موضوع : پژوهش | مقاله

فضای مجازی، هویت و جامعه

جامعه و هویت
جامعه و هویت بخشی ازا عتقاد نامه کنشگرایی سمبولیکی میباشد که هویت شخصی برگرفته از روابط جنسی مؤنث/مذکر با دیگران و تصوری از ارزشیابی‌ها ومفاهیم دیگران را شامل میگردد.
همانگونه که چارلز کولی (Charles Cooley) یک قرن پیش بدان اشاره نموده‌ است:
"در طبقه‌ای گیرا و وسیعی از موارد، مرجع اجتماعی، شکلی از تصوری صریح از نحوه خودنمایی‌ها در ذهن می‌باشد و نوعی از احساسات و عواطف نفسانی است که به واسطه نگرشی معطوف بر ذهن مشخص می‌گردد.خود اجتماعی از این نوع (از این دسته) را باید خود انعکاسی یا خود آئینه نامید."
همانگونه که صورت، هیئت و لباس امان را در آئینه مشاهده می‌کنیم و به آنها توجه نشان می‌دهیم، چرا که جزئی از ما بوده و موجب خرسندی ما می‌باشند، از اینرو در تصور، ذهن دیگری را به آنچه که درخصوص ظاهر، نزاکت، اهداف،‌ کردار، شخصیت،دوستانمان فکر می‌نماید و از جهات گوناگون تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد را تعبیر می‌نماییم.خودرأیی و مواردی از این نوع به نظر دارای سه عامل اساسی به شرح ذیل می‌باشند:
تصوری از ظاهرمان نسبت به شخص دیگر؛
تصوری از قضاوت شخص از این ظاهر؛
و نوعی از احساسات و عواطف نفسانی، همانند غرور یا شرمساری.
خلق و بقای هویت فرایند ارتباطی مستمری از مقایسات و قضاوتهای درون فردی می‌باشد که تجربیات و رهنمون‌های فرهنگی گذشته را تداعی می‌نماید.رابطه تنگاتنگی میان هویت فردی و هویت گروهی وجود دارد.در عین حال تعامل میان هویت گروهی و فردی، دربرگیرنده تمایزات آن دسته از افرادی میباشد که از آنها به متفاوت بودن تعبیر می‌گردد.
از نقطه نظر تاریخی اختلاف به همراه ارتباط در طول زمان و مکان در حد بالایی قرار داشته است.در تاریخ انسانی، روابط روزانه با دیگران تنها به روابطی محدود گردیده که در زمان و مکان سهیم بوده‌اند.
قرابت و جامعه فیزیکی،عامل‌های خلق و بقای هویت را مشخص ساخته است.پاسخ به سؤال «شما اهل کجا هستید؟» مبنایی را برای هویت گروهی ارائه نموده و برچسبی برای تمایز اعضائ گروه از دیگران بوده است.تکامل اشکال جدید ارتباطاتی که ملزومات زمان و مکان را غالب می‌سازد، این حلقه را شکافته و مبنای جدیدی را برای هویت و جامعه ارائه می‌نماید. رابطه میان هویت و جامعه درتعریف و تبیین ارتباطات به عنوان شبکه‌های ارتباطات درون فردی که معاشرت، حمایت و اطلاعات را ارائه می‌نماید، محفوظ گردیده است. (Wellman ول من 2001)
در نیمه قرن بیستم آشکار بود که توسعه تکنولوژی ارتباطات، مفهوم مهجور هویت را به عنوان مکانی که بطور فیزیکی محدود گردیده، ارائه نموده و به واسطه نوعی از روابطی مشخص گردیده که دانشمندان اجتماعی معاصر از آن به عنوان گروه‌های اولیه و اصلی قلمداد می‌نمایند.مساله “urban mosaic" که ورث Wirth در سال 1938 با آن مواجه گردیده و دیگر بوم شناسان انسانی شیکاگو با نظامی جایگزین گردیده است که بیشتر مرهون مکان اجتماعی می‌باشد تا جغرافیای فیزیکی.کستلز Castells درسالهای 2001 - 1996، شیوه‌ای را طرح ریزی می‌نماید مبتنی بر اینکه جامعه‌ای مبتنی بر ارتباطات محلی و دیگر گروه‌های بسته با مجموعه‌های جدیدی از ساختارهای اجتماعی به گونه‌ایی جایگزین گردد که به عنوان مشکلی از شبکه اجتماعی قابل توصیف و تشخیص باشد.ول من Wellman به عنوان پیشگام شیوه‌ایی برای جامعه مبتنی بر شبکه‌های تجزیه و تحلیلی روابط در جامعه غربی در اوایل قرن بیست و یکم به نکته ذیل اشاره می‌نماید:
"ارتباطات پراکنده، از روندی همراه با پراکندگی و نقص برخوردار می‌باشند.اغلب مردم به واسطه ارتباطات چندگانه و ارتباطاتی که به صورت پراکنده و جزیی صورت می‌پذیرد، به گونه‌ای عمل می نمایند که گویی با شبکه‌هایی از خویشان، همسایگان،دوستان،‌همکاران و روابط سازمانی سروکار دارند (مواجه می‌باشند).علاوه بر همگام شدن با همان گروه بعنوان اشخاصی که در اطراف آنها می‌باشند،هر شخصی از جامعه شخصی مربوط به خود برخوردار می‌باشد"ول من (Wellman 2001). پیامد یک چنین شیوه‌ایی این می‌باشد که هرشخصی همچنین ممکنست هویتهای چندگانه‌ایی را محفوظ دارد.

