موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

یاداشتچه‌هایی از قم، قانون مجدی

"از جمله حوادث استیلاء باطنیان بود خَذَلَهُمُ الله بر هرات و آن بدان سبب بود که سلطان برکیارق بن ملکشاه رحمه الله به هرات آمد در اوایل سنه احدی و تسعین و اربعمایه [۴۹۱ق] و زمام ملک او به دست مجدالملک ابوالفضل اسعد بن محمد بن موسی المستوفی القمی بود. آن که قانون مجدی بدین ولایت بدو باز خوانند."

حاشیه 
این بند را از کتاب تاریخ هرات که به صورت نسخه برگردان انتشارات میراث مکتوب منتشر کرد، در دفترم نوشتم. متاسفانه مشخصات کتاب را درج نکردم. 
قانون مجدی را نمی‌دانم چیست. اگر کسی می‌داند مرقوم فرماید. 
باطنیان یا - با مقدار تفاوتی - همان اسماعیلیان شعبه ای از مذهب شیعه بودند که تا امام جعفر صادق‌ع و فرزندش اسماعیل را به امامت قبول داشتند. آنان  با حکومت سلجوقیان دست به مبارزه مسلحانه زدند. فرد مشهور آنان حسن صباح بود که بنا بر اقوالی در قم به دنیا آمد.

خَذَلَهُمُ الله: خدا آنان را فروکاهد/ خدا آنان را به خود واگذارد/ خدا آنان را خوار کناد. 
برکیارق سلجوقی: چهارمین پادشاه سلجوقی
مجدالملک براوستانی: وزیر شیعی و با کفایت برکیارق و بانی روضات و بقاع شیعی در مدینه و سایر جاها. منشا او روستایی به نام براوستان در نزدیکی جمکرانِ قم بود که اینک نشانی از آن وجود ندارد‌‌. اما اراضی آن در بین قمی‌ها به بَراسون موسوم است و تپه‌های قلی درویش در قسمتی از آن قرار دارد. خاندان نظام الملک طوسی با وی دشمنی می‌کردند. سرانجام با سعایت دشمنانش در سن ۵۱ سالگی کشته شد‌.
بدو بازخوانند: به او نسبت دهند؛ یعنی قانون مجدی را او مقرر کرده بود.
تکمله
مشخصات کتاب که از کانال میراث مکتوب نقل می شود:
تاریخ هرات ، به احتمال از شیخ عبدالرحمن فامی هراتی ( ۴۷۲ _ ۵۴۶ ق) ، نسخه برگردان به قطع اصلی ، کتابت سده هفتم ،  با مقدمه های  محمد حسن میرحسینی و محمد رضا ابویی مهریزی و ایرج افشار ، انتشارات میراث مکتوب

سیدمحسن محسنی

نظر شما