موضوع : پژوهش | مقاله

دونالد بارتلمی: پیشگام داستان کوتاه و رمان تجربی در قرن بیستم

دونالد بارتلمی، نویسنده‌ی آمریکایی، در هفتم آوریل ۱۹۳۱ در فیلادلفیا متولد شد. او در تگزاس بزرگ شد و در دانشگاه هیوستون در رشته‌های روزنامه‌نگاری، ادبیات، نویسندگی خلاق و فلسفه تحصیل کرد.

بارتلمی در طول فعالیت حرفه‌ای خود، به عنوان خبرنگار، سردبیر، مدیر موزه و استاد دانشگاه کار کرد. اما شهرت اصلی او به واسطه‌ی داستان‌های کوتاه و رمان‌های تجربی‌اش رقم خورد.

بارتلمی در سال ۱۹۶۴ با انتشار اولین مجموعه داستان خود با عنوان "برگرد، دکتر کالیگاری" به دنیای ادبیات معرفی شد. این اثر، آغازگر دورانی پربار در خلق آثار بدیع و نوآورانه‌ی او بود.

آثار بارتلمی به دلیل ساختارشکنی، طنز گزنده، و نگاه بدبینانه به جامعه‌ی مدرن، مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفتند. او در داستان‌های خود، از فرم‌های روایی متفاوتی بهره می‌برد و به کاوش در موضوعاتی مانند بیگانگی، هویت، و پوچی می‌پرداخت.

بارتلمی در طول حیات ادبی خود، جوایز متعددی از جمله بورس گوگنهایم، جایزه‌ی بهترین کتاب سال مجله‌ی تایم، جایزه‌ی کتاب ملی، و جایزه‌ی مورتون داون زیبل را دریافت کرد.

برخی از آثار برجسته‌ی دونالد بارتلمی عبارتند از:

  • داستان کوتاه: "زن اسیر"، "صداهای سوم"، "غم"، "روی پله‌های کنسرواتور"
  • رمان: "زندگی شهری"، "پدر مرده"، "پادشاه"

بارتلمی در ۲۳ ژوئیه ۱۹۸۹ درگذشت. اما آثار او همچنان مورد مطالعه و تحسین علاقه‌مندان به ادبیات در سراسر جهان قرار دارند.

نکاتی در مورد آثار دونالد بارتلمی:

  • سبک: آثار بارتلمی به دلیل ساختارشکنی، طنز گزنده، و نگاه بدبینانه به جامعه‌ی مدرن شناخته می‌شوند.
  • موضوعات: بیگانگی، هویت، پوچی، انسان مدرن
  • فرم: استفاده از فرم‌های روایی مختلف مانند داستان‌های کوتاه، رمان، و نمایشنامه

بارتلمی را می‌توان یکی از پیشگامان داستان کوتاه و رمان تجربی در قرن بیستم دانست. آثار او به دلیل نوآوری و جسارت در فرم و محتوا، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ ادبیات جهان دارند.

نظر شما