روابط آن لاین (On line)
توسعه اینترنت به طور فزاینده‌ای امکان ایجاد و حفظ روابط چندگانه را افزایش داده است، برخی از این نوع روابط ممکن است تنها درفضای مجازی وجود داشته باشد.رشد ارتباطات به واسطه کامپیوتر ازتوسعه و بسط آنچه که آنتونی گیدنز از آن به عنوان جامعه‌ایی انعکاسی و فردگرایانه یاد می‌نماید، حمایت و همراهی می‌نماید.برای آنهایی که متصل به فضای مجازی می‌باشند، ارتباطات بواسطه کامپیوتر، فرصتی را به منظور جستجوی اطلاعات، حمایت و تأیید هویت را صرفنظر از ملزومات زمان و جغرافیا ارائه می‌نماید.بسیاری از اطلاعات جستجو شده هر چند که ممکنست سطحی و ناچیز باشند، منوط به زمان و هزینه سفر بوده، اما بسیاری دیگر از اشکال و گونه‌های اطلاعات ممکنست به مسائل مرگ و زندگی مربوط گردد.ظاهراً مرور اینترنت به منظور جستجوی اطلاعات پزشکی دومین و رایج ترین شکل جستجوی اطلاعات می‌باشد (پس ازجستجو برای کسب اطلاعات در خصوص نقاشی یا نوشته خارج از اخلاق دربارة مسائل جنسی و دیگر فعالیت‌های مربوط به سکس).بیمارانی که از بیماریهای حاد پزشکی رنج می‌برند (یا ناراحتی‌های عمومی)می‌توانند درمان و تشخیصی را که پزشک معالجشان به آنها ارائه نموده بررسی نمایند،به دنبال درمانهای جایگزین بوده ویاازحمایت وپشتیبانی بیماران دیگری که تجاربشان رابواسطه الحاق به گروه حامی آن لاین(Online) درمیان می‌گذارند، بهره‌مند گردند.
توانایی کاربران در راستای پنهان سازی جنبه های شخصیتی خود در ارتباطات اینترنتی، شرایط نگران کننده یا بسیار دشواری را ایجاد می نماید.همانگونه که کارتون New Yorker بدان اشاره می‌نماید:
"در وب، هیچکس نمی‌داند که شما یک سگ هستید". همچنین، هیچکس نمی‌داند که شما عضوی از یک گروه نژادی، نابینا، معلول، جوانی بدنام – یا دارای هرگونه خصوصیات نامناسب اخلاقی می‌باشید. رید(2000:35 (Reid خاطر نشان می سازد که:
"آزادی برای اوضاع و شرایط نامشخص یا خلق دوبارة اوضاع بر روی شبکه اینترنت منتج به تشریح و تبیین اوضاع چندگانه حیات انسانی می‌گردد.تحقیق در خصوص جوامع مجازی که با نقابهای زمان و نژاد و با جنسیت و طبقه سرشار گردیده، تقریباً هر نوع جنبه‌ایی از هویت را به ارمغان می‌آورد".
