نگاهی به کتاب: نگرشی نوین بر تاریخ و علوم قرآنی
فهرست عناوین
نرگس پروازیایزدی
علوم قرآنی از کهنترین علوم اسلامی است که دانشمندان مسلمان از سدههای آغازین اسلام به تدوین آنها اهتمام داشتهاند. با ورود مستشرقان به عرصه تحقیق در زمینه علوم اسلامی، بخشی از علوم قرآنی که به پدیده وحی و نزول و چگونگی مراحل نزول و جمع و تدوین قرآن و مسائلی از این قبیل مرتبط میشد، تاریخ قرآن (The History of the Quran) نام گرفت. رفتهرفته در میان اندیشمندان مسلمان معاصر نیز این گرایش بهوجود آمد که در جهت رفع ابهامات و اشکالات طرحشده از سوی مستشرقان تحقیقات گستردهتری در این زمینه انجام دهند. از اینرو، تاریخ قرآن بهعنوان مبحثی جداگانه در علوم قرآنی مطرح و مقالات و رسالهها و کتابهای فراوانی در این ارتباط تألیف شد. بعضی از قرآنشناسان و قرآنپژوهان نیز بخشی از مباحث علوم قرآنی را با تاریخ قرآن تلفیق کردند تا برای دانشجویان و علاقهمندان سهلالوصول باشد. کتاب نگرشی نوین بر تاریخ و علوم قرآنی حاصل کوشش سهتن از بانوان فرهیخته جامعه علمی ایران اسلامی است که با چنین طرح و ساختاری تدوین شده است.
کتاب حاضر از مقدمه ناشر، مقدمه موءلفان و یازده فصل فراهم آمده است. ناشر در مقدمه، تبویب نوین و جامعیّت و نحوه پردازش موضوعات و ساختار سیستماتیک کتاب را از جمله ویژگیهای شگرف و زایدالوصف کتاب برمیشمرد و عنوان میکند که با معرفی این کتاب از سوی استادان و مدرسین، دانشجویان از خرید چندین کتاب در واحدهای درسی تاریخ قرآن، علوم قرآنی و فهم قرآنی [؟] بینیاز خواهند شد. هیئت موءلفان نیز در مقدمه کوتاهی انگیزه خود را از تألیف کتاب، اعتلای فرهنگ غنی قرآنی و تهیه کتابی با تبویب و ساختار سیستماتیک برای تدریس در حوزه و دانشگاه بیان میدارند. (31-51 ص)
ششفصل نخستین کتاب به تاریخ قرآن و مباحث مربوط به آن اختصاص دارد. در فصل اول (31-51ص) به مباحثی پیرامون آیات و سور میپردازد. ترتیب آیهها و سورهها و توقیفیبودن یا اجتهادیبودن ترتیب آن با استناد به احادیث از جمله مباحث فصل اولاند.
فصل دوم (53-87 ص) حول محور کیفیت نزول قرآن و چگونگی جمع و تدوین آن در تاریخ خط قرآن دور میزند. بررسی منشأ بروز اختلاف قرائات و علل و میزان گسترش آن موضوع فصل سوم (91 - 127 ص) است.
فصل چهارم (126 - 131 ص) به بررسی فواتح سورهها و حروف مقطعه همراه با تفسیرهای گوناگون علما و دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان از این حروف اختصاص دارد. فصل پنجم (151 - 172 ص) به بررسی پدیده وحی در اسلام و دینهای دیگر میپردازد.
در فصل ششم (175 - 189 ص) با عنوان "بررسی اسامی و عناوین قرآن کریم" بخشی از آرا و نظرات محققان متقدم و متأخر درباره ریشه لغوی واژه "قرآن" ذکر شده و خلاصه آن به صورت نمودار ارائه شده است. آنگاه به وجود معانی واژه "قرآن" در کلام الهی پرداخته شده و با استناد به آیات قرآنی 9 اسم و 19 صفت برای قرآن بیان شده است.
از فصل هفتم به بعد، برخی از مباحث علوم قرآنی طرح و شرح گردیده است. بررسی ابعاد اعجاز قرآن کریم موضوع اصلی فصل هفتم (193 - 253 ص) میباشد.
1
فصل هشتم (257 - 276 ص) با این عنوان آغاز شده است: محکم و متشابه کدام است؟ بررسی رویکردهای مختلف نسبت به این موضوع و نیز طرح و شرح آرای تفسیری پیرامون آیه 7 سوره آلعمران که از دیرباز توجه همه مفسران و قرآنپژوهان را - بهعنوان آیهای که دال بر وجود محکم و متشابه در قرآن است - به خود جلب کرده در این فصل مورد بررسی و مداقه قرار گرفته است.
فصل نهم (279 - 308 ص) به تعریف علم اسبابالنزول و جایگاه آن در علوم قرآنی اشاره دارد.
در فصل دهم (311 - 348 ص) به بررسی اجمالی ناسخ و منسوخ پرداخته شده و آن را از چشماندازهایی گوناگون موردتوجه قرار دادهاند.
فصل یازدهم (351 - 354 ص) تحتعنوان گذری کوتاه بر مبحث مطلق و مقید در اصل مربوط به یکی از مباحث الفاظ در علم اصول است، و شاید به همینجهت محققان علوم قرآنی کمتر یک باب مستقل را به این موضوع اختصاص دادهاند. در این فصل، نمونههایی از آیات قرآن که به صورت مطلق بیان شدهاند، اما سیوطی آنها را بر مقید حمل کرده، آورده شده است.
