بررسی تاثیر فضاهای باز بر کیفیت آموزش و ارائه نمونه بهینه در ( نمونه موردی :شهرستان تایباد)
پارسا کارشناسی ارشد 1389
پدیدآور: مژگان دوستمحمدی کاریزی
استاد راهنما: مریم خزاعی
استاد مشاور: سیدمهدی مداحی
موسسه آموزش عالی خاوران
چکیده
تغییرات ایجاد شده در نوع زندگی، کودکان را از تجارب روزانه در دنیای طبیعی جدا کرده است. میتوان گفت ارتباط کودکان و طبیعت در دنیای امروز در حال قطع شدن است و فضای باز مدارس یکی از مهمترین عناصر برای برقراری دوباره این ارتباط میباشد. هدف این پژوهش پرداختن به جنبههای مختلف کارکرد فضاهای باز در کیفیت آموزشی در مدارس ابتدای است. تفاوت در این کارکردها از این نظر مورد اهمیت است که میتواند عامل مهمی در چگونگی طراحی فضاهای باز و چگونگی حضور آنها در مدارس و در نتیجه کارآمد کردن این فضاها باشد. در شرایط فعلی ایران هیچگونه برنامه آموزشی مستقلی برای حیاط مدارس و هیچ ارتباطی میان کلاس و فضای باز وجود ندارد. این بستر فاقد انسجام و هویت لازم بوده و به ارضای کامل نیازهای آموزشی، بازی و استراحت دانش آموزان نمیپردازد. از طرفی فقدان طراحی محوطه باز مدارس و استفاده از مصالح و رنگ متناسب با روحیه فضای آموزشی کاملا مشاهده میگردد. این تحقیق در نظر دارد تا با شناسایی آیتمهای تاثیرگذار در طراحی فضاهای باز مدارس ابتدایی برای گروه سنی 7 تا 9 سال در شهر تایباد با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به ارائه الگوهای طراحی مصداقی در این ارتباط پرداخته و قابلیتهای مختلف طبیعت در رشد، آموزش و پرورش کودک را بازشناسی کند.
نظر شما