اهمیت منفک از ارتباط متقابل آن لاین، بویژه اگر بواسطه پهنای باند نسبتاً کم کانالهای ارتباطی همانند ایمیل یا اشکال دیگر مبتنی بر متن، اجرا گردیده باشد،بحث جامعی ازحوزه فریبکاری آگاهانه یا اتفاقی را به ارمغان می‌آورد.
در ارتباط آن لاین(Online) شخص هرگونه اسم یا عنوانی را به خود اختصاص می‌دهد که خوشایند دیگران می‌باشد و می‌تواند در راستای حفظ هویتهای مختلف بسیاری کوشش نماید.
آزادی اینترنت باعث می‌شود تا مردم مقوله معرفی خود را به شیوه های مطلوب تجربه نمایند، اما با وجود این آزادی، خطرات متفاوتی مردم را تهدید می‌نماید.رید (2000:35 Reid) "از فرافکنی خود در محیط مجازی به عنوان آزادی خود از قید و بندهای واقعی ـ به عنوان ارائه فرصت در راستای توصیف و معرفی چیزی که معروف و پذیرفتنی می‌باشد، یاد نموده است. با این وجود، وی معتقد است که این داستانها همیشه پایان خوبی را به همراه ندارد".
یک عده از خطرات تعیین و مشخص گردیده است.توانایی مجریان برای کنترل اوضاع خودشان در راستای در دسترس بودن در اینترنت به هیچ وجه مطلق نمی‌باشد، اما فرصتهایی را در راستای تعمق درخصوص فریب یا تعبیر غلط اتفاقی ارائه می‌نماید.تعیین و تثبیت هویت ارتباط آن لاین(Online) مشکل می‌باشد. هاراسیم (1991 Harasim). برخی از مردم ممکنست، بخشی از اطلاعات شخصی خود را تغییر دهند (بعنوان مثال، رنگ مو، سن، وزن، درآمد)، برخی دیگر نیز ممکن است هویت خود را به کلی تغییر دهند.
به معنای دیگر اتخاذ «هویتهای مجازی» کاملاً باهویت در روابط رو در روی روزانه متفاوت می‌باشد. دوناث (Donath 1995) به این موضوع اشاره می‌نماید که "در مقایسه با جهان فیزیکی،گذر بعنوان شخص دیگری در آن لاین (Online) تا هنگامی که نشانه‌های هویت وجود دارد،نسبتاً آسان است". تغییر جنسیت به ویژه در اتاقهای گفتمان(Chat Rooms) و بازیهای آن لاین تجربه‌ایی عمومی می‌باشد. برای مثال ویلی، برین، و برن استین (Bornstein 1994) (Brien 1994) (Wiley 1995) تطابق مشابهتی را در شبکه‌ایی از هویت جنسی جایگزین بررسی نمودند (بطور کلی،انعکاس یا بازتابی ازعدم موازنه جنسی در کاربرد اینترنت که مردان از خود به عنوان زنان یاد می‌نمایند).
ترکل (Turkle 1995) پیشنهادی را ارائه می‌نماید مبنی بر این که برای یک مرد معرفی خود به عنوان یک زن در آن لاین نسبتاً آسان می‌باشد.به منظور معرفی یک مرد در خارج خط به عنوان یک زن، مرد مجبور است تا قسمتهای مختلفی از بدن خود را اصلاح نماید، صورت خود را آرایش و حتی کلاه گیس برسر کند، لباس زنانه و کفشهای پاشنه بلند بپوشد، صدا، طرز راه رفتن، اطوار و اخلاق شخصی‌اش را تغییر دهد.اما در آن لاین مسئله تغییر علائم زنانه، ممکن است مسئله‌ایی ساده به نظر آید ـ اگرچه ممکن است حفظ هویت جنسی زنانه یا مردانه به دروغ در مدت زمانی طولانی مشکل باشد. اشکال و گونه‌های مختلفی از تجربه و آزمایش ممکن است شخصی را در برگیرد که سن خود را متفاوت یا خود را متعلق به گروه نژادی مختلف به دور از حقیقت واقعی نشان دهد.انگیزه برای یک چنین فریبکاری، توالی از کنجکاوی غیرمغرضانه تا دلایل شرارت بار و شیطانی را دربرمی‌گیرد، با این وجود موفقیتهایی که با وجود یک چنین هویتهای جدیدی میتواند حفظ گردد، ممکن است ناشی از احیای گفتارها یا کردارهای قالبی در راستای توانایی ایفای نقش مقلدان باشد. با این وجود میزان موفقیت چنین فریبکاری به آمادگی دیگر هنرپیشگان برای پذیرش آن و یا نشان دادن واکنشی به هویت پیشنهادی بستگی دارد.