این کتاب، نشانگر حضور فعال بانوان اندیشمند و توانمند در عرصه پژوهشهای قرآنی است که برای نخستینبار در زمینه علوم قرآنی به همت این بانوان قرآنپژوه ایرانی تحقیق، تدوین و منتشر گردیده است. گذشته از این، کتاب نگرشی نوین بر تاریخ و علوم قرآنی دارای امتیازات متعددی است. نیمه اول کتاب (ف 1 تا ف 6) به مباحث تاریخ قرآن و نیمه دوم آن (ف 7 تا ف 11) به مباحث علوم قرآنی اختصاص دارد. از آنجا که این کتاب برای استفاده دانشجویان و طلاّب حوزه و دانشگاه و به عبارت دیگر بهعنوان کتاب درسی تهیه و تنظیم شده است، در آغاز هر فصلی ابتدا معانی لغوی و اصطلاحی و سپس دیگرمسائل مربوط به بحث موردنظر، بررسی شده است. اگر در مراحل حروفچینی، نمونهخوانی، عنوانپردازی، صفحهآرایی و نمایهسازی کتاب نیز شتابزدگی رخ نمیداد، چهبسا این کتاب میتوانست در نوع خود نوشتاری جامع و سودمند در زمینه تاریخ قرآن و علوم قرآنی باشد.
به نظر میرسد در انتخاب عنوان کتاب نوعی تسامح صورت گرفته است، زیرا اگر این عنوان اقتباسی از عناوین کتابهای دیگر مانند کتاب تاریخالقرآن و علومه تألیف آیتالله میرمحمدی است، برگردان فارسی آن میبایست به صورت "تاریخ قرآن و علوم آن" در میآمد. "تاریخ قرآن" و "علوم قرآنی "دو ترکیب مستقل با دو معنای جداگانهاند که نمیتوان نیمه دوم یکی از این دو ترکیب را به حساب دلالت مذکور بر محذوف حذف کرد؛ زیرا از عطف این دو عنوان به صورت "تاریخ و علوم قرآنی" چنین برمیآید که این کتاب مشتمل بر دو بخش است: یکی علم تاریخ و دیگری علوم قرآنی، که بدیهی است این برداشت اجتنابناپذیر، با ماهیت و محتوای کتاب در تناقض است.
تبویب و فصلبندی نیمه اول کتاب مبتنی بر شیوه متعارف تألیف کتابهای تاریخ قرآن نیست، اگر موءلفان محترم به شیوه متعارف ایراد و انتقادی داشتهاند، جا داشت با صراحت دلایل خودشان را برای عدول از آن ارائه کنند. در نیمه دوم کتاب نیز علّت آوردن یا نیاوردن بعضی مباحث و نحوه انتخاب آنها روشن نیست. همچنین، با توجه به آنکه این اثر بهعنوان یک کتاب درسی تدارک شده است، باید ابواب و فصول آن متناسب با سرفصلهای دروس موردنظر تنظیم میگردید. درحالیکه برای مثال، مباحث مطلق و مقید، عامّ و خاص، مجمل و مبین باهم در یک ترم و در یک واحد درسی تدریس میشوند؛ اما در این کتاب، تنها به مبحث مطلق و مقید پرداخته شده است.
2
بهعلاوه، رشتههای الهیات و معارف اسلامی - بهویژه علوم قرآن و حدیث - از معدود رشتههای تحصیلی در علوم انسانی است که دانشجویان بسیاری با تحصیلات کارشناسی در رشتههای پزشکی، مهندسی، فنی و... به همت علاقهمندی و در راستای دانشافزایی در عرصه معلومات اسلامی برای ادامه تحصیل وارد آن میشوند و از آنجا که قرار نیست در دوره کارشناسی یک کتاب درسی به زبان فارسی خطبهخط توسط دانشجو یا استاد در کلاس درس خوانده شود، تهیه و تنظیم کتاب درسی دقت و ظرافت و نگارش روان و بدون غلط را میطلبد و اغلاط فراوان چاپی و غیرچاپی دانشپژوهان را با مشکلات گوناگون مواجه میگرداند، از جمله اینکه در بسیاری موارد غلطهای متعدد، جملات و عبارات را نامفهوم میسازند. چنانکه در صفحه 337، پاراگراف دوم میخوانیم: «گفتیم که بداء در علوم و تقدیر است معلّق و مشروط که آن را لوح محو و اثبات مینامند واقع میگردد...»؛ کلمه "تقدیرات" به صورت "تقدیر است" تایپ شده و در نتیجه جمله کاملاً نامفهوم شده است. همچنین، در صفحه 230، سطر 9: «زرقانی غیب را به غیب راضی، حاضر و مستقبل تقسیم کرده است»؛ تبدیل کلمه "ماضی" به "راضی" فهم عبارت را دشوار گردانیده است. البته موءلفان محترم با دقتنظری که داشتهاند، کوشیدهاند تا بسیاری از اغلاط چاپی و نگارشی در قسمت "غلطیاب" تصحیح گردد. اما بالطبع سودمندی غلطنامه (یا درستنامه) موکول به آن است که خواننده کتاب ابتدا غلطهای فراوان کتاب را به صورت دستی تصحیح کند و سپس به مطالعه آن بپردازد؛ بگذریم از اینکه در جایجای کتاب همچنان غلطهای فراوانی به چشم میخورد که در "غلطیاب" نیامده است. با این توضیحات این سوءال مطرح است که آیا موءلفان محترم نیز با ناشر هم عقیدهاند که این کتاب دانشجویان را از خرید چند کتاب جهت واحدهای درسی در این زمینه بینیاز میسازد؟!
3
گلستان قرآن، صفحه: 44 - 45، پیاپی: 167
نظر شما