یک داروی کاهش وزن ممکن است در کند کردن عوارض آلزایمر مؤثر باشد
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

یک داروی کاهش وزن ممکن است در کند کردن عوارض آلزایمر مؤثر باشد

نتایج پژوهش محدودی که اخیراً در بریتانیا انجام شده است نشان می‌دهد که داروی کاهش وزن «لیراگلوتاید» ممکن است در کند کردن زوال ذهن که از عوارض مهم بیماری آلزایمر است، مؤثر باشد. این دارو که به‌صورت تزریق روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین برای درمان دیابت تجویز می‌شود و به نام تجاری «ساکسندا» (Saxenda) نیز شناخته می‌شود.

این پژوهش در همایش بین‌المللی جامعه آلزایمر آمریکا ارائه شد و نشان داد که لیراگلوتاید می‌تواند زوال حافظه و ادراک در مبتلایان به آلزایمر را به تأخیر بیندازد. با توجه به پیش‌بینی نهادهای بهداشتی که تعداد مبتلایان به زوال ذهن تا سال ۲۰۵۰ ممکن است سه برابر شود و به ۱۵۳ میلیون نفر برسد، این یافته‌ها می‌توانند امیدبخش باشند.

در این پژوهش که تحت نظر کارشناسان دانشگاه امپریال کالج لندن انجام شد، ۲۰۴ نفر داوطلب شرکت داشتند. به نیمی از آن‌ها لیراگلوتاید و به نیمی دیگر دارونمای بی‌اثر تجویز شد. هرچند پژوهش به هدف اصلی خود که ارزیابی تغییر در ضریب سوخت‌وساز گلوکز در مغز بود نرسید، اما نتایج نشان داد که مصرف این دارو سرعت کوچک شدن بخش‌های کنترل حافظه، ادراک، زبان و تصمیم‌گیری در مغز را حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

پل ادیسون، پروفسور علوم در دانشگاه امپریال کالج لندن و مسئول این پژوهش، اشاره کرد که هرچند تحقیقات بیشتر ضروری است، شواهد اولیه نشان می‌دهند که لیراگلوتاید ممکن است از مغز در برابر آسیب‌های آلزایمر محافظت کند، مشابه به نحوه‌ای که داروی استاتین از قلب محافظت می‌کند.

نظر شما