حتی هنگامیکه کوشش آگاهانه و عمدی در راستای گمراه نمودن وجود ندارد، معدود نشانه‌های متنی به طورعمومی در آن لاین قابل دسترس می‌باشد که فرصتهایی را برای دریافت کنندگان پیغامها در راستای خواندن هرچه بیشتر یا کمتر از آنچه تمایل به آن را داشته‌اند، ارائه می‌نماید.
البته، تأثیر فریب و کشف این مقوله که شخص گمراه شده است، مطابق با تأثیر کنشهای پیچیده و بغرنج و مطابق با دامنه روابطی که با برتری و رجحان احساسی آراسته شده است، متفاوت خواهد بود. برای مثال به یکی از نمونه‌های حادی که در آن تجربیات مشارکت کنندگان در Jenny MUSH - جامعه‌ایی مجازی که در راستای حمایت از قربانیان سوءاستفاده جنسی طراحی شده است- اشاره می‌نماییم. رید (Reid 1996).
در روزهای نخستین، Jenny MUSH محیط امنی را برای مردمی که تجربیات و ثبات احساسی را با هم تقسیم می‌کردند، به نظر می‌آمد.نقطه ضعف جامعه فوق به واسطه فعالیتهای افراد ناشناسی که جنسیت صوری‌اشان از زن به مرد تغییر یافته، هویت خود را به عنوان پدر قلمداد نموده و سپس به عمل تجاوز به عنف مجازی مبادرت می‌نمودند و با ارسال پیغامهای گرافیکی به طرف مقابل خود تجاوز جنسی خشونت آمیز را به تصویر می‌کشند، نمایان گردید.
فعالیت و ارتباط میان افراد پس از گذشته یک ساعت و نیم از زمانی که یکی از مدیران از آنچه که اتفاق افتاده بود آگاه شد، متوقف گردید با این وجود اذیت و آزار به عمل آمده تأثیر بلند مدتی را به همراه داشته و جامعه از هم فرو پاشیده بود.در مکانی که احساس امنیت و مالکیت حاکم شده باشد در آن مکان بدگمانی و نگرانی وجود خواهد داشت. داستانی مشابه به داستان فوق الذکر توسط دیبل (Dibble 1999) که در آن تجزیه و تحلیل وی در مورد آقای بانگل (Bungle) نمونه‌ایی از تجاوز مجازی خصوصی در لامبادا مو (LambdaMoo) گزارش شده است.
مثال حال حاضر داستان "جووان" مرد روانپزشکی می‌باشد که به عنوان زنی معلول خود را جا زده و واردسایت گروه حامی زنان معلول گردیده، افراد داخل سایت را به انجام عمل جنسی مجازی - همجنس بازی زنانه- اغوا نموده و سپس تظاهر به مرگ‌اشان می‌نمود. ون گلدر (Van Gelder)
تجاوز مجازی جنایتی نادر و هولناک می‌باشد؛ مبتذل‌تر و هولناک‌تر این که تمایل افراد در روابط آن لاین در راستای افراط در رفتارهایی در مقایسه با هنجارهای ارتباط متقابل و رودررو به نظر غیرقابل منع و نهی می‌آید.

جوامع مجازی
در زندگی «حقیقی»، ارتباط متقابل آن لاین به اشکال کم و بیش ساختاری بدل می‌گردد.با کاربرد یکی از تعاریف متعارف جامعه به عنوان شبکه متداومی از روابط، کاربرد واژه «جامعه مجازی» در راستای تبیین ساختارهای جامعه آن لاین متداول گردیده است رین گلد Rheingold 1993 p.5)) خاطر نشان می سازد که:
"جوامع مجازی گروه‌های اجتماعی می‌باشند که از شبکه‌ایی بوجود می‌آیند که مردم به حد کافی با احساس انسانی بسنده در راستای تشکیل وب‌هایی از روابط شخصی در فضای مجازی همگام گردیده‌اند".
