ترین و ‌معقول ترین روش ‌سرمایه ‌گذاری ‌است، ‌اگر ‌جامعه ‌ای ‌در‌عمل ‌از ‌حقوق ‌کودک ‌دفاع ‌کرده ‌و ‌به ‌حیثیت ‌شخصی ‌کودک ‌احترام ‌بگذارد، ‌این ‌جامعه ‌نه ‌تنها ‌مهربان ‌تر ‌و ‌انسانی‌تر ‌می‌شود، ‌بلکه ‌بهتر ‌و ‌سریع ‌تر ‌توسعه ‌می‌‌یابد ‌و ‌از ‌دورنمایی ‌مناسب ‌و ‌قابل ‌پیش بینی ‌برخوردار می شود. به هر حال مدودف سعی دارد خانواده های روسی را نسبت به به دنیا آوردن فرزندان بیشتر ترغیب کند. اما مدودف در ادامه سخنانش به نکته جالب توجهی در این خصوص اشاره نموده است. او بلافاصله به دنبا آوردن فرزند سوم در خانواده ها را مدنظر قرار داده و برای آن قرینه ای تاریخی و پؤوهشی نیز آورده است.
رئیس جمهوری روسیه در پیام خود برای رفع مشکلات جمعیتی آورده است که مهمترین ‌راه ‌برطرف ‌کردن ‌بحران ‌جمعیتی، ‌افزایش ‌قابل ‌توجه ‌خانواده‌ها ‌با ‌سه ‌کودک ‌و ‌بیشتر ‌است. ‌جدیداً ‌در ‌شبکه ‌اینترنت ‌اطلاعات ‌جالبی ‌درباره ‌تبلیغات ‌اجتماعی ‌در ‌این ‌زمینه ‌در ‌منطقه ‌آلتای ‌مشاهده ‌کردم. ‌آنها ‌تعریف ‌کردند ‌چه ‌کسانی ‌از ‌مشاهیر ‌روسیه ‌بچه ‌سوم ‌خانواده ‌بودند. ‌از ‌نکراسوف، ‌شاعر ‌قرن ‌19، ‌آنتون ‌چخوف، ‌یوری ‌گاگارین ‌و ‌آنا ‌احمتوا ‌نام ‌بردند. !
به نظر می رسد مدودف در این خصوص کمی احساساتی گردیده است!بچه سوم بودن نکراسوف و آنتوان چخوف نمی تواند راهی برای تشویق افکار عمومی روسیه برای به دنیا آوردن فرزند سوم باشد/این نکته ای است که مدودف نیز آن را به خوبی
می داند. در برخی مناطق روسیه ‌به ‌خانواده‌‌هایی ‌که ‌صاحب ‌بچه ‌سوم ‌شده ‌باشند، ‌به ‌طور ‌رایگان ‌یک ‌قطعه ‌زمین ‌واگذار ‌می‌کنند ‌تا ‌خانه ‌مسکونی ‌یا ‌ییلاقی ‌بسازند. با این حال مدودف اعلام کرد که به ‌دولت ‌دستور ‌می‌‌دهد ‌همراه ‌با ‌مناطق ‌کشور ‌نحوه ‌واگذاری ‌قطعات ‌رایگان ‌زمین ‌برای ‌ساخت ‌خانه ‌مسکونی ‌یا ‌ییلاقی ‌را ‌بعد ‌از ‌تولد ‌بچه ‌سوم ‌یا ‌بچه ‌بعدی ‌بررسی ‌کنند. ‌که البته مقامات مناطق ‌می‌‌توانند ‌از ‌شیوه‌‌های ‌دیگر ‌حمایت ‌از ‌خانواده‌‌های پرجمعیت ‌نیز ‌استفاده ‌کنند. ‏
این اقدام مدودف می تواند با مخالفت تلویحی پوتین نخست وزیر روسیه همراه باشد. مخالفتی که دقیقا مانند دیگر مخالفتهای موجود میان رئیس جمهور و نخست وزیر روسیه هیچ گاه بیان نمی شود. در هر صورت علی رغم اینکه روسیه در سال گذشته میلادی برای اولین بار افزایش جمعیت را تجریه کرده است اما ‌عواقب ‌افت ‌جمعیتی ‌سال های 1990 ‌احساس ‌شده ‌و ‌تعداد ‌زنان ‌در ‌سن ‌بارداری ‌کاهش ‌خواهد ‌یافت. بنابر این کلیت معضل همچنان به قوت خود باقی است. در این بین علاوه بر اقدامات بهداشتی و درمانی مسئله ‌اصولی ‌و ‌بسیار ‌مهم، ‌مسئله ‌حمایت ‌از ‌خانواده‌های ‌جوان ‌و پرجمعیت ‌است. به هر حال به نظر می رسد مدودف معضل کمبود جمعیت در روسیه را درست بیان نموده و همچنین امتیازات خوبی برای خانواده هایی که دارای فرزند سوم می شوند قائل شده است اما ربط دادن این مسئله به نوع زندگی مشاهیر و شعرا و دانشمندان روسی کمی غیر منطقی به نظر می رسد. ‏مدودف معتقد است که باید ‌برای ‌خانواده‌هایی ‌که ‌سه ‌کودک ‌یا ‌بیشتر ‌دارند، ‌امتیازات ‌مکمل ‌مالیاتی ‌معرفی ‌کرده ‌و ‌بابت ‌هر ‌بچه ‌ای ‌از ‌بچه ‌سوم ‌گرفته به بعد، ‌پرد‌اخت‌های ‌مالیاتی ‌را ‌به ‌میزان ‌3 ‌هزار ‌روبل ‌در ‌ماه ‌کاهش ‌داد. حال باید در انتظار نشست و منتظر عملی شدن وعده های رئیس جمهور روسیه در خصوص حمایت از به دنیا آوردن فرزندان سوم و بیشتر در خانواده های روسی بود. آیا اظهارات مدودف می تواند گامی در جهت حل معضل کاهش جمعیت در روسیه باشد؟

منبع: روزنامه رسالت ۱۳۸۹/۹/۱۵
نویسنده : فاطمه سادات رضوی

نظر شما