تخمین طول عمر بیماران مبتلا به تومور مغزی با هوش مصنوعی
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

تخمین طول عمر بیماران مبتلا به تومور مغزی با هوش مصنوعی

تشخیص به موقع سرطان، به‌ویژه تومور مغزی، نقش حیاتی در افزایش شانس زنده ماندن بیماران دارد. در یک پژوهش جدید، گروهی از محققان ایرانی با استفاده از هوش مصنوعی، توانسته‌اند رابطه‌ای میان اندازه‌گیری مناطق تومور و احتمال زنده ماندن افراد مبتلا به تومور مغزی پیدا کنند.

به گزارش مهر، تشخیص سریع و دقیق سرطان، به‌ویژه گلیوما که یکی از شایع‌ترین تومورهای مغزی است، می‌تواند به طور قابل توجهی در بهبود روش‌های درمانی موثر باشد. در این راستا، محققان از MRI برای ارائه تصویری دقیق از تومور و بخش‌های مختلف آن استفاده کردند.

گروهی از محققان از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه واترلو کانادا، با نام‌های آرمین بنکدار، نسترن شکوری فر، مجید سلطانی و کامران راحمی فر، به بررسی رابطه بین حداکثر قطر مناطق فرعی تومور و شاخص بقای بیمار (OS) در موارد ابتلا به گلیوبلاستوم پرداختند.

آن‌ها از داده‌های MRI بیماران گلیوبلاستوم استفاده کرده و این بیماران را به دو گروه "برداشتن کامل ناخالصی" (GTR) و "برداشتن میزان نامشخص" (NA) تقسیم کردند. سپس با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، حداکثر قطر نواحی اطراف تومور را تخمین زده و رابطه آن با میزان زنده ماندن بیمار را بررسی کردند.

نتایج این تحقیق نشان داد که حداکثر قطر نواحی اطراف تومور با میزان بقای بیماران در گروهی که میزان برداشت تومور آن‌ها ناشناخته است، ارتباط معناداری دارد. این روش می‌تواند به عنوان ابزاری موثر در پیش‌بینی طول عمر بیماران مبتلا به تومور مغزی مورد استفاده قرار گیرد.

نظر شما