تشریح وتوصیف تجربه مشارکت در یکی ازجوامع آن لاین حال حاضر،سیستم تابلواطلاع ‌رسانی متن محوری می‌باشد که در کالیفرنیا به کار گرفته شده است.رین گلد Rheingold 1993)) بیان می دارد که:
"مردم در جوامع مجازی ... بحث و لطایف را رد و بدل می‌نمایند، در مباحثه عقلانی مشارکت می‌نمایند، تجارت نموده، تبادل دانش می‌نمایند، درحمایت احساسی شریک و سهیم می‌گردند، تصمیم‌گیری، تفکر، شایعه پراکنی، نزاع می‌نمایند، عاشق شده، دوست پیدا کرده و یا آن را از دست می‌دهند، بازی و دلبری نموده، هنر نسبتاً‌ برجسته‌ایی را خلق نموده و مبادرت به صحبت بی‌فایده و عبث می‌نمایند. مردم در جوامع مجازی صرفاً همان کارهایی را انجام می‌دهند که در زندگی حقیقی خود انجام می‌دهند با این تفاوت که در زندگی حقیقی مردم مسؤول انجام کارهای خود می‌باشند.شما نمی‌توانید کسی را ببوسید و هیچکس نمی‌تواند شما را تحت فشار قراردهد، با این وجود مسائل بسیاری می‌تواند در همان حدو مرزها به وقوع بپیوندد".
به منظور مشارکت موفقیت‌آمیز در جامعه‌ایی مجازی، اعضاء نیاز به تثبیت هویتهای هماهنگ و با ثبات دارند.عضویت اعضاء در جامعه مجازی مانع ازعضویت دیگران،یابه عبارتی دیگرمانع ازعضویت جوامع"حقیقی" متعددی نمی‌گردد. موضوع اخیر این مطلب را در بر می‌گیرد که افرادی که وقت قابل ملاحظه‌ایی را در«شبکه» صرف می‌نمایند، ممکنست از اشکال و فرم‌های دیگری از ارتباط درون شخصی دریغ نموده و از حمایت اندکی در بررسیهای تجربی برخوردار گردند.اعضای‌جوامع مجازی ممکن است وقت خود را صرف تماشای تلویزیون نمایند.با این وجود، این امر منتج به هرگونه انصراف عمومی از روابط شخصی نمیگردد.ارتباط اینترنتی طیفی از شبکه‌های اجتماعی احتمالی را که شخصی می‌تواند با آنها ارتباط برقرار نماید و عوامل متنوع و گوناگونی را به آن اضافه نماید را افزایش می‌دهد:
"شبکه‌های اجتماعی که از طریق کامپیوتر حمایت می‌گردند،جامعه را از بین نمی‌برند بلکه واکنش و عکس ‌العمل، انعکاس و عامل توسعه ی انواع جوامعی می‌باشند که نسبتاً در جهان غرب توسعه یافته متداول و شایع گردیده است". ول من (Wellman 1997).
قابلیت اینترنت به منظور حمایت اعضاء در انبوهی از جوامع مجازی بواسطة سرویس دهندگان از قبل تعیین و اعلام شده است.به واسطه جستجوی افراد مصمم در فضای مجازی، فرد از آزادی نسبی در یافتن جوامع مجازی برخوردار می‌باشد که این جوامع از هرگونه هویتی که فرد آرزوی آن را در سر دارد،حمایت و پشتیبانی خواهد نمود. بریتیش تلکام روش و شیوه‌ایی را تبلیغ نمود مبنی بر اینکه زنی ممکنست یک منشی دفتری آرام و ساکتی در طی روز کاری باشد اما ممکن است به واسطه قدرتهای جادویی جامعه‌ ی آن لاین در طی شب به یک جادوگر بشاش مبدل گردد.همچنین در وقتهای بعدی او ممکنست یک مادر، همسر،خرید کننده و عضوی از شبکه وسیع و گسترده‌ایی از دوستان و خویشان باشد.برخی از این روابط ممکنست به صورت الکترونیکی صورت گیرد و برخی دیگر ممکن است نیاز به حضور فیزیکی داشته باشد.

