موضوع : فرهنگ | علم اطلاعات

مثنوی معنوی،عالی‌ترین اثر عرفانی

تاریخ انتشار شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ 
 

مثنوی معنوی،عالی‌ترین اثر عرفانی در جهان اسلام است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،محمدرضا مخبر،دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران در این همایش که در محل دانشگاه خاورشناسی تاشکند برگزار شد، اشعار و سخنان حکیمانه، عارفانه و خداجویانه مولانا را تازه و باطراوت و در جهت برآوردن نیازهای معنوی انسان و جامعه بشری امروزی دانست و گفت: شش دفتر مثنوی معنوی مولانا به عنوان عالی‌ترین اثر عرفانی در جهان اسلام برای تمام تاریخ و در بالاترین نقطه افتخار شعر و ادبیات ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد.

مخبر افزود: اشعار مولانا در همه امور ازجمله شعر، حکمت، دین، اخلاق، طریقت و شریعت را به نحو متعادل به هم آمیخته است وبه همین دلیل مثنوی را کتابی "مشکل تر از مشکل و آسان‌تر از آسان" می‌نامند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران دربخشی ازسخنانش گفت:شهرت بی‌مانند مولانا به عنوان چهره‌ای درخشان و برجسته در تاریخ مشاهیر علم و ادب جهان به حدی است که امسال از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به نام "مولانا جلال‌الدین بلخی" نام‌گذاری شده است.

محمد فتحعلی،سفیر ایران در ازبکستان نیز در این همایش با اشاره به جایگاه بلند مولانا در حوزه شعر وادب و عرفان اسلامی، گفت: مولانا دراین عرصه‌ها همچون ستاره‌ای در بین اندیشمندان شرق و غرب می‌درخشد.

وی افزود: اشعار مولانا معرف فرهنگ غنی شرق و بازجستن روزگار وصل خویشتن است و ایران و ازبکستان دو ستاره درخشان آسمان تمدن شرقی و میراث داران معنوی اندیشه مولوی هستند.

محمود اسعدی، مدرس دانشگاه تهران و دبیر چهره‌های ماندگار ایران نیز در این همایش از اشتراک نظر عرفا و شعرایی همچون مولانا و نوایی به عنوان حلقه اتصال فرهنگی دوکشور ایران و ازبکستان یادکرد و افزود: افکار مولانا امروزه جهان شمول شده است و دراقصی نقاط گیتی، آثار وی در دانشگاه‮ها و انجمن‮ها تدریس می‌شود و می‌توان چنین گفت که جامعه بشری امروز نیازمند چنین اندیشه‌هایی هست که قرنها پیش ارایه شده است.

به گفته وی تفکر جهان شمول مولانا برای نوع بشر امروزی، به عنوان یک رسالت اساسی برپایه آموزه‌های اسلامی و با محوریت اخلاق و در کسوت زیبایی و هنر دربیان اندیشه‌ها، هر روز بر خیل مشتاقان حقیقت و راستی می‌افزاید و گویی مولوی درزمان هشتصد سال بعد از خویش می‌زیسته است.

معاون رییس دانشگاه خاورشناسی نیز با اشاره به جایگاه مولوی در فرهنگ و عرفان جهانی بر تعامل فرهنگی بیش ازپیش دو کشور ایران و ازبکستان تاکید کرد.

همایش علمی "مولوی میراث جاوید معنوی"چهارشنبه، 15 فروردین، به‌ مناسبت گرامیداشت هشتصدمین سالگرد تولد مولانا جلال‌الدین بلخی از سوی سفارت ایران در ازبکستان و دانشگاه خاورشناسی تاشکند برگزار شد.
 

نظر شما