آسیب شناسی فرایند یاددهی- یادگیری درس فیزیک از دیدگاه معلمان و دانش آموزان پایه یازدهم شهرستان تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: فضل احمد درمحمدی
استاد راهنما: هادی فدوی حسینی
استاد مشاور: زهرا احمد آیادی
پردیس شهید بهشتی مشهد، گروه ریاضی فیزیک
چکیده
بهبودکیفیت آموزش فیزیک از جمله اهداف مستمر نظام آموزشی می باشد. لذا آسیب شناسی فرایند یاددهی- یادگیری این درس از دیدگاه معلمان و دانش آموزان در راستای بهبود بخشی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.بدین منظور این پژوهش در راستای آسیب شناسی فرایند یاددهی - یادگیری درس فیزیک پایه یازدهم شهرستان تایباد در سال تحصیلی 97 - 96 انجام شده است. که این آسیب ها در سه بعد کلی شامل روشها و فنون تدریس ،روشهای ارتباطی و بعد ارزشیابی بررسی شده است .این پژوهش با توجه به هدف از نوع تحقیقات کاربردی و با توجه به نحوه گرد آوری داده ها جزء تحقیقات توصیفی ( غیر آزمایشی ) از نوع پیمایشی و مطالعات مقطعی است . جامعه آماری این پژوهش شامل 416 نفر(دختر و پسر) ونمونه آماری شامل192 دانش آموز و 15 تن از دبیران فیزیک این پایه می باشدکه به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط اساتید مربوط تایید گردید. پایایی پرسشنامه نیز بر اساس آلفای کرونباخ با ضریب 91/0 و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ازمون تی تک نمونه ای و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر تفاوت معنادار بین دیدگاه دبیران و دانش آموزان بود.از دیدگاه دانش آموزان در هیچ یک از ابعاد فرایند یاددهی- یادگیری آسیبی وجود ندارد. لیکن تحلیل توصیفی گویه ها نشان داد که در برخی از موارد آسیبهایی ملاحظه می شوداز جمله : کمبود امکانات آزمایشگاهی مرتبط با درس فیزیک در بعد روشها و فنون تدریس و انتظار سکوت از دانش آموزان در طول تدریس و تبعیض قائل شدن بین آنان در بعد روشهای ارتباطی وطرح سؤالات مبهم در امتحانات و ارزشیابی های درس فیزیک در بعد روشهای ارزشیابی . اما از دیدگاه دبیران در تمامی ابعاد آسیب وجود داشت. بیشترین آسیبها در بعد روشهای تدریس مربوط به عدم آگاهی معلمان از اهداف آموزشی وکمبود امکانات ازمایشگاهی، و در بعد روشهای ارتباطی مربوط به انتظار سکوت از دانش آموزان در طول تدریس و ناتوانی معلم در ایجاد انگیزه برای یادگیری درس فیزیک در دانش آموزان بود و در بعد ارزشیابی مربوط به تاکیدمعلمان بر انتقال محفوظات در جریان تدریس و دنبال شدن این هدف در ارزشیابی و ضعف در استفاده از ارزشیابی آغازین برای مشخص کردن میزان آمادگی دانش آموزان ملاحظه گردید.
نظر شما