جوامع مجازی و سنتی
اگرچه این مقوله غیرقابل انکار می‌باشد که ارتباطات الکترونیکی به شدت اثر جغرافیایی را بر تجارت مردم تقلیل می‌دهد و اینترنت روابط شخصی را تقریباً در راستای ثبات و تحکیم صرف‌نظر از زمان و مکان، هنگامی که شخصی در فضای جغرافیایی زندگی می‌نماید و هنوز تأثیر خود را دارد، مقدور می‌سازد، به منظور درک و فهم این موضوع که شخصی در بخشی از یک شهر زندگی می‌کنند تا شهری دیگر، و یا در بخشی از یک کشور زندگی می‌کند تا کشوری دیگر،کافی است که فرد از ارتباط اجتماعی برخوردار گردد.به چه نحو و به چه صورتی جامعه محلی با جامعه مجازی مرتبط می‌باشد؟
نویسندگان اخیر درخصوص تأثیر اینترنت بر جوامع مجازی (همچون دونی-فارینا Doheny-farina 1996) بر این اعتقادند که گسترش اینترنت با حفظ جوامع جغرافیایی قدرتمند مغایرت دارد وبیشتر نویسندگان حال حاضر از ارتباط الکترونیکی بعنوان ابزاری در راستای خلق و ایجاد (مجدد) جامعه یاد نموده‌اند.این اعتقاد که اینترنت می‌تواند ساختاری را برای تحکم وقوت بخشیدن به جامعه محلی ارائه نماید،محرک اصلی برای آنچه که از آن بعنوان جنبش شبکه اجتماعی نامیده شده،می‌باشد که به کاربرد شبکه‌های کامپیوترمحور به عنوان ابزاری برای نیل به هویتهای محلی منتج گردیده است.
بیمیش (Beamish 1997) اینگونه خاطرنشان می‌سازد که:
“برخلاف شباهت میان اسامی«جوامع آنلاین»یا«جوامع مجازی»،این جوامع شبکه‌های اجتماعی استوار برفضای فیزیکی می‌باشند.در این شبکه‌ها مشارکت کنندگان در مجموع ـ از شهرها و همسایگان خود برخوردار می‌باشند”.
تطابق و سازگاری روابط خاص شبکه‌ اجتماعی آنلاین و خارج خط (یا «شبکه محلی»)نیروی بالقوه‌ای را به تقویت احساس اتحاد و یکپارچگی اجتماعی الغاء می‌نماید.بنا به اعتقاد بلنچارد و هوران Blanchard)) و (Horan 1998):
"سرمایه اجتماعی و مشارکت مدنی زمانی افزایش خواهد یافت که جوامع مجازی تقریباً بصورت فیزیکی جوامع بنیادین را توسعه دهند.

ساختار هویت جامعه در شبکه
ساختار و بقای هویت جامعه را می‌توان با ارجاع و نسبت دادن آن به هویت فردی تشریح و توصیف نمود.در دیدگاهی از کنشگرایان سمبولیک،هویت جامعه درقالب فرایند روابط متقابل بادیگران نقد شده است. چنین فرایندی انعکاسی بوده و در برگیرنده تصور واکنش‌های دیگران و نیز تصویر ذهنی مستقیم می‌باشد.در ساده‌ترین شکل ممکن استقرار شبکه‌ایی محلی وسیله‌ایی برای بازسازی مجدد «شیوه‌های مشترک تفکر، باور، درک و ارزیابی»در میان شاخصهای متعارف جامعه‌ایی منسجم ویکپارچه می‌باشد.بروم و سلز نیک Broom)) و (Selznich 1977).
اتزیونی (Etzioni,1998:xxi) وجود این شیوه را برای جوامع بعنوان شبکه هایی ازروابط اجتماعی که معانی مشترک و تمامی ارزشهای مشترک فوق‌الذکر را در برمی‌گیرد ضروری دانسته است.توسعه و گسترش مفاهیم و معانی مشترک مستلزم ارتباط میان جوامعی است که در عضویت در جامعه سهیم گشته‌اند: توده‌هایی از مردم که در برقراری ارتباط با شکست مواجه می‌شوند، نمی‌توانند فرهنگی مشترک را تشکیل دهند و از اینرو نمی‌توانند جامعه‌ایی را بنا نهند.به واسطه تضمین این موضوع که دستیابی به ارتباطی دوطرفه برای همگان مقدور می‌باشد، شبکه‌های محلی به ارائه شبکه فرا ساختاری کمک می‌نمایند که مفهومی از جامعه قابل شکل‌گیری باشد.اتزیونی (Etzioni 1993:32)مدلی از جامعه‌ایی منسجم و متحد را برمبنای اصول ارتباطات ارائه می‌نماید که مدل از یک همانندی بر مبنای جعبه‌های لانه مانند چینی استفاده می‌نماید که شبکه‌های جامعه به عنوان تجسمی از تنشهای میان شبکه‌های جهانی و محلی در نظر گرفته شده و توسعه جامعه مدرن را به همراه دارد.تناقض ظاهری در کوشش شبکه‌های محلی در راستای استفاده از سیستمهای آن لاین وجود داردکه باعث دسترسی به اینترنت جهانی به منظور کمک به ایجاد جامعه‌ایی محلی می‌گردد.
