نانولوله‌های آنزیم‌دار، امید جدیدی در مبارزه با سرطان پستان
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

نانولوله‌های آنزیم‌دار، امید جدیدی در مبارزه با سرطان پستان

محققان در گامی نوین، با قراردادن نوعی آنزیم ضد سرطانی روی نانولوله‌های کربنی، نانوذره‌ای را ساخته‌اند که می‌تواند سلول‌های سرطانی پستان را در محیط آزمایشگاهی از بین ببرد.

این دستاورد که در مقاله‌ای در نشریه Molecules به چاپ رسیده است، امیدی تازه را برای درمان سرطان پستان به ارمغان می‌آورد.

در این تحقیق، دانشمندان یونانی از نانولوله‌های کربنی چندجداره (CNTs) به عنوان حامل مولکولی به نام PTEN (فسفاتاز و هومولوگ تنشین حذف شده در کروموزوم 10) استفاده کرده‌اند. PTEN یک پروتئین سرکوب‌کننده تومور است که سطوح آن در بسیاری از سرطان‌ها، از جمله سرطان پستان، پایین است.

کاهش PTEN به سلول‌های سرطانی اجازه می‌دهد تا به طور غیرقابل کنترلی رشد و تکثیر کنند. بنابراین، جایگزینی PTEN در سلول‌های سرطانی می‌تواند عاملی برای مرگ سلول‌های سرطانی و یا توقف رشد آنها باشد.

محققان در این مطالعه، PTEN را به نانولوله‌های کربنی چندجداره متصل کردند تا بتوانند آن را به طور موثرتری به سلول‌های سرطانی برسانند. نانولوله‌های کربنی به دلیل سطح وسیع، اندازه کوچک و توانایی عبور از غشای سلولی، حامل‌های ایده‌آلی برای داروها هستند.

آزمایشات انجام شده روی سلول‌های سرطانی پستان در محیط آزمایشگاهی نشان داد که نانولوله‌های کربنی حامل PTEN می‌توانند به طور قابل توجهی رشد سلول‌های سرطانی را مهار کنند و باعث مرگ سلولی (آپوپتوز) در آنها شوند.

این نتایج امیدوارکننده نشان می‌دهد که نانولوله‌های کربنی حامل PTEN می‌توانند به عنوان یک روش درمانی جدید و موثر برای سرطان پستان مورد استفاده قرار گیرند.

البته، لازم به ذکر است که این تحقیق در حال حاضر در مرحله آزمایشگاهی است و برای اثبات بی‌خطری و کارایی آن در انسان، به مطالعات بیشتری نیاز است.

با این حال، این دستاورد نشان‌دهنده پتانسیل بالای نانوتکنولوژی در مبارزه با سرطان و سایر بیماری‌ها است.

نکات قابل توجه:

  • این مطالعه نشان می‌دهد که نانولوله‌های کربنی می‌توانند به عنوان حامل‌های دارو برای انتقال موثر داروهای ضدسرطان به سلول‌های سرطانی استفاده شوند.
  • اتصال PTEN به نانولوله‌های کربنی، پایداری و کارایی آن را در محیط سلولی افزایش می‌دهد.
  • نانولوله‌های کربنی حامل PTEN می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی پستان را در محیط آزمایشگاهی به طور قابل توجهی مهار کنند.
  • این تحقیق راه را برای توسعه روش‌های درمانی جدید و موثرتر برای سرطان پستان هموار می‌کند.

محدودیت‌ها:

  • این مطالعه در حال حاضر در مرحله آزمایشگاهی است و برای اثبات بی‌خطری و کارایی آن در انسان، به مطالعات بیشتری نیاز است.
  • اثرات نانولوله‌های کربنی بر سلامت انسان به طور کامل شناخته شده نیست.

 

نظر شما