موضوع : شهرشناسی | استان فارس - داراب

تأسیس دبستانی در شهر داراب

جلیل سلمان (چِنُ وِن) - در سال ۱۳۰۳، با توجه به پیش‌بینی سهمی از بودجه عوارض معارفی اداره معارف و اداره مالیه ایالتی فارس برای تأسیس دبستانی در داراب، و به دلیل کمبود منابع مالی، آقای ابراهیم قوام، حکمران آن زمان، ماهیانه مبلغی کمک کرد. به این ترتیب، دبستان سه کلاسه ملی اعانه‌بگیر در داراب تأسیس شد و تا سال ۱۳۰۶، مدیریت آن با آقای فضل‌الله بدیع پاک‌ بین بود. به تدریج، این دبستان به دولت تبدیل شد و شش کلاسه گردید. (طبق کتاب «شهر من داراب»، شیخ مهدی ریاستی اولین رئیس فرهنگ داراب از سال ۱۳۰۳ تا ۱۳۰۴ و آقای بدیع از سال ۱۳۰۶ تا ۱۳۰۷ رئیس فرهنگ داراب بود.)

در تاریخ ۱۸ اسد ۱۳۰۳، اداره معارف و اوقاف ایالتی فارس، نامه‌ای تشکرآمیز برای قدردانی از همکاری‌های قوام‌الملک به وزارت جلیله معارف و اوقاف ارسال کرد. متن نامه بدین شرح است:

در این زمان، آقای قوام‌الملک، با توجه به تلاش‌هایشان در زمینه معارف، مقدمات تأسیس مدرسه‌ای در داراب را فراهم کردند. ایشان همچنین مبلغ پنجاه تومان به مدرسه دولتی نیریز اهدا کردند و بودجه چهارکلاسی مدرسه (قوامیه) را به شش‌کلاسی تبدیل کردند و هر ماه ۱۲ تومان شخصاً پرداخت می‌کردند. پیشنهاد شده بود که بودجه یک دبستان سه‌کلاسی اناث را نیز قبول کنند که تقریباً برای آن آماده بودند. بنابراین، از وزارت معارف درخواست شد که تشویق و قدردانی شایسته‌ای برای ایشان صورت گیرد.

برخی گزارشات:

  • در سال ۱۳۰۳، دبستان شهرآزاد داراب دارای ۳۰ نفر دانش‌آموز بود. (منبع: «شهر من داراب»)
  • در نقشه معارفی کشور مربوط به سال ۱۳۰۴، نام شهر «دارابگرد» نوشته شده است.
  • در سال ۱۳۰۴، نوع مدرسه داراب ابتدایی و ملی و ذکور ثبت شده است.
  • در خرداد ماه ۱۳۰۵، مدرسه داراب به نام داراب گرد با ۱۵ نفر دانش‌آموز مجانی و ۴۳ نفر غیر مجانی و ۳ معلم گزارش شده است. تعداد مکاتب داراب ۱۰ باب و دارای یک مدرسه قدیمه بوده است.
  • در بودجه تفصیلی سال ۱۳۰۶، برای مدرسه داراب به صورت ماهیانه ۵۹ تومان از محل صدی نیم ممیزی در نظر گرفته شده است. شهریه در مدارس دولتی غیرمجانی به ترتیب برای کلاس‌های اول تا پنجم به ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ قران بود و شاگردان مجانی در کلاس‌های ابتدایی پذیرفته نمی‌شدند.
  • در سال ۱۳۰۷-۱۳۰۸، تعداد کل دانش‌آموزان ۵۹ نفر ذکور (پسر) و ۱۴۰ نفر دوره تهیه (با ۴۰ نفر اناث و ۱۰۰ نفر ذکور) با ۴ معلم گزارش شده است. تعداد مکاتب داراب ۸ باب بود.
  • در سال ۱۳۰۸-۱۳۰۹، تعداد مدرسه داراب ۱ باب و دارای ۵۹ دانش‌آموز ذکور با ۴ معلم و ۱۲ نفر دوره تهیه گزارش شده است.
  • در بودجه تفصیلی همین سال برای داراب و پنج شهر دیگر فارس جمعاً ۳۶۶ تومان در نظر گرفته شده است.
  • در سال ۱۳۱۰-۱۳۱۱، تعداد مدرسه داراب ۱ باب و دارای ۱۸ نفر کلاس اول، ۱۳ نفر دوم، ۸ نفر سوم، ۸ نفر چهارم و ۱۰ نفر پنجم و در مجموع ۵۷ نفر با ۵ معلم گزارش شده است.

توضیح: دوره یا کلاس تهیه، کلاسی در دبستان به مدت یک سال یا کمتر برای شاگردان خردسال است.

نظر شما