موجودی شگفت‌انگیز: اولین چندسلولی بی‌نیاز از اکسیژن
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

موجودی شگفت‌انگیز: اولین چندسلولی بی‌نیاز از اکسیژن

دانشمندان در کشف حیرت‌انگیزی، موجودی چندسلولی را شناسایی کرده‌اند که برای بقا به اکسیژن نیاز ندارد. این موجود که "هنیگوئی سلمینیکولا" (Henneguya salminicola) نام دارد، نوعی انگل است که ماهی‌های قزل‌آلا را آلوده می‌کند.

تا پیش از این، تصور بر این بود که تنفس سلولی و استفاده از اکسیژن برای تولید انرژی، ضرورتی حیاتی برای تمام موجودات چندسلولی است. اما کشف این انگل دریایی، دیدگاه ما را به کلی تغییر داده است.

راز بقا بدون اکسیژن:

هنیگوئی سلمینیکولا فاقد ژنوم میتوکندریایی است. میتوکندری‌ها، اندامک‌های سلولی مسئول تنفس سلولی هستند و برای تولید ATP (آدنوزین تری فسفات) که به عنوان "سوخت سلول" شناخته می‌شود، به اکسیژن نیاز دارند.

با این حال، این انگل راهی جایگزین برای تولید انرژی یافته است. به نظر می‌رسد هنیگوئی سلمینیکولا از طریق مکانیسمی به نام "انتقال گلوکز" از میزبان خود، یعنی ماهی قزل‌آلا، ATP مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

پیامدهای شگفت‌انگیز:

این کشف، پیامدهای مهمی برای درک ما از تکامل و تنوع زیستی دارد. نشان می‌دهد که مسیرهای متابولیکی متفاوتی می‌توانند برای حیات وجود داشته باشند و موجودات زنده می‌توانند راه‌های غیرمنتظره‌ای برای سازگاری با محیط خود پیدا کنند.

همچنین، این یافته می‌تواند به درک بهتر بیماری‌های انگلی و روش‌های جدید درمان آنها کمک کند.

دانشمندان هنوز در حال بررسی چگونگی عملکرد دقیق این انگل بدون اکسیژن هستند. این کشف، دریچه‌ای جدید به دنیای شگفت‌انگیز موجودات زنده می‌گشاید و ما را به کاوش در ناشناخته‌ها و رمز و رازهای حیات تشویق می‌کند.

نظر شما