شولر (chuler 1996 ) اینگونه بیان می‌دارد که:
"هنگامی که تمامی سیستم های شبکه به طور مجازی دستیابی به حداقل بخشی از خدمات اینترنتی را مقدور می‌سازد (پست الکترونیک حداقل سرویس ممکن) ،‌ تمرکز اجتماع به جامعه محلی معطوف می‌گردد".
گاستین Gurstein 2001:281)) شبکه‌های محلی را به عنوان پیشخوان بالقوه جهانی سازی تمایلات جامعه مدرن می‌پندارد.
ولمن(Wellman) وهمکارانش اصطلاح جدید “glocalisation”را به منظور ارجاع به فرایند دوگانه که دربرگیرنده کاربرد اینترنت در راستای دستیابی به ارتباط متقابل عملی می‌باشد، را ابداع نمودند: "اینترنت بعنوان بزرگراه اطلاعات جهانی وعامل تقویت پیوندهای محلی میان همسایگان وخانواده‌ها مطرح می‌باشد. بمنظوردستیابی همه جانبه وجهانی‌،اینترنت مقوله خانه نشینی را تقویت می‌نماید،چراکه اینترنت برقراری ارتباط بسیاری از همسایگان را راحت ساخته و ارتباطات اینترنتی از طریق سیم، کاربران را در خانه و پشت میز اداری اشان ثابت نگه می‌دارد". (Wellman 2001) مدارک و دلایلی که توسط ولمن و هامپتون (Hampton & Wellman) در سال 2000 در مطالعه عمده مناطق سیم‌کشی شده کانادا و مدارکی که توسط تیمز و فرلندر (Ferlander & Timms) در مطالعه جامعه حاشیه‌ایی سوئد (از سال 2001تاکنون) ارائه شده‌اند،آندسته از افرادی را در برمی‌گیرد که هم درآنلاین و هم درجامعه محلی از بیشترین فعالیت برخوردار می‌باشند. درخصوص مطالعه کشور کانادا،سکنه طبقه متوسط با یکدیگر و با دنیای دور از خانه ارتباط برقرار می‌نمودند.در مطالعه کشور سوئد، متعاقب اضمحلال شبکه محلی متوقف شده که توسط انجمن مسکن حمایت مالی می‌گردید، سکنه آن منطقه از کافی اینترنت استفاده ‌نمودند.در مقیاس وسیع اینترنت می‌تواند بعنوان پایگاهی برای توسعه اشکال جدیدروزنامه‌نگاری اجتماعی درنظر گرفته شود.مکانی که روزنامه‌نگاران به صورت فیزیکی و نیز به صورت مجازی گردهم می‌آیند، درچنین حالتی، خلق بالقوه مفهوم غنی هویت به شدت تقویت و تثبیت می‌گردد.افرادی که در شبکه محلی مشارکت می‌نمایند، سطوح عالی رضایت ازجامعه را ابراز می‌نمایند وفضایی را به جهت گرایش به گروه های اجتماعی برخلاق افرادی که منفک گردیده‌اند، اختصاص می‌دهند.

به سوی آینده غیرمحلی؟
در حال حاضر حجم قابل ملاحظه‌ایی از تحقیقات وجود دارد که نتیجه‌گیری در این خصوص را محقق می‌سازد، مبنی بر اینکه کاربرد اینترنت توسط جوامع محلی شیوه مؤثری برای تسریع هویت جامعه می‌باشد.مسائل و سؤالات فراوانی در خصوص آینده توسعه ارتباط به واسطه کامپیوتر بر جای خود باقی است. تعیین تاریخ و زمان کاربرد هر چه بیشتر اینترنت در روابط متقابل درون شخصی به صورت متن محورباقی مانده و تنهابه آدرسی فیزیکی، خانه یا اداره که دسترسی به آنها امکان پذیر می‌باشد، محدود گردیده است. با توسعه و گسترش انواع ارتباط بدون سیم با پهنای باند بالا ـ نسل سوم تلفن موبایل ـ "ارتباط مبتنی بر کامپیوتر، در هر مکانی امکان پذیر خواهد بود، با این وجود، به علت مستقل بودن آن از مکان، شخص باگروه ارتباط مستقل و آزاد مواجه خواهد گردید". ولمن (Wellman 2001).
