کشف گیاهی که می‌تواند در مریخ رشد کند
موضوع : تکنولوژی | فضا و نجوم

کشف گیاهی که می‌تواند در مریخ رشد کند

دانشمندان در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله "The Innovation" منتشر شده است، نوعی خزه صحرایی به نام "Syntrichia caninervis" را کشف کرده‌اند که ممکن است بتواند در شرایط سخت مریخ زنده بماند و رشد کند. این یافته، گامی مهم در جهت امکان سکونت انسان در سیاره سرخ محسوب می‌شود.

مقاومت خارق‌العاده:

سنتریکیا کانی‌نرویس به طور شگفت‌انگیزی در برابر شرایط طاقت‌فرسای مریخ مقاوم است. این خزه می‌تواند در دماهای بسیار پایین تا 320.8- درجه فارنهایت (-200 درجه سانتیگراد) و در معرض سطوح بالای تشعشعات گاما که برای اکثر موجودات زنده کشنده است، زنده بماند.

شبیه‌سازی مریخ:

دانشمندان با شبیه‌سازی شرایط مریخ در آزمایشگاه، توانستند مقاومت این خزه را در برابر خشکی شدید، ترکیبی از خشکی، تشعشعات سنگین و دمای سرد ارزیابی کنند. سنتریکیا کانی‌نرویس در تمام این آزمایش‌ها سربلند بیرون آمد و نشان داد که می‌تواند در محیط خشن مریخ زنده بماند.

چالش‌های مریخ:

مریخ سیاره‌ای با شرایطی بسیار متفاوت از زمین است. جوّ آن بسیار رقیق و عمدتاً از دی‌اکسیدکربن تشکیل شده است و اکسیژن و بخار آب به مقدار کمی در آن وجود دارد. آب عمدتاً به صورت یخ در کلاهک‌های قطبی وجود دارد و میدان مغناطیسی جهانی برای محافظت از سطح در برابر تشعشعات فضایی وجود ندارد.

امید به آینده:

مقاومت سنتریکیا کانی‌نرویس به شرایط سخت، آن را به کاندیدای مناسبی برای تبدیل شدن به اولین گیاهی تبدیل می‌کند که در مریخ کاشته می‌شود. دانشمندان امیدوارند با مطالعه بیشتر این گیاه و گیاهان مشابه، بتوانند راه‌هایی برای کشت غذا و ایجاد زیست‌محیط پایدار در سیاره سرخ پیدا کنند.

این کشف هیجان‌انگیز، گامی بزرگ در جهت تحقق رویای زندگی انسان در مریخ است.

نظر شما