تلسکوپ جیمز وب، پرده از اعماق سپیده‌دم کیهان برمی‌دارد و کهکشان‌هایی با عمر 13 میلیارد سال را رصد می‌کند!

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، به دورانی در تاریخ کیهان که به "سپیده‌دم کیهانی" معروف است، سفری اکتشافی داشته‌اند و موفق به کشف کهکشان‌هایی شده‌اند که قدمت آنها به حدود 400 تا 600 میلیون سال پس از انفجار بزرگ (Big Bang) می‌رسد.
این کهکشان‌های اولیه، که در تصاویر تلسکوپ جیمز وب به صورت لکه‌های کم‌نور ظاهر شده‌اند، از گازهای هیدروژن و هلیوم تغذیه می‌کنند و در طول میلیون‌ها سال، به تکامل و تبدیل شدن به کهکشان‌های عظیم و درخشان امروزی می‌پردازند.
این کشف شگفت‌انگیز، گامی بزرگ در راستای درک بهتر چگونگی شکل‌گیری و تحول کهکشان‌ها در مراحل اولیه کیهان محسوب می‌شود.

نکات قابل توجه:

تلسکوپ جیمز وب، قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخته شده تاکنون است و به دانشمندان امکان می‌دهد تا به اعماق کیهان که تا پیش از این قابل مشاهده نبوده، دست پیدا کنند.
کشف این کهکشان‌های اولیه، نشان‌دهنده وجود ساختارهای پیچیده در کیهان در زمانی بسیار کوتاه پس از انفجار بزرگ است.
این یافته‌ها، دیدگاه ما را از چگونگی شکل‌گیری و تکامل جهان در مراحل اولیه شکل‌گیری آن، به طور قابل توجهی ارتقا می‌دهد.