معنای فن‌آوریهای جدیداینست که ماازانواع ارتباط مکان به مکان بسمت تماس شخص باشخص گام برمی‌‌داریم.پاسخ به پرسش«شما اهل کجا هستید؟ممکنست به آدرس پست الکترونیکی مبدل گردد. موفقیت یاعدم موفقیت نسل سوم ارتباطات بدون سیم ممکنست به داشتن عواقب اقتصادی صرف برای شرکتهای ارتباطات تلفنی و مشکلات بلند مدت سهام دارانشان خاتمه دهد.

منابع:
• Beamish, A (1995).Communities online: community-based computer networks, unpublished Masters thesis, Massachusetts Institute of Technology, February 1995. Available at http://sap.mit.edu/anneb/cn-thesis/
• Blanchard, A. and Horan, T. (1998). “Virtual communities and social capital”. Social Science Computer Review, 16.
• Bornstein, K. (1994). Gender Outlaw: On men, women, and the rest of us. New York: Routledge.
• Castells, M. (1996-2000). The Rise of the Network Society. Oxford: Blackwell.
• Castells, M. (2001). The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business and Society. Oxford: Oxford University Press.
• Dibbel, J. (1999). My Tiny Life: Crime and Passion in the Virtual World. London: Fourth Estate.
• Doheny-Farina, S. (1996). The Wired Neighborhood. New Haven: Yale University Press.
• Donath, J.S. (1999). Identity and deception in the virtual community. In Smith, M.A. and Kollock, P. (eds). Communities in Cyberspace. London: Routledge.
• Etzioni, A. (ed 1998). The Essential Communitarian Reader. Lanham: Rowman & Littlefield.
• Gurstein, M. (2000). Community Informatics: Enabling communities with information and communications technologies. New York: Idea Group
• Hampton, K. and Wellman, B. (2000). “Examining community in the digital neighbourhood: early results from Canada’s wired suburb.” In Ishida, T. and Isbister, K. (eds) Digital Cities: Technologies, Experiences, and Future Perspectives. Berlin: Springer-Verlag.
• Harasim, L. (ed 1993). Global Networks. Cambridge, MA: The MIT Press.
• O’Brien, J. (1999). Writing in the body: Gender (re)production in online interaction. In Smith, M.A. and Kollock, P. (eds). Communities in Cyberspace. London: Routledge.
• Reid, E. (1998). “The Self and the Internet: Variations on the Illusion of One Self.” In Gackenbach, J. (ed). Psychology and the Internet: Intrapersonal, interpersonal, and transpersonal implications. San Diego: Academic Press.
• Rheingold, H.(1993).The Virtual Community. Reading: Addison-Wesley. (Later editions online at http://www.rheingold.com/vc/book/)
• Schuler, D. (1996). New Community Networks: Wired for Change. New York: ACM Press.
• Turkle, S. (1995). Life on the Screen: Identity in the age of the Internet. New York: Simon & Schuster.
• van Gelder, L.(1986). The strange case of the electronic lover. In Gumpert, G. and Fish, S.L. (eds). Talking to Strangers: Mediated therapeutic communication. Norwood, NJ: Ablex.
• Wellman, B. (1997). An electronic group is virtually a social network. In Kiesler, S. (ed) Culture of the Internet. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
• Wellman, B. (ed 1999). Networks in the Global Village. Boulder, CO: Westview Press.
• Wellman, B. (2001). Physical place and cyberplace: the rise of networked individualism. In Keeble. L. and Loader, B.D. (eds). Community Informatics: Shaping Computer-Mediated Social Relations. London: Routledge.
• Wirth, L. (1938). Urbanism as a Way of Life. American Journal of Sociology, XLIV.

منبع: سایت باشگاه اندیشهصفحه اینترنتی مرتبطwww.psychologie-sociale.org/6cirs/Timms.pdf
مترجم : کامبیز پارتازیان
نویسنده : دونکن تیمس

نظر شما