موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

ضرب المثل های قدیمی تایبادی: پنجره ای به فرهنگ و خرد عامه

ضرب المثل ها گنجینه ای از تجربیات، آموزه ها و بینش گذشتگان هستند که در قالب جملات کوتاه و رسا به نسل های بعدی منتقل می شوند. ضرب المثل های تایباد نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بازتابی از فرهنگ و خرد عامه ی این خطه ی کهن به شمار می آیند.

در اینجا به بررسی پنج نمونه از ضرب المثل های تایباد می پردازیم:

1. خانه گرگ، بی استخوان نمی شه:

این ضرب المثل کنایه از لزوم وجود ابزار و وسایل کار یا اشیاء مورد علاقه ی هر شخص در محیط زندگی اوست. همانطور که گرگ برای شکار به استخوان نیاز دارد، انسان نیز برای انجام امور روزمره به ابزار و وسایل خاص خود احتیاج دارد.

2. چل چغوک با جرت و پرتی، نیم من:

این ضرب المثل معادل "مورچه چیه که کله پاچه اش باشه" است و به ناتوانی و ناچیزی موجودات ضعیف در برابر موجودات قوی تر اشاره دارد. چهل گنجشک، با وجود جثه ی کوچک، در مجموع نیم من وزن دارند، اما در برابر یک عقاب یا شاهین هیچ قدرتی ندارند.

3. تا گوساله ر به پا گاو دیدم، شستم خبر شد که گاو بزیده:

این ضرب المثل کنایه از بدیهی بودن برخی از امور و عدم نیاز به توضیح و تفسیر آنهاست. همانطور که دیدن گوساله در کنار پای گاو نشان دهنده ی زایمان گاو است، روشن بودن برخی از حقایق نیازی به توضیح اضافی ندارد.

4. به تو میگیره که به فراشا راضی شه:

این ضرب المثل معادل "به مرگ میگیرد که به تب راضی شود" است و به ناچاری و تسلیم شدن در برابر شرایط سخت تر اشاره دارد. همانطور که بیمار تب کرده در نهایت مجبور به تحمل لرز و سرما می شود، انسان نیز در شرایط دشوارتر ناچار به پذیرش شرایط سخت تر می شود.

5. گریه ی بچه، از بی بجولی یه:

این ضرب المثل به مشکلات ناشی از نادانی و بی تدبیری اشاره دارد. گریه ی کودک می تواند ناشی از گرسنگی، تشنگی، گرما یا سرما باشد، اما در نهایت ریشه در ناتوانی او در رفع نیازهای خود و عدم توجه اطرافیان دارد.

6. خار که از زمین بدَر مِشه، سری تِزَه:

این ضرب المثل کنایه از ذات و گوهر ذاتی افراد و عدم تغییر ماهیت آنهاست. همانطور که خاری که از زمین بیرون می آید تیز است، انسان نیز با وجود تلاش برای تغییر، در نهایت ذات و ویژگی های اصلی خود را حفظ می کند.

ضرب المثل های تایباد، همچون گنجینه ای ارزشمند، حاوی نکات ظریف و پندآموز هستند که می توانند راهنمای زندگی ما در مواجهه با چالش ها و موقعیت های مختلف باشند